یکی از ترفندهای شرکت های دخانی برای جذب مشتری استفاده از سوپر استارها و هنرپیشگان محبوب سینما است تا با به نمایش گذاشتن صحنه هایی از سیگار کشیدن آنها این افراد را به الگویی تاثیرگذار برای بینندگان خود تبدیل کنند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ در جامعه امروز تبليغات نقش به سزايي را ايفا مي‌کند. اين در شرايطي است که بحث اعتياد، دخانيات و مواد مخدر نيز از اين امر مستثنا نبوده و متاسفانه بحث تبليغات پاکت هاي سيگار، پيشنهاد مواد مخدر از سوي دوستان و مواردي از اين دست، يکي از دلايل افزايش آمار اعتياد محسوب مي‌شود. اين در حالي است که رسانه‌ها مي‌توانند با انعکاس اخبار و رويدادها در حوزه اعتياد، دادن اطلاعات کافي در خصوص مشکلات استفاده از مواد دخانی و ياري بخشيدن به افراد درگير يا گروه در معرض خطر، به منظور مبارزه با اين معضل همکاري کنند.

باید توجه داشت که یکی از ترفندهای شرکتهای دخانی برای جذب مشتری استفاده از سوپر استارها و هنرپیشگان محبوب سینما است تا با به نمایش گذاشتن صحنه هایی از سیگار کشیدن آنها این افراد را به الگویی تاثیرگذار برای بینندگان خود تبدیل کنند.  بر اساس گزارشهای مستند، کمپانی های دخانی هر سال ۹۰۰ میلیون دلار به وسیله افرادی که تحت تاثیر فیلم و سریال، سیگاری شده اند، درآمد کسب می کنند.

کارتونها و شخصیتهای محبوب کارتونی مثل پلنگ صورتی، راهی برای شروع مصرف دخانیات در بین نوجوانان است. کودکان ما از طریق صفحه تلویزیون ، هم هنجارها را به خوبی می آموزند و هم ناهنجاریها را می بینند و در ذهن شان حک می کنند.

آسیب شناسان و روانشناسان، معتقدند که کودکان و نوجوانان، مهارت مقاومت در برابر پیامهای جذاب و فریبنده ای که از طریق رسانه های دیداری پخش می شود را ندارند.بر همین اساس گزارشها نشان می دهد صدا و سیما می تواند با ممنوعیت کامل تبلیغات مواد دخانی، از سیگاری شدن ۵۲ درصد جوانان ۱۲ تا ۱۷ سال جلوگیری کند.

دکتر حسينعلي شهرياري رئیس کمسیسون بهداشت در این بار گفت:به طور قطع، رسانه‌ها به‌ويژه رسانه‌هاي ديداري و شنيداري بيشترين نقش را در تبليغات موثر در جهت کنترل اعتياد در جامعه دارند. از همين رو به هر ميزان فراگيري سازمان صدا و سيما بيشتر باشد و شبکه‌هاي تلويزيوني بتوانند در مناطق دورافتاده و روستاهاي کشور مردم را نسبت به مضرات مواد مخدر آگاه کنند، در عمل از روند رو به رشد اعتياد در جامعه کاسته مي‌شود. 
 
وي افزود: البته نقش رسانه‌هاي مکتوب اغلب در شهرهاي بزرگ و برخوردار تعيين کننده است زيرا در مناطق دور و محروم،‌ به طور معمول مردم دسترسي مطلوبي به اين‌گونه رسانه‌ها ندارند و بيشتر مخاطبان صدا و سيما هستند، بنابراين بايد از همين طريق نيز وارد عمل شد. تجربه ثابت کرده که تکرار تبليغات در نهايت تاثير خود را بر فکر و رفتار جامعه مي‌گذارد و حتي اگر پيام به صورت يک سويه نيز دايم براي مخاطب تکرار شود، به لحاظ روان‌شناسي در ضمير مخاطب تاثير خواهد گذاشت.

در ادامه دکتر امرالله امانی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران شرق با اشاره به نقش رسانه ها در پیشگیری و کاهش اعتیاد و مصرف مواد دخانی گفت: رسانه ها نقش آموزش و پر کردن اوقات فراغت را دارند و جوانان و نوجوانان از رسانه ها الگوگیری و یاد می گیرند یعنی اگر در رسانه مصرف سیگار توسط هنرمندی صورت گیرد نوجوانان هنرمند را الگو قرار می دهد و از رسانه می آموزد که می تواند برای فرار از مشکلات، سرگرمی، تفریح و خوش گذرانی به سمت سیگار سوق پیدا کند.

وی با بیان این که آموزش از طریق رسانه ، فیلم، سریال و برنامه های تلویزیونی میسر می شود افزود: در کنار یادگیری و آموزش، آگاه سازی توسط رسانه ها نیز مهم است یعنی رسانه ها باید فرد را از خطرات و پیامدهای سیگار کشیدن و به تبع اعتیاد آگاه کنند.

وی در پایان اظهار داشت: آگاه سازی و آموزش دو نقش کلیدی رسانه ها در جامعه حال حاضر هستند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار