استان فارس در تعداد معادن به بهره برداری رسیده رتبه چهارم و در استخراج معادن رتبه پنجم کشوری را دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: استان فارس در بحث استخراج رتبه پنجم، در بحث ذخیره رتبه هفتم، در تعداد معادن به بهره برداری رسیده رتبه چهارم و در بحث میزان اشتغال مستقیم نیز رتبه ششم کشوری را در اختیار دارد. علیرضا جوکاری بیان کرد: با وجود چنین معادن بی نظیری در فارس ، نبود صنایع مرتبط با معدن موجب شده تا تولیدات معادن این استان به صورت خام عرضه شود و این یک مشکل اصلی در بخش معادن این منطقه است.

وی ادامه داد: در استانی با چنین حجم عظیم ذخایر معدنی، نباید شاهد وجود کارخانه های فرآوری معدنی سنگ با فناوری قدیمی و فرسوده باشیم زیرا این واحدهای تولیدی فرسوده موجب هدر رفتن حجم عظیمی سنگ و افزایش ضایعات می شود.

جوکاری، فارس را در برخورداری از صنایع مرتبط با معدن ، استانی محروم دانست و ادامه داد: میانگین سنگ فرآوری شده دردنیا با توجه به استفاده از فناوری های نوین 18 تا 20متر در هر تن است در حالی که در استان فارس این رقم شش تا هشت متر به ازای هر تن است. معاون امور معادن و اکتشافات معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، با اشاره به وجود 20 نوع ماده معدنی در این استان گفت: حجم کل ذخایر معدنی کشف شده در فارس دو هزار و 367 میلیون تن با حجم سرمایه گذاری دو هزار و 384 میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: همچنین استان فارس رتبه نخست تولید خاک های نسوز صنعتی با ظرفیت تولید چهار میلیون تن در سال یعنی معادل 90 درصد تولید کل کشور را به خود اختصاص داده است.

این مسوول بیان کرد: رتبه دوم در تولید سنگ های تزیینی (مرمریت و چینی) با قابلیت صادرات و رتبه اول در میزان ذخایر سنگ گچ با تولید سالانه 80 میلیون تن در اختیار این استان قرار دارد./س

برچسب ها: رتبه ، چهارم ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.