رئيس جمهور آينده صرفا نبايد شعار سلامت دهد بلكه بايد با تشكيل تيم سلامت به حل مشكلات اين حوزه بپردازد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر قربانی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس  با حضور در برنامه نبض شب گذشته به انتظار حوزه سلامت از دولت آینده اشاره کرد و گفت: در برنامه توسعه پنجم 3 الی 4 محور اصلی در حوزه سلامت از جمله تشکیل شورای عالی سلامت و بیمه همگانی به تصویب رسید اما متاسفانه هنوز به مرحله اجرا نرسیده است لذا دولت آینده اگر در چار چوب قانون اساسی و برنامه توسعه پنجم حرکت کند می تواند بسیاری از مشکلات نظام سلامت کشور را برطرف کند.

وی افزود: حتی در ماده 38 برنامه توسعه پنجم آمده است که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی باید مقدار سموم محصولات کشاورزی را معین کند اما این موضوع نیز هنوز اجرایی نشده بنابراین برای حل مشکلات باید به قانون پایبند بوده و براساس آن عمل کرد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه دولت از 18 وزارت خانه تشکیل شده است گفت:  وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی متولی سلامت مردم است که طیف وسیعی از فعالیت ها را شامل می شود از این رو باید افراد توانمندی در حوزه بهداشت و سلامت به کار گرفته شوند که به مشکلات این حوزه آشنا باشند و با شناخت منابع راهکار ارائه دهند همچنین افزایش همکاری و هم افزایی بین وزراء دولت می تواند زمینه حل مشکلات نظام سلامت را فراهم کند.

ضرورت هماهنگی  بین دستگاه ها

 در ادامه دکتر احمدی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه به علت عدم تخصیص منابع مالی هنوز نتوانسته ایم بر اساس برنامه پنجم توسعه حرکت کنیم گفت: دولت آینده باید سه مولفه اصلی همچون متناسب سازی نگاه حاکمیتی به حوزه بهداشت و درمان با نگاه جهانی و بین المللی، پایبندی به میثاق ملی و دولت و تحولات اقتصادی مراقب هزینه های تحمیلی در بخشهای اجتماعی باشند، توجه ویژه ای داشته  باشند.

وی با بیان اینکه در نگاه جهانی انسان محور توسعه است افزود: در جهان رشد اقتصادی در گروه رشد سرمایه اجتماعی است که بر این اساس باید در دولت آینده میان نگاه حاکمیتی به حوزه بهداشت و درمان با نگاه جهانی و بین المللی  متناسب سازی صورت پذیرد و باید توجه ویژه ای به بخش سلامت کشور شود.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت پایبندی به میثاق ملی اظهار داشت: در بسیاری از برنامه ریزی ها این طور نگاه می شود که منابع و بودجه های حوزه سلامت ماهیت هزینه ای دارند و بازده اجتماعی و خصوصی آن را کم می بینند و این نگاه کاملا اشتباهی است چرا که در حوزه سلامت هر چه قدر هزینه کنیم یک سرمایه اجتماعی است.

وی  ادامه داد: اگر دولت به میثاق و برنامه های توسعه توجه کند و به آنها پایبند باشد سطح کیفیت خدمات بالا می رود و شاخص های سلامت همچون امید به زندگی  نسبت به گذشته  ارتقاء می یابد.

دکتر احمدی با بیان اینکه اگر انسان را محور توسعه بدانیم ماموریت نظام سلامت از حیطه درمان و بهداشت فراتر می رود و به سلامت روح و روان ارتقاء پیدا می کند ادامه داد: از این رو با تغییر ماموریت نظام سلامت سهم 6 الی 7 درصدی بودجه سلامت باید افزایش پیدا کند همانطور که با این نگاه سهم بودجه سلامت در جهان 10 الی 15 درصد است لذا تدوین برنامه پنجم توسعه باعث تغییر ماموریت نظام سلامت شد که برای تحقق آن می بایست سهم بودجه نیز افزایش یابد اما هنوز به این نکته توجهی نشده است چرا که زمانی که قرار شد 10 درصد از در آمد خالص قانون هدفمند کردن یارانه ها به حوزه سلامت اختصاص یابد هنوز عملیاتی نشده است.

تشکیل تیم سلامت در دولت آینده

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به اینکه رئیس جمهور پیگیر حقوق مردم است گفت: در دولت آینده باید تیم سلامت به همراه وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشک، وزیر کار و رفاه اجتماعی و وزیر اقتصاد تشکیل شود، همچنین رئیس جمهور َآینده صرفا نباید شعار سلامت دهد بلکه باید سلامت را باور داشته باشد و با تشکیل تیم سلامت به حل مشکلات این  حوزه بپردازد.

وی در پایان اظهار داشت: هماهنگی سازمان ها  بسیاری از مشکلات را حل می کند اما وجود ناهماهنگی بین برخی از سازمانها و برای مشکلات در حوزه سلامت شده است به طور مثال نگاه سازمان بیمه خدمات درمانی به پرداخت بیمه ها با نگاه سازمان تامین اجتماعی و طرح پزشک خانواده کاملا متفاوت است با توجه به اینکه هر دو این سازمان زیر نظر یک وزارت خانه مشغول  به فعالیت هستند.

در حوزه سلامت برنامه ها باید عملیاتی باشد

در ادامه صفی خوانی، کارشناس سلامت با بیان اینکه کسی که می خواهد سکان اجرایی را در دست بگیرد باید به نیاز مردم آگاه باشد و به آن توجه  کند گفت: رئیس جمهور آینده باید با توجه به اهدافی که در حوزه سلامت دارد تعریف ها را مشخص کند و برنامه ریزی کند یعنی باید سلامت را باور داشته باشد و دیدگاه خود را از همان ابتدا معین کند.

وی افزود: رئیس جمهور باید بداند که سلامت مردم باعث توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می شود نه اینکه فقط به توسعه اجتماعی توجه کند از این رو رئیس جمهور باید رویکرد فرا بخشی و وزیر رویکرد بین بخشی داشته باشد.

وی ادامه داد:  اگر یک سیاست اقتصادی باعث تورم در کشور شود اولین اثر آن بر روی ناامیدی افراد است که منجر به  ایجاد هراس و عارضه سلامتی و جامعه می شود همچنین تورم سرمایه اجتماعی است و اعتماد به دولت را پایین می آورد که اگر ما سرمایه اجتماعی را از دست دهیم یعنی ماهیت ملت از دست رفته است از این رو همه سیاست ها در هر عرصه ای که گرفته می شود باید از فیلتر سلامت عبور کند.

صفی خوانی قابلیت انسانی فنی و ادراكی را از جمله ویژگی های یک رئیس جمهور بر شمرد و افزود: عرصه سلامت عرصه ای است که در آن باید تصمیم خردمندانه گرفت باید بدانیم  که خیر و شر نظام سلامت به جامعه و خیر و شر جامعه  به نظام سلامت باز می گردد.

وی ادامه داد:  وقتی بیمه همگانی در سال 84 به تصویب رسید و همه دولت ها آن را قبول کردند اما به دلایلی آن مصوبه و دیگر مصوبات اجرایی و عملیاتی نشده است پس اجرای قوانین فردی را می خواهد که متنی بر دانش و باور باشند و رئیس جمهور  آینده باید عمق مسئولیتش را  در نظام سلامت درک کند.

این کارشناس سلامت تولیت را با مدیریت متفاوت دانست و گفت: در تولیت رهبری بین بخشی وجود دارد یعنی فردی برای بخشهای دیگر سیاست تعیین می کند نه اینکه  فقط مدیریت درون بخشی انجام دهد از این رو باید در بالاترین مقام کشور که رئیس جمهور است رهبری بین بخشی صورت پذیرید.

وی در پایان خاطر نشان کرد:  رئیس جمهور آینده باید باور و  نقشه راه داشته باشد که مستندات اسناد بالا دستی همچون برنامه پنجم توسعه توجه کند برنامه عملیاتی و زمان بندی شده به  همراه شاخص های ارزیابی تعيين کند و دارای یک تیم سلامت به همراه ارتقاء بودجه و تامین سلامت نیز توجه کند./ح


 
برچسب ها: تیم سلامت ، دولت ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار