براساس آمار سازمان سرمايه گذاري خارجي، روند صعودي جذب سرمايه گذاري خارجي به مرز 5 ميليارد دلار نزديک شده است.

بهروز عليشيري رئيس سازمان سرمايه گذاري خارجي و کمک هاي فني و اقتصادي ايران در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: طبق آمارهاي جذب سرمايه گذاري خارجي، ميزان جذب سرمايه گذاري خارجي در سال 91 در استانه مرز 5 ميليارد دلار قرار گرفته است.

وي تصريح کرد: در سال 2010 ميلادي رقم ورود جذب سرمايه گذاري خارجي به 2 ميليارد و 600 ميليون دلار، سال 2011، 4 ميليارد و 600 ميليون دلار و امسال براساس آمار تهيه شده به 4 ميليارد و 850 ميليون دلار رسيده است.

وي با بيان اينکه اين ميزان جذب ورودي سرمايه گذاري خارجي در هشت سال گذشته بي سابقه بوده است، گفت: موضوع جذب سرمايه  گذاري خارجي طي سالهاي 84 تا 91 بايد از سه منظر  تعداد طرحهاي مصوب، ارزش طرحهاي مصوب شده و سوم تعداد طرح هاي مصوب كه ابتدا 300طرح بوده که به 308 طرح با رشد 6 درصدي رسيده مورد بررسي قرار بگيرد.

وي تصريح کرد: ميزان جذب سرمايه گذاري خارجي مصوب شده در ابتدا 22 ميليارد و 600 ميليون دلار تعيين شده  که در سال هاي بعد اين رقم به 26 ميليارد و 800 ميليون دلار رسيده است.

بر اين اساس رقم ورودي در نظر گرفته شده در مجموع 9 ميليارد و 400  ميليون دلار است که تا 3 سال و نيم اخير به 15 ميليارد و 700 ميليون دلار رسيده است.

وي تصريح کرد: رشد جذب سرمايه گذاري خارجي در كشور ناشي از اقبال بخش خصوصي خارجي است دوم آنکه شکاف بين طرحهاي مصوب و اجرايي شدن آن با  اجراي نظارت دقيق تحت کنترل در آمده است.

عليشيري در پاسخ به اين سوال که با توجه به آمارهاي مربوط به رشد جذب سرمايه گذاري خارجي چرا کشور ما پايين ترين رتبه منطقه را به خود اختصاص داده است، گفت: دلايل مختلفي در اين رابطه وجود دارد که مهمترين ان مربوط به اقتصاد كشور كه کاملا مبتني بر درامدهاي نفتي است و هيچ زماني احساس نياز به  منابع جديد را نداشته است.

دوم آنكه حضور بخش خصوصي با طراوت در عرصه اقتصادي که وجود همچين بخشي به طور طبيعي مي تواند باعث بهبود عملکرد اقتصادي کشور شود.

سوم جذب سرمايه گذاري خارجي در حوزه هاي زيربنايي مانند نيروگاهها، نيازمند استفاده از مدل هاي جديد جذب سرمايه گذاري خارجي است.

وي در رابطه با تعميم نيازهاي مالي کشور براساس مدل هاي مالي جديد بين المللي عنوان کرد: ما در حال تعمين نيازهاي مالي کشور براساس مدل هاي مالي بين‌المللي و تدوين آيين نامه هاي آن به منظور جذب سرمايه گذاري خارجي هستيم.

عليشيري ادامه داد: در کشورهايي مانند ترکيه و چين دفاتر جذب سرمايه گذاري خارجي وجود دارد به طوريکه ترکيه داراي 22 دفتر و چين بيش از 50 دفتر در رابطه با جذب سرمايه گذاري خارجي دارد.

در ايران هم ما دنبال راه اندازي دفاتر جذب سرمايه گذاري خارجي براساس قانون سرمايه گذاري خارجي هستيم.

انتهاي پيام/
برچسب ها: فنی ، اقتصادی ، خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار