آیت‌الله جوادی آملی گفت:مهم‌ترین کار اوقاف باید تبیین چگونگی وقف از سوی خیرین و واقفان باشد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران قم، وی در دیدار معاونان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران، با اشاره به اهمیت وقف در اسلام، اظهار داشت: احیای سنت وقف و اجرای موقوفات، دو عنصر اساسی و محوری در بحث اوقاف است؛ امروزه موقوفات فراوانی احیا شده است اما اثری از احیای سنت وقف نیست.

آیت‌الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: در گذشته هر کسی سعی بر این داشت تا چیزی را وقف کند اما امروز تنها قسمت محدودی از موقوفات ثبت شده، برای 30 سال اخیر است؛ این امر نشانه عدم موفقیت اوقاف در احیای سنت وقف است.

وی در خصوص علت کم شدن موقوفات در سال‌های اخیر، گفت : مردم اگر بفهمند که می‌توانند وقف را به صورت صدقه جاریه انجام دهند تا در شرایط گوناگون بهره برداری از آن ممکن باشد، به وقف روی می‌آورند.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان این‌که باید وقف عرصه را توقیف و وقف اعیان را ترویج کرد، تأکید کرد: وقف عرصه سبب راکد شدن انتفاع از وقف می‌شود اما وقف اعیان این امکان را می‌دهد که از موقوفه در تمامی مصارف ممکن استفاده کرد.

وی با اشاره به روایتی از حضرت امیر مؤمنان علی(ع)، ابراز داشت: امام علی(ع) سفارش کرده اند که" خودتان وصی تملیکی خود باشید" یعنی افراد تا زنده هستند، ثلث اموال خود را وقف کنند؛ در این صورت هم وقف احیا می‌شود، هم صدقه به صورت جاریه می‌ماند و بسیاری از مشکلات حل می‌شود./س

برچسب ها: قم ، جوادی آملی ، احیا ، وقف ، موقوفات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.