بازجويان و ماموران تحقيق بايد از پوشاندن صورت، نشستن پشت سر متهم و بردن آنها به اماكن نامعلوم خودداري كنند.

به گزارش خبرنگار حقوقي‌قضايي باشگاه خبرنگاران،حتما بسيار پيش آمده كه در موقعيتي قرار گرفته‌ايد كه نمي‌دانستيد مشكل‌تان را چگونه حل كنيد يا اينكه نسبت به شرايط حقوقي محقق شدن آن فعل و آثار احتمالي آن آگاه كافي نداشته‌ايد، در مجموعه " آيا مي‌دانيد" با يادآوري برخي نكات حقوقي كه با زندگي روزمره انسان‌ها سر وكار دارد، آشنا مي‌شويد.

آيا مي‌دانيد؟

كشف و تعقيب جرايم و اجراي تحقيقات و صدور قرارهاي تامين و بازداشت موقت مي‌بايست مبتني بر رعايت قوانين و با حكم و دستور قضايي مشخص و شفاف صورت گيرد و از اعمال هرگونه سلايق شخصي وسوءاستفاده از قدرت و يا اعمال هرگونه خشونت و يا بازداشت‌هاي اضافي و بدون ضرورت اجتناب شود؟
 
آيا مي‌دانيد ؟
 
محكوميت‌ها بايد بر طبق ترتيبات قانوني و منحصر به مباشر يا شريك ومعاون جرم باشد و تا جرم در دادگاه صالح اثبات نشود و راي مستدل و مستند به مواد قانوني و يا منابع فقهي معتبر (درصورت نبودن قانون) قطعي نشده اصل بر برائت متهم بوده و هركس حق دارد در پناه قانون از امنيت لازم برخوردار شود؟
 
آيا مي‌دانيد ؟
 
محاكم و دادسراها مكلفند حق دفاع متهم و يا شخصي كه از او شكايت شده را رعايت كرده وفرصت استفاده از وكيل و كارشناس را براي آنان فراهم آورند؟
 
آيا مي‌دانيد ؟
 
با دادخواهان و اشخاص در مظان اتهام و مرتكبان جرايم و مطلعان از وقايع و به طور کلي در اجراي وظايف محوله و برخورد با مردم لازم است اخلاق و موازين اسلامي كاملا مراعات شود؟
 
آيا مي‌دانيد ؟
 
اصل منع دستگيري و بازداشت افراد ايجاب مي‌نمايد كه در موارد ضروري نيز به حكم و ترتيبي باشد كه در قانون معين شده و ظرف مهلت مقرره پرونده به مراجع صالح قضايي ارسال شود و خانواده دستگير شدگان در جريان قرار گيرند؟
 
آيا مي‌دانيد ؟
 
درجريان دستگيري و بازجويي يا استطلاع و تحقيق از ايذاي افراد نظير بستن چشم و ساير اعضا و تحقير و استخفاف به آنان اجتناب شود؟
 
آيا مي‌دانيد ؟
 
بازجويان و ماموران تحقيق از پوشاندن صورت و يا نشستن پشت سر متهم يا بردن آنان به اماكن نامعلوم و به طور کلي اقدام‌هاي خلاف قانون مي‌بايست خودداري ورزند؟
 
آيا مي‌دانيد ؟
 
بازرسي‌ها و معاينات محلي جهت دستگيري متهمان فراري يا كشف آلات و ادوات جرم بايد بر اساس مقررات قانوني و بدون مزاحمت و در كمال احتياط انجام شود و از تعرض نسبت به اسناد و مدارك و اشيائي كه ارتباطي با جرم نداشته و يا به متهم تعلق ندارد و افشاي مضمون نامه‌ها و نوشته‌ها و عكس‌هاي فاميلي و فيلم‌هاي خانوادگي و ضبط بي‌مورد آنها خودداري شود؟
 
آيا مي‌دانيد ؟
 
هرگونه شكنجه متهم به منظور اخذ اقرار و يا اجبار او به امور ديگر ممنوع بوده و اقرارهاي اخذ شده بدين وسيله حجت شرعي و قانوني نخواهد داشت؟
 
آيا مي‌دانيد؟
 
تحقيقات وبازجويي‌ها بايد مبتني بر اصول و شيوه‌هاي علمي قانوني و آموزش‌هاي قبلي و نظارت لازم صورت گيرد و با كساني كه ترتيبات و مقررات را ناديده گرفته و در اجراي وظايف خود به روش‌هاي خلاف آن متوسل شده‌اند بر اساس قانون برخورد جدي صورت گيرد؟
 
آيا مي‌دانيد ؟
 
در تحقيقات و بازجويي‌ها پرسش‌ها بايد مفيد و روشن و مرتبط با اتهام يا اتهامات انتسابي باشد و از كنجكاوي در اسرار شخصي و خانوادگي و سوال از گناهان گذشته افراد و پرداختن به موضوعات غير موثر در پرونده مورد بررسي احتراز شود؟
 
آيا مي‌دانيد ؟
 
در بازجويي‌ها پاسخ متهم به همان كيفيتي كه اظهار شده و بدون تغيير و تبديل بايد نوشته شوند و براي اظهار كننده خوانده شود و افراد با سواد در صورت تمايل خودشان مطالب خود را بنويسند تا شبهه تحريف يا القا ايجاد نشود؟
 
آيا مي‌دانيد؟
 
در تحقيقات از متهم بايد از دخل و تصرف ناروا در اموال و اشياي ضبطي و توقيفي متهمان اجتناب شده و در اولين فرصت ممكن يا ضمن صدور حكم يا قرارداد در محاكم و دادسراها نسبت به اموال و اشيا تعين تكليف شود و مادام كه نسبت به آنها اتخاذ تصميم قضايي نشده است در حفظ و مراقبت از آن‌ها اهتمام لازم معمول شده و در هيچ موردي نبايد از آنها استفاده شخصي و اداري به عمل آيد؟

انتهاي پيام/
 

برچسب ها: دانستنی ، حقوقی ، جرایم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
سعید شاهرخی
۱۵:۲۶ ۱۰ خرداد ۱۳۹۲
آیا می دانید اینجا هیچکدومش رعایت نمیشه ؟!
آخرین اخبار