لازم است در صورتي که خانواده دختر از موضوع کاملا بي خبرند، به وسيله خانواده پسر به هر وسيله‌اي که ممکن است از جريان خواستگاري مطلع شوند و خانواده پسر با تعيين وقت قبلي به خانه آنان بروند چون ممکن است خانواده دختر در شرايط نامطلوبي باشند و آمادگي پذيرايي از خانواده پسر را نداشته باشند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  امروزه با تغيير و تحولاتي که در جامعه ايجاد شده است در برخي موارد با شيوه ها و آداب جديدي روبه رو هستيم. ازدواج و مراسم آن به دليل تنوع مراحل و شيوه ها از جمله اموري است که خيلي در معرض اين تغيير و تحول ها قرار مي گيرد.

با همه اين احوال، هر مراسم و آدابي اصول مربوط به خود را دارد، به اين معني که هر چقدر هم آداب مربوط دچار تغييرات گسترده اي بشود، باز هم روح و اصول کلي بر آن حاکم است که افراد سعي مي کنند آن را رعايت کنند.

شايد براي بسياري از شما دختران و پسراني که تازه به سن جواني رسيده ايد و هنوز مراسم خواستگاري سنتي را تجربه نکرده ايد، سؤالاتي مطرح باشد مانند اين که در جلسه اول بايد دسته گل به همراه داشته باشيم يا نه؟ کي شيريني بخريم؟ چه لباسي مناسب‌تر است؟ چطور قرار خواستگاري را بگذاريم؟ اول چه کسي بايد صحبت کند و ... جواب اين سوالات وقتي براي شما اهميت بيشتري مي يابد که فرزند اول خانواده باشيد و پدر و مادرتان نيز تجربه ميزباني از خواستگار يا رفتن به خواستگاري را نداشته باشند.

خواستگاري با اطلاع قبلي

سيده بتول حسن پور، عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد در کتاب خود با نام "گذر از پيچ و خم خواستگاري" به عنوان اولين گام خواستگاري مي نويسد: "لازم است در صورتي که خانواده دختر از موضوع کاملا بي خبرند، به وسيله خانواده پسر به هر وسيله‌اي که ممکن است از جريان خواستگاري مطلع شوند و خانواده پسر با تعيين وقت قبلي به خانه آنان بروند چون ممکن است خانواده دختر در شرايط نامطلوبي باشند و آمادگي پذيرايي از خانواده پسر را نداشته باشند.

در چنين شرايطي ارزيابي دو خانواده از همديگر نابجا خواهد بود و احتمال آن وجود دارد که خانواده دختر از وضع پيش آمده ناراحت و عصباني شوند. ضمن آن که ممکن است اين رويداد به عنوان يک خاطره بد در ذهن آن ها باقي بماند.

پس بهتر است به خاطر حفظ حرمت خواستگار و احترام به خانواده دختر، قبلا براي خواستگاري به خانواده دختر اطلاع داده شود. از سوي ديگر ممکن است در صورت اطلاع ندادن قبلي، خانواده دختر به خانواده پسر اجازه ورود ندهند. شايد بتوان گفت حق هم دارند، چون شناختي نسبت به آن خانواده ندارند. گاهي هم ممکن است براي مرتب کردن خانه از خانواده پسر بخواهند که مدتي پشت در و يا در سالن پذيرايي منتظر باشند. خلاصه اين که در يک کار پيش بيني نشده، ممکن است اتفاقاتي بيفتد که در هر صورت عواقب آن، چندان مطلوب نيست."

چطورتوضيحات اوليه را ارائه کنيم؟

حسن پور درباره چگونگي برقراري ارتباط اوليه و ميزان ارائه اولين اطلاعات به طرف مقابل مي نويسد: "اگر ميزان آگاهي دو خانواده از يکديگر در بعضي از مسائل کافي نيست و دوست داشته باشند قبل از انجام خواستگاري اطلاعات بيشتري به دست آورند، بايد به صورت محرمانه در اولين تماس تلفني يا برخورد حضوري از يکديگر توضيحات بيشتري بخواهند.

يک روش پيشنهادي مناسب براي کسب اطلاعات بيشتر به شرح زير است:

 يک خانم خوش برخورد و خوش ارتباط از خانواده پسر براي انجام اين کار انتخاب مي شود.
وي پس از معرفي خود با مادر دختر (در صورت فوت مادر با خواهر، خاله يا هر فردي که مناسب مي داند) گفت و گو کند: ( دقت کنيد! اگر مي خواهيد شناخت کاملي از دختر خانم داشته باشيد، خودتان نيز توضيح کاملي از پسر و خانواده اش بدهيد.)براي مثال بگويد: آقا پسر 28 ساله است، هيکل متوسطي دارد، قد بلند است، ليسانس رشته فيزيک است و به صورت حق التدريسي در آموزش و پرورش کار مي کند.

پدرش کارمند بهداري است. مادرش خانه دار است. 5 تاخواهر و برادر هستند. (همچنين تأهل يا تجرد، شغل و ميزان تحصيلات هر يک از آن‌ها را مشخص کنيد.) در پايان به منطقه محل زندگي هم اشاره کنيد.

" در ادامه اين کتاب آمده است: "احتمالا پس از سخنان شما، مادر دختر خانم هم توضيحاتي درباره خانواده و دختر خود مي‌دهد. اگر آن توضيحات براي شما کافي نبود، مي توانيد پرسش هايي در حد و اندازه توضيحات خودتان داشته باشيد. چون شما قبلا پسر را به طور کامل معرفي کرده ايد." در گذر از پيچ و خم خواستگاري نوشته شده است: "برخي پرسش ها به ويژه در اولين تماس تلفني دور از اخلاق و ممکن است در ذهن دو خانواده نگرش منفي نسبت به يکديگر ايجاد کند. اين گونه سوال ها اگر به صورت حضوري مطرح شود،خانواده ها نسبت به يکديگر نگرش بهتري خواهند داشت."

شما به درد هم نمي خوريد...؟!

حال اگر با توجه به اطلاعاتي که رد و بدل شد، طرفين احساس کردند مناسب يکديگر نيستند، چه بايد بکنند؟ حسن پور در پاسخ به اين سؤال معتقد است: "در اين صورت بايد به روشي محترمانه يکديگر را توجيه کنند.

مثلا هر گاه در اولين تماس تلفني يا برخورد حضوري، خانواده پسر بيان کرده اند که پسرشان دانشجو است و در حال حاضر شغلي ندارد، اگر خانواده دختر قصد دارند، جواب رد بدهند بايد توضيح دهند که خانواده ما دوست دارد اين زوج زودتر زندگي مشترک شان را شروع کنند، در حالي که پسر شما دو سال و نيم ديگر درسش تمام مي شود و تا هنگامي که بتواند اداره زندگي مستقلي را به عهده بگيرد، زمان زيادي لازم است؛ لذا مناسب شرايط دختر ما نيست. بعد هم عذرخواهي، تشکر و خداحافظي کنند." در شماره بعد درباره گل بردن به مراسم خواستگاري، زمان و لباس مناسب خواستگاري خواهيم نوشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار