تحليلگر روزنامه "زمان" چاپ ترکيه در مقاله اي تحت عنوان "اردوغان خود به سوي "تقسيم" تيراندازي کرد" با انتقاد از مواضع "رجب طيب اردوغان" نخست وزير ترکيه در قبال اعتراضات اخير مردمي در آن کشور به وي هشدار مي دهد که در صورت عدم توجه به خواست مردم ترکيه سقوط دولتش محتمل خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه زمان ترکيه، "شوله کولو"  با اذعان به افول چشمگير محبوبيت اردوغان مي افزايد "رجب طيب اردوغان رهبر حزب عدالت و توسعه در پيروزي آن حزب در سال 2001 ميلادي نقش مهمي ايفا کرد. موفقيت وي در دوران انتصابش بعنوان شهردار استانبول کافي بود تا بتواند ميليون ها نفر را به سوي خود جذب نمايد. در نتيجه، حزب وي در انتخابات آن سال موفق شد اراي چشمگيري را از آن خود سازد. در فقدان وجود اپوزيسيوني قدرتمند حزب عدالت و توسعه قدرت بيش از حدي بدست آورد. با اين وجود اکنون اردوغان با فشار زيادي مواجه شده است اين فشار از جانب "ملت" ترکيه است. او همواره احساس مي کرد که از حمايت اکثريت ترکها برخوردار است و به همين خاطر با "اعتماد به نفس" تصميمات خود را عملي مي نمود." 

نويسنده با اذعان به توخالي بودن شعارهاي دولت عدالت و توسعه مبني بر تقويت "مردم سالاري" در ترکيه مي افزايد "دولت اردوغان در اين دور از زمامداري اش برخلاف شعارهاي پيشين خود مبني بر لزوم توجه به "مردم سالاري" در جهتي معکوس حرکت کرد و نتيجه آن افزايش تعداد مخالفان وي شد. تظاهرات ميدان "تقسيم" استانبول شاهدي آشکار بود که نشان از افول محبوبيت اردوغان داشت. اردوغان خشونتي را در سرکوب تظاهرات مردم ترک بکار برد که تا پيش از اين بي سابقه بوده است. تظاهرکنندگان کنوني آن گونه که دولت ترکيه قصد دارد القا کند تنها حاشيه نشينان" نبوده اند بلکه تمام گروههاي اجتماعي در مخالفت با اقدامات دولت اردوغان به تظاهرات پرداختند. صدها تن در ميدان تقسيم استانبول و هزارات نفر در ساير شهرهاي ترکيه تظاهراتي را عليه اردوغان برگزار نمودند. اعتراض آنان به بي توجهي آثار منفي تخريب پارک آن منطقه بر شرايط زيست محيطي بوده است. اردوغان قطعا فکر نمي کرد آنهايي که شايد پيش تر به وي راي داده بودند اينک عليه وي به خيابان بیایند . من فکر نمي کنم اردوغان توانايي پيش بيني اين موضوع را داشته است. او روز چهارنشبه با اعتماد به نفس از ادامه اجراي پروژه اش در آن منطقه بدون توجه به اعتراضات مردمي خبر داد. وي روز جمعه پس از سرکوب معترضين توسط نيروهاي پليس سکوت کرد. در تعجبم نخست وزيري که در مورد همه مسائل بين المللي اظهارنظر مي کند چگونه حتي يک کلمه هم در محکوميت اقدامات سرکوبگرانه پليس ترکيه سخني نگفت." 

نويسنده در پايان با اذعان به شکست اردوغان در عرصه سياست مي افزايد "اپوزيسيون ترکيه براي ساليان متمادي توان کافي مقابله با حزب عدالت و توسعه نداشت. اما بايستي اشاره کرد که اين شخص اردوغان بود که خود باعث افزايش تعداد جبهه مخالفانش شد. اقدامات غلط وي سبب شد تا کساني که پيش تر از او حمايت مي کردند اکنون از او رويگردان شوند. در صورتيکه وي به خواسته مردم ترکيه توجه نکند سقوط دولتش محتمل خواهد بود. استانبولي که محل تولد او بوده مي تواند به محل مرگ سياسي او تبديل شود." 





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار