وکلاي ملت محمد حسن ابوترابي‌فرد و محمدرضا باهنر را به عنوان نايب رئيس اول و دوم مجلس انتخاب کردند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران نمايندگان در جلسه علني امروز (سه شنبه) و در ادامه انتخابات هيئت‌رئيسه سال دوم مجلس نهم، نواب اول و دوم را انتخاب کردند.

براين اساس حجت‌الاسلام سيد محمدحسن ابوترابي‌فرد با 196 راي و محمدرضا باهنر با 167 راي از مجموعه 257 راي اخذ شده به ترتيب به عنوان نايب رئيس اول و دوم سال دوم مجلس نهم انتخاب شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران طبق ماده 15 آيين‌نامه داخلي مجلس، هيئت‌رئيسه مجلس شوراي اسلامي مرکب از رئيس، دو نايب رئيس 6 دبير و سه ناظر است.

همچنين براساس ماده 16 اين قانون انتخاب رئيس در نوبت اول با اکثريت مطلق آراي نمايندگان صاحب راي است و انتخاب نواب رئيس، دبيران و ناظران هر کدام جداگانه و با اکثريت نسبي و راي مخفي و با ورقه خواهد بود. 

ماده 17: قبل از اخذ راي براي هيئت‌رئيسه اسامي داوطلبان به ترتيب وصول به هيئت‌رئيسه بدون بحث در جلسه علني اعلام خواهد شد.

همچنين طبق ماده 18 اعضاي هيئت‌رئيسه پس از انتخاب در حضور نمايندگان سوگند ياد مي‌کنند و موظف به رعايت دقيق مفاد سوگند مي‌باشند.

اعضاي هيئت‌رئيسه دائم پس از انتخاب در حضور نمايندگان با قرائت متن زير سوگند ياد مي‌کنند و موظف به رعايت دقيق مفاد آن مي‌باشند:

"بسم الله الرحمن الرحيم

من به عنوان عضو هيئت‌رئيسه مجلس شوراي اسلامي در برابر قرآن مجيد به خداوند قادر متعال سوگند ياد مي‌کنم که حداکثر توان خود را براي اجراي آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي با مراعات بي طرفي کامل در انجام وظيفه به کار گيرم و از هرگونه اقدام مخالف آيين نامه اجتناب نمايم."

ماده 19: نواب رئيس به ترتيب تعداد آرا به عنوان نايب رئيس اول و نايب رئيس دوم و در صورت تساوي آرا با قيد قرعه انتخاب مي‌شوند و در غياب رئيس مجلس به ترتيب وظايف و اختيارات او را برعهده خواهد داشت.

تبصره: رئيس مجلس مي‌تواند در حضور خود اداره جلسه خود را به ترتيب به عهده نواب رئيس بگذارد.
انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار