کتاب "یسایز مر" در حقیقت چگونگی پرداختن به یک روش فکری در معماران را با ارائه پشت صحنه های یک دفتر معماری به صحنه می کشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز معماری حوزه هنری؛ علی حمیدی مقدم استاد دانشگاه وپژوهشگر معماری وطراح پروژه های بسیار از جمله پروژه مرکز تحقیقات مخابرات ایران( پژوهشکده ملی فضای مجازی)و موسس شرکت روند هماهنگ (L) می باشد. وی با اشاره به اهمیت ترجمه کتاب" یسایز مُر" گفت؛اولین چیزی که انگیزه ترجمه وانتشار این کتاب را در شرکت معماری روند هماهنگ(L) باعث شد نیازی بود که جامعه معماران به این کتاب داشتند تا جایی که برای دستیابی به آن، از خارج از کشور بسیار دچار مشکل می شدند، چرا که مبلغ خرید آن گزاف بود. از سوی دیگر کتاب "یسایز مُر"در جهان معماری بسیار مطرح است وحتی مرجع مهمی در دانشگاه های معتبر دنیا محسوب می شود. با وجود این دلایل برآن شدیم امتیاز کتاب را بگیریم واستانداردهای جریان معماری امروز در کشورمان را با نگاهی به این کتاب مورد بررسی قرار دهیم، چرا که موضوع اصلی این کتاب تحلیل"روش فکر کردن" گروهی از معماران است،که امروز در معماری کشور مان  این موضوع یعنی یک روش فکری مناسب برای معماری وجود ندارد،  وهمین باعث آشفتگی در معماری شده است. کتاب "یسایز مر" در حقیقت چگونگی پرداختن به یک روش فکری در معماران را با ارائه پشت صحنه های یک دفتر معماری به صحنه می کشد که می تواند در حقیقت سرچشمه بسیاری از تحولات معماری در ایران باشد.  
این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به موضوع کتاب "یسایز مر"  ونیاز جامعه معماری به این کتاب تشریح کرد؛با توجه به شناختی که در این حرفه در ایران دارم و همچنین خصوصاً به دلیل چندین سال تدریس در دانشگاههای مختلف در ایران به این نتیجه رسیدم که نه تنها این کتاب با رویکرد خاص خودش می تواند در جامعة حرفه ای ایران مؤثر باشد در جامعةدانشجوئی هم می تواند عامل متحول کننده شرایط فکری دانشجویان معماری باشد که تعیین کنندهآیندة این حرفه می باشند.چراکه این کتاب روند شکل گیری تفکر در یک پروژه و شرایطی که یک پروژه را بوجود می آورد را بیان می کند در واقع پشت صحنة شکل گیری یک اثر را آشکار می کند چیزی که به طور متداول پنهان است و نمی گذارد تجربة درک کامل از شکل گیری پروژه را مخاطب درک کند. ارتباط سریع و همراهی مخاطب با کتاب و موضوعات کتاب از مهمترین شاخصه های این کتاب می باشد.این همان ویژگی است که موجب می شود این کتاب بتواند جای مناسبی در حوزه های آموزشی به خصوص دانشگاه ها باز کند.
گفتنی است مراسم رونمایی وتحلیل کتاب معماری "یسایز مر "با حضور "بهرام شیردل"؛ معمار، استاد دانشگاه هاروارد ومدرسه معماریAAلندن ومدیر دفتر معماری شیردل وهمکاران، "آیدین آغداشلو"؛ نقاش ،محقق، نظریه پرداز هنری، "امیر پوریا"؛ منتقد سینما مدرس دانشگاه ونویسنده، "احمد زهادی"؛ مدیر مسئول مجله بین المللی معماری 2A،"هومن بالازاده"؛ معمار، استاد دانشگاه  و"امیر محمد خانی"؛ معمار ومدس دانشگاه، رئیس دانشکده معماری سوره روز سه شنبه 7 خرداد ماه از ساعت 17الی19 در حوزه هنری برگزار می شود./ص

برچسب ها: علی حمیدی ، مترجم ، ناشر ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار