عفو بین‎الملل اعلام کرده است که با زندانی بودن صدها روزنامه‎نگار در ترکیه به خاطر انتقاد از دولت، آزادی بیان همچنان هم در این کشور نقض می‎شود.


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تی وی ، در گزارشی با نام "گزارش سالانه ۲۰۱۳، وضعیت حقوق‎بشر در جهان" که روز پنجشنبه از سوی عفو بین‎الملل منتشر شد، این گروه حقوق بشری اعلام کرده است که به‎رغم انجام برخی اصلاحات محدود در سیستم قانون‎گذاری ترکیه، دامنه این اصلاحات تخلفاتی که در رابطه با نقض آزادی بیان در این کشور انجام شده را در بر نمی‎گیرد که از آن جمله می‎توان به تعاریفی اشاره کرد که دولت ترکیه از آن‎ها به عنوان قوانین ضدتروریستی یاد می‎کند.
این گزارش در همین خصوص می‎گوید: پیشرفت‎های اندکی در رابطه با کاهش محدودیت‎ها و نقض آزادی بیان در رسانه‎ها و در ابعاد وسیع‎تر در جامعه مدنی صورت گرفته است. ایده‎های مخالف و غیر خشونت‎آمیز اغلب به مثابه جرم تلقی شده و مورد مجازات قرار می‎گیرند به خصوص در مورد مسائل بحث‎برانگیز سیاسی و انتقاد از مقامات و نهادهای دولتی. عقاید مخالف مربوط به حقوق کردها و نقطه نظرات سیاسی مخالف از جمله مواردی هستند که با آن‎ها همانند رفتارهای مجرمانه برخورد می‎شود.
عفو بین‎الملل همچنین در رابطه با مجاز کردن نیروهای پلیس ترکیه به استفاده از خشونت بیش از حد در سرکوب تظاهرات صلح‎آمیز مردم، و همچنین اعمال خشونت در تحقیقات و مجازات، تخلفات حقوق بشری از جانب مقامات دولتی و همچنین در رابطه با الگوی محاکمه‎های نا عادلانه تحت لوای قوانین ضد تروریستی، از دولت آنکارا انتقاد کرده است.
در این گزارش همچنین از بن بست اجرای قانون اساسی در ترکیه به شدت انتقاد شده است.
گزارش این سازمان حقوق‎بشری در همین خصوص می‎افزاید:  بحث و گفت وگو در مورد تنظیم قانون اساسی جدید در تمامی طول سال ادامه داشته ولی تا کنون کوچک‎ترین توافقی در میان احزاب سیاسی در این خصوص مشاهده نشده و هیچ تعامل موثری در این زمینه با جامعه مدنی ترکیه به چشم نخورده است.
عفو بین‎الملل در پایان با اشاره به وضعیت پناهندگان سوری حاضر در ترکیه، تصریح کرد که دولت ترکیه تا کنون قانونی را در خصوص حمایت از حقوق پناهندگان و آوارگان در این کشور تصویب نکرده است.





برچسب ها: بین الملل ، ترکیه ، عفو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار