دانشگاه آزاد اسلامی مقام نخست کشوری، دوم منطقه ای و 231 جهان را به خود اختصاص داد.

جعفر مهراد، رئیس مرکز اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی  علوم جهان اسلام ( isc)  در گفتگو با خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران گفت: براساس رتبه بندی دانشگاه های جهان برای سال  2012 باید بگویم که دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشورها عملکرد پژوهشی آنها مورد ارزیابی واقع شده چنانچه در این رتبه بندی  نام 3 هزار و 200 موسسه آموزش عالی و پژوهشی مشاهده می شود.

وی افزود: براساس این رتبه بندی کشور ترکیه در منطقه خاورمیانه دارای تعداد بیشتری دانشگاه است اما این نکته را نیز باید بیان کنم که رتبه دانشگاه های ترکیه  همانند تولید علم در مقایسه با دانشگاه های جمهوری اسلامی ایران پایین تر از رتبه دانشگاه های ایران قرار دارد.

وی افزود: دانشگاه های استانبول حاجت تپه ، آنکارا، قاضی و فنی خاورمیانه که به ترتیب رتبه اول تا پنجم  کشوری را  بدست آورده اند در سطح منطقه  به ترتیب  8،9،12،13 و 15 قرار دارند که البته  رتبه جهانی این دانشگاه به ترتیب  416،433،488،506 و 564 است چنانچه ششمین دانشگاه ترکیه  که دانشگاه اژه است، مجدد دارای رتبه منطقه ای و جهانی  18و 625 است که پایین تر از ششمین دانشگاه ایران یعنی دانشگاه تربیت مدرس قرار دارد.

مهراد در ادامه در خصوص دانشگاه ها  و موسسات پژوهشی ایران و رتبه بندی آنها اظهار داشت:  45 موسسه و دانشگاه  از ایران در این رتبه بندی قرار گرفته که 6 موسسه و دانشگاه  از وزارت بهداشت ، وزارت علوم می باشد چنانچه تنها نام 3 موسسه پژوهشی دانش های بنیادی بیمارستان شریعتی و مرکز تحقیقات مواد و انرژی و البته دانشگاه آزاد در این  فهرست مشاهده می شود.

وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد ( با احتساب تمام واحدها تحت یک نام کلی) مقام نخست کشوری و دوم منطقه ای و 231 جهان را به خود اختصاص داده است چنانچه رتبه دوم کشور به دانشگاه تهران تعلق دارد و این دانشگاه از لحاظ رتبه منطقه ای و جهانی به ترتیب رتبه 5 و 259 را  کسب کرده است.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه های علوم پزشکی تهران، صنعتی شریف و صنعتی امیر کبیر به ترتیب  در مکان های سوم ، چهارم و پنجم کشوری و در جایگاه هفتم ، دهم و شانزدهم منطقه ای و در رتبه های 42، 464 و 585 جهان نشسته اند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار