نفت به موتور رشد اقتصادي عراق تبديل شده است اما اين ثروت نصيب مردم نمي شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني سي ان ان ؛ جان ديفتريوس تهيه کننده سري برنامه هاي بازار خاورميانه در اين شبکه گفت:آمريکا در سال 2003 به همراه سي و نه کشور جهان از آلباني گرفته تا اوکراين نيروي نظامي خود را به عراق فرستاد. تعداد اين نيروهاي خارجي در عراق به يکصد و هفتاد هزار نفر رسيد. در حال حاضر تعداد نيروهاي خارجي حاضر در عراق کمتر از يک هزار نفر است و تمرکز اين افراد بر مسائل اقتصادي عراق است. اما سوال مطرح اين است که آيا دولت متفرق عراق مي تواند رفاه را از مناطق شمالي اين کشور گرفته تا جنوب عراق، تامين کند يا خير. عراق در سالهاي گذشته حملات انتحاري، بمباران ، قطع برق و مشکلات مشابه را تحمل کرده است. اقتصاد عراق نيز در چند دهه گذشته در کنترل دولت بوده و سالها نيز تحريم هاي بين المللي را به جان خريده است. همين وضع سبب به رکود کشيده شدن اقتصاد عراق و نبود سرمايه گذاري خارجي در اين کشور شد. البته در يک دهه گذشته اوضاع اقتصادي عراق بسيار بهتر شده است.

 توليد ناخالص داخلي عراق سال گذشته حدود پنجاه درصد رشد کرد. بخش اعظم اين رشد اقتصادي به علت درآمدهاي بسيار زياد عراق از صادرات نفت است. بسياري از ميدانهاي نفتي عراق در شمال و جنوب اين کشور واقع است. براساس برآوردهاي سازمان جهاني انرژي، از ميدانهاي نفتي در جنوب عراق روزانه دو ميليون نفت استخراج مي شود. ميدانهاي نفتي شمال عراق نيز روزانه 675 هزار بشکه نفت توليد مي کنند که بخش اعظم آن از ميدانهاي نفتي کرکوک است. با بهبود اوضاع در عراق، غولهاي انرژي جهان خواهان بازگشت به اين کشور و پويا شدن در عرصه انرژي عراق هستند. باوجود فعال شدن اين شرکتهاي بزرگ در عراق، سي ميليون جمعيت عراق مي پرسند چرا اوضاع کشورشان براي آنها تغيير نمي کند. در مرز ايران و عراق، زمينهاي خشک تا دوردستها به چشم مي خورد اما در زير اين زمين خشک، ثروت نفتي عظيم عراق نهفته است که بسيار مهم است. منابع نفتي عراق بسيار زياد است.

از اواخر سال 2011 استحصال نفت از ميدانهاي بزرگ نفتي عراق با شدت آغاز شده است. گفته مي شود در ميدانهاي نفتي عراق حدود يک ميليارد بشکه نفت نهفته است. عراق در تلاش است پس از دو دهه بي توجهي به صنعت نفت اين کشور، بار ديگر در عرصه بين المللي جايگاه نفتي خود را بازيابد. عراق توانسته است تاحدودي اين جايگاه را پس بگيرد و به دومين توليد کننده بزرگ نفت در ميان کشورهاي عضو سازمان کشورهاي توليد کننده نفت (اوپک) تبديل شود. 

عربستان سعودي دراين ميان در رتبه نخست قرار دارد. عراق در حال حاضر حدود سه ميليون و چهارصد هزار بشکه نفت توليد مي کند. بخش اعظم اين توليدات براي صادرات است. شرکتهاي خارجي از چين و فرانسه و آمريکا و کشورهاي ديگر به عراق در بهره برداري از ميدانهاي جديد نفتي کمک مي کنند. به گفته تحليلگران ، مقامات سعودي به شدت نگران افزايش قدرت نفتي عراق هستند.

اما سوال مطرح اين است که منابع مالي حاصل از ثروت فزاينده نفتي عراق به کجا مي رود. وضع عراق به گونه اي است که ظاهرا از اين منابع مالي براي خدمات اساسي عراق استفاده نمي شود. همين مسئله به شدت سبب خشم و ناراحتي مردم عراق شده است که در سالهاي گذشته به شدت رنج و عذاب ديده اند. شبکه برق و فاضلاب عراق در وضع بسيار بدي قرار دارد. مردم عراق خودشان براي پاکسازي فاضلاب خانه هايشان هزينه مي کنند و براي تامين برق خانه هايشان به استفاده از موتور برق متوسل شده اند. رشته هاي فراوان برق که در خيابانهاي بغداد و ديگر شهرهاي عراق به چشم مي خورد نشان دهنده عمق مشکل ساختاري در اين کشور است.
برچسب ها: چاه ، نفت ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار