با توجه به اقليم خشک و تعداد زياد روزهاي گرم در ايران احداث سدهاي زيرزميني مي تواند روشي نوين در مديريت آب ايراني باشد.

مسعود خيرخواه در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با اشاره به اهميت توجه به مطالعات ارزيابي زيست محيطي در سد سازي گفت: موفقيت در عرصه سد سازي نيازمند مطالعات دقيق ميداني اکوسيستم طبيعي و اجتماعي منطقه است.
وي گفت: کشاورزي در ايران به ويژه در مناطق مرکزي نيازمند توجه به بيلان آب، محل مناسب احداث است تا کمترين اثرات را بر روي جوامع انساني به ويژه از نوع روستايي و زمين و باغات  داشته باشد.
خيرخواه ايران را منطقه اي خشک و نيمه خشک با رودخانه هاي فصلي دانست و گفت: شرايط اقليمي ايران به گونه اي است که در تمام فصول سال قادر به استفاده از منابع آب سطحي نيستيم به همين منظور سدها گزينه خوبي براي تامين آب نيستند و بايد از گزينه هاي ديگري براي تامين منابع آب استفاده کرد.
وي تقويت سفره هاي آب زيرزميني با توجه به طراحي طرح هاي آبخوان داري و آبخيزداري را جايگزيني مناسب براي سدها دانست و گفت: تقويت سفره هاي آب زيرزميني و به ويژه قنوات مي تواند سهم مهمي در مديريت منابع آب داشته باشد اين منابع درون زمين ماندگار مي شود و حتي در روزهاي گرم سال هم کشاورزان به منابع آب موجود دسترسي دارند.
خيرخواه احداث سدهاي زيرزميني را نياز امروز کشاورزي ايراني دانست و گفت: با توجه به توان بالاي مهندسان سدساز ايراني با طراحي سد زيرزميني ميتوان منابع آب را به ويژه در زمان پخش سيلاب به گونه اي مديريت کرد که کشور را در بحران کم آبي ياري دهد.
انتهاي پيام/
برچسب ها: اقلیم ، آب ، محیطی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار