"بنيامين نتانیاهو" تا زمانی مخالفت خود را با تلاش‌های بین المللی در تزریق پول به فلسطین برای توسعه اقتصادی این کشور ابراز نمی‌کند که کسی قاعده این رژیم، مبنی بر «تصاحب و شهرک سازی» در زمین‌های فلسطین را به چالش نکشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "المانیتور" در مقاله‌ای به قلم "جئوفری آرونسون" می‌نویسد: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در سفر اخیر خود به اردن، از برنامه توسعه چند میلیارد دلاری برای کرانه غربی خبر داد. این اقدام در عمل، نخستین نشانه از توجه مجدد آمریکا به ارتقای برنامه‌ای راهبردی این کشور برای پایان دادن به اشغال فلسطین توسط اسرائیل و ایجاد دولت جدید فلسطین است اما حقيقت چنين نيست.


*** هیچ نشانه‌ای مبنی بر موفقیت آمیز بودن برنامه جان کری وجود ندارد
هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه آیا این آخرین مایه دلخوشی برای بهبود وضعیت مردم فلسطین که تقریبا نزدیک به نیم قرن تحت سلطه اسرائیل بودند، نسبت برنامه‌های شکست ‌خورده پیشین، موفقیت آمیز خواهد بود، وجود ندارد. یا درواقع سوال این است که آیا اصلا ارزش این را دارد که حتی به این موضوع فکر کنیم؟ 

در طول سخت‌ترین روزهای انتفاضه دوم، من با یکی از اعضای تحت تعقیب «تیپ شهدای الاقصی»، در اردوگاه پناهندگان «بالاتا» در نابلوس، شهری واقع در کرانه باختری، مصاحبه کردم. در حالیکه صدای شلیک گلوله، به عنوان پس زمینه، طنین انداز شده بود، من از او پرسیدم که چرا به این گروه پیوسته است. 

او در پاسخ گفت: «هیچ کس دیگری از روستائیان در برابر مهاجران یهودی محفاظت نمی‌کند.»

از او سوال کردم: «وضعیت چطور است؟»

پاسخ داد: «اصلا خوب نیست». اعضای تیپ شهدای الاقصی که با حملات بی‌ امان نیروهای دفاعی اسرائیل محاصره شده بودند، دائما در حال فرار بوند. آنها سرانجام از هدف خود یعنی حفاظت از جان روستاییان و اخاذی گاه و بی گاه تاجران  محلی، دست کشیدند. او اعتراف کرد که: «روستاییان به خود متکی هستند.»


*** محیط بی‌قانون ناشی از اشغال
از آن زمان تاکنون، هیچ چیز تغییر نکرده است. تیپ شهدای الاقصی برچیده شده است و اعضای آن زندانی شده و یا مورد عفو قرار گرفته‌اند و در سرویس‌های امنیتی دولت فلسطین، به خدمت گرفته شده‌اند. در حال حاضر، نیروهای گوناگون نظام امنیتی دولت فلسطین، از سازش با اسرائیل، خودداری می‌کنند. از نظر آنها اسرائیل تهدید آمیزترین و واقعی‌ترین دشمن آنها به شمار می‌رود و باید از خود در برابر آن دفاع کنند. در حقیقت، این اسرائیل، ارتش آن و شمار روز افزون شهرک نشینان آن است که با مردم فلسطین بر سر تصاحب زمین در جنگ‌اند. 

شهرک نشینان یهودی در کرانه باختری، قانون خودشان را دارند و تحت نفوذ نیروهای دفاعی اسرائیل هستند. هنگامیکه ارتش اسرائیل با تلاش‌های بی‌وقفه شهرک نشینان «برای بازپس گیری اراضی» موافقت نکرد، به واسطه قدرت سیاسی مهاجران تضعیف شد. به دنبال قطع درختان زیتون، شکستن حصارها و ساخته شدن راه‌های دسترسی و سوزاندن مساجد و اتومبیل‌ها به دست شهرک نشینان یهودی،‌ وقتی روستاییان فلسطینی شکایت خود را از شهرک نشینان مطرح کردند، پلیس فلسطین آنها را متوجه نیروهای دفاعی اسرائیل کرد که از شهرک نشینان و ویرانی‌هایی که به بار می‌آورند، حمایت می‌کند.

در محیط بی‌قانونی که ناشی از اشغال است، شهرک نشینان، تنها کسانی نیستند که قانون را در دست گرفته‌اند. در 30 آوریل، برای اولین بار از سپتامبر 2011، یک شهرک نشین توسط یک فلسطینی کشته شد. این اتفاق موجب اقدامات تلافی جویانه علیه مردم فلسطین و داریی‌هایشان، که عمدتا در فرمانداری نابلس بود، شد و موجب شد که شهرک نشینان خواستار برداشته شدن محدودیت‌های مربوط به تیراندازی در مورد نیروهای دفاعی اسرائیل و شهرک نشینان شوند.


*** نتانیاهو، دنباله روی شارون در تصاحب اراضی فلسطین
آن عده که به دنبال نشانه‌هایی از قیام بعدی هستند، نباید به جایی فراتر از بخش‌های کرانه غربی که همه روز شاهد تضاد منافع خصوصی و عمومی هستیم، ــنه در شهرهای کرانه غربی،‌ بلکه در طول جاده‌ها و نزدیکی روستاهای کوچک در حاشیه شهرک‌هایی که تعدادشان از سال 1998 در زمان «آریل شارون» چندین برابر شده- بنگرند.

«آریل شارون» به شهرک نشینان گفته بود که «تا می‌توانید زمین‌ها را تصرف کنید و در آن شهرک سازی کنید. همه باید حرکت کنند و بجنبند و تا می‌توانند برای بزرگ‌تر کردن شهرک‌ها، تپه‌ها را تصاحب کنند زیرا هر آنچه را که ما اکنون به دست آوریم، در آینده نیز متعلق به ما خواهد بود.» پس از شارون، بنیامین نتانیاهو نیز در نخستین دولت خود، در نشستی با طرفداران شهرک سازی گفت: «هر آنچه را که ما امروز تصاحب نکنیم، به آنها [مردم فلسطین] خواهد رسید.»

دهه‌ها پیش، اسرائیل مدعی شد که مهاجران یهودی جوامع جدیدی را در کرانه غربی تشکیل خواهند داد و «اعراب زمین‌های اسرائیل» ــــنام مستعار مردم فلسطین ـــ نه تنها می‌توانند با سازگاری و مسالمت در کنار آنها زندگی کنند،‌ بلکه افزایش حضور شهرک نشینان یهودی موجب رونق اقتصاد فلسطین خواهد شد. 


*** تشدید درگیری‌ها بین مردم فلسطین و شهرک نشینان یهودی در کرانه غربی اشغالی
«رابرت اچ سری»، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه، در گزارش خود به شورای امنیت سازمان ملل، به تشدید درگیری‌ها بین مردم فلسطین و شهرک نشینان یهودی در کرانه غربی اشغالی، نسبت به گزارش 3 ماهه اخیر خود در ماه ژانویه، اشاره کرد. در این گزارش می‌خوانید: «46 فلسطینی، از جمله 12 کودک و یک زن، توسط شهرک نشینان زخمی شدند؛ این درحالی است که 11 شهرک نشین یهودی نیز توسط فلسطینی‌ها مجروح گشتند.» در ادامه این گزارش آمده است که: «علاوه براین، درگیری‌ بین فلسطینی‌ها و شهرک نشینان، موجب خسارات مادی شدیدی، از جمله خسارت به وسایل نقلیه و باغات فلسطین و از بین رفتن 1400 درخت در فلسطین شده است. نیروهای امنیتی اسرائیل، در مجموع به جست و جو و دستگیری 368 نفر در کرانه غربی اشغالی، از جمله ناحیه «ای»، پرداختند که در نتیجه 439 فلسطینی مجروح و 454 نفر بازداشت شدند. 18 نفر از اعضای نیروهای امنیتی اسرائیل نیز زخمی شدند.»

«آریل شارون» مدت‌ها پیش صحنه سیاسی را ترک کرده است اما عقیده وی مبنی بر اینکه «هر آنچه را که ما تصرف نکنیم، به آنها [مردم فلسطین] خواهد رسید»، همچنان بخشی از سیاست اسرائیل را تشکیل می‌دهد. بنیامین نتانیاهو، دنباله روی شارون نیز با تمام وجود این سیاست خصمانه را در پیش گرفته است. نتانیاهو تا زمانی مخالفت خود را با تلاش‌های بین المللی در تزریق پول به فلسطین برای توسعه اقتصادی این کشور ابراز نمی‌کند که کسی قاعده این رژیم، مبنی بر «تصاحب و شهرک سازی» را که در قلب اشغال قرار دارد، به چالش نکشد.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار