نايب رئيس اتاق بازرگاني کشور گفت: 200هزار هکتار باغ پسته در کشور وجود داردو در حال حاضر 60 شهرستان در توليد پسته کشور فعال هستند.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، محسن جلال پور در جلسه شوراي کشاورزي اسفراين که با محوريت صنعت پسته برگزار شد، بابیان این مطلب گفت:اين صنعت تاکنون به شکل خصوصي و بدون اتکاء به دولت فعال بوده و امروز هم نيازي به هزينه کرد در بازارهاي جهاني نداريم.

وی افزود: در شرايط اقتصاد مقاومتي ،امروز بايد آن چه را که در مرحله توليد است، حمايت کنيم.

وی تصریح کرد:کشور ما در رده اول صادرات پسته قرار دارد اما در توليد اين محصول رتبه دوم را دارد بنابراين بايد تلاش کنيم در توليد نيز جايگاه نخست را داشته باشيم.

وي با بيان اين که انجمن پسته ايران با سابقه 7 ساله توانسته است متولي صنعت پسته ايران در دنيا باشد ،خاطر نشان کرد:40 سال پیش که توليد صنعت پسته را در استان کرمان آغاز کرديم هيچ گونه علم و دانشي در اين زمينه وجود نداشت، اما امروز راه و شرايط توليد و حتي عرضه آن در بازارهاي جهاني فراهم است.

نايب رئيس اتاق بازرگاني کشور گفت:طي 30 سال فعاليت در اين بخش هنوز پسته اي روي زمين نمانده است و هر چه سرمايه گذاري در اين بخش داشته باشيم، نگراني و دغدغه اي براي فروش آن نداريم.

وي تصریح کرد: با تشکيل انجمن ها و فراکسيون صنعت پسته در مجلس شوراي اسلامي، خراسان شمالي نيز در توليد اين محصول جايگاه ويژه اي خواهد داشت.

اميري نماینده زرند کرمان و رئيس فراکسيون صادرات غيرنفتي در مجلس شوراي اسلامي هم با اعلام اینکه در حال حاضر با وجود 200 هزار هکتار باغ هاي پسته در کشور با مشکل کم آبي مواجه هستيم و اميدواريم با زيرکشت بردن منطقه دشت اسفراين بهره وري مناسبي از آب و خاک داشته باشيم.

فرماندار اسفراين هم با بيان اين که در حال حاضر هزار و 400 هکتار از اراضي اين شهرستان زير کشت پسته رفته است گفت: از اين ميزان، هزار هکتار در بخش بام و صفي آباد و 400 هکتار در بخش مرکزي شهرستان واقع است.

محمدزاده افزود: اين شهرستان آمادگي تشکيل انجمن حمايت از پسته کاران را دارد بنابراين اگر اين انجمن توسط بخش خصوصي تشکيل شود مي توانيم مرکز تحقيقات پسته را ايجاد و زمين و آب مورد نياز را براي استعداديابي در اختيارشان قرار دهيم.

نماينده مردم اسفراين نيز با اشاره به اهميت صنعت پسته گفت: کشت و پرورش محصولات استراتژيک يکي از راهکارهاي کاهش وابستگي به نفت است.

قوامي افزود: منطقه دشت صفي آباد اسفراين استعداد خوبي براي توليد پسته دارد بنابراين اگر خط مشي درستي به سرمايه گذاران در اين بخش داده شود زير ساخت هاي بزرگي در اين بخش ايجاد مي شود.وي اضافه کرد: ما بايد يک مرکز تحقيقات در مقياس خاصي ايجاد کنيم تا با الگوي مناسب بومي، زمين هاي باير را نيز فعال کنيم.

وي با اظهار به اين که ما در اسفراين در حال ايجاد زيرساخت هايي براي توسعه کشاورزي به ويژه صنعت پسته هستيم خاطر نشان کرد: سد بيدواز با 132 ميليون مترمکعب آب منبع آبي مناسبي براي کشاورزي است که اگر شيوه استفاده را بهينه کنيم با کمترين هزينه بيشترين بهره وري را خواهيم داشت./س

برچسب ها: پسته ، تولید ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.