فرآیندی ذهنی کشف ایده‌ها و مفاهیم، یا آمیزش ایده‌ها و مفاهیمِ موجود که توسط فرآیند بینش خودآگاه یا ناخودآگاه تحریک می‌شود بکارگیری توانایی‌های ذهنی برای ایجاد یا تبلور یک فکر یا مفهوم جدید که برخی نیز آن را به ترکیب ایده‌ها یا ایجاد پیوستگی بین ایده‌ها تعبیر کردند،بازی با تخیل و امکانات که در حین تعامل با عقاید، افراد و محیط، منجر به ارتباطات و نتایج جدید و معنا دار می شود.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، خلاقیت تولید چیزی که هم اصیل و هم ارزشمند باشد و نشأت گرفته از فرآیندهای خودآگاه و ناخودآگاه انسان باشد،از نقطه‌نظر یک دیدگاه علمی محصولات تفکر خلاق گاهی اوقات به تفکر واگرا ارجاع داده میشود که با فرآیند شناختی، محیطی اجتماعی، ویژگی فردی، شانس و همچنین مواردی مانند نبوغ، بیماری‌های روانی و شوخ‌طبعی پیوند داده شده‌است.

افراد خلاق مثل افراد عادی به پیرامون خود نگاه نمی کنند، شاید از منظر مردم، برخی از افراد خلاق دچار برخی کاستی ها در حواس باشند، اما به این شکل نیست،آنها به هر پدیده ای به گونه ای دیگر نگاه می کنند، خلاقیت را قوه و استعدادی می دانند که تصویرهای ذهنی را به نحوی منحصر به فرد، با هم ترکیب و یا این که رابطه ای غریب و غیرعادی میان آنها ایجاد می کنند البته باید گفت تصویرهای ذهنی نباید فقط نو و بدیع باشند، بلکه باید سودمند و مفید هم باشند.

علی قلی زاده کارشناس هنرهای تجسمی وپژوهشگر خلاقیت ، در گفتگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، گفت: هنر را از بازیگری و سینمای آماتور شروع کرده و از سال 77 در تربیت معلم قبول شده و قدم در رشته هنرهای تجسمی گذاشته است.

وی در حال حاضر کارشناس خلاقیت پژوهش سرای دانش آموزی بجنورد است و به پژوهش هایی در زمینه هنر و خلاقیت مشغول است که در زمینه پژوهش چند عنوان کشوری را هم کسب کرده است .

هنر از دید این هنرمند اثر زیبایی، از حس و حالی که از زمان و مکانی به صورت خلاقانه از سوی هنرمند به مخاطب ارائه می شود است .

نقش خلاقیت در هنر از دیدگاه این هنرمند جوان این است که خلاقیت هم به ظاهر بر می گردد و هم به محتوا یعنی هم در قالب هنر و هم در زیبایی کار که اگر در یک اثر هنری دو جنبه نیز مد نظر باشد عالی است.

وی افزود: در حال حاضر به این موضوع می پردازد که "هنر "و "پرورش خلاقیت"هر دو با هم در افراد وجود دارد آیا می توان با هنر،خلاقیت را در افراد پرورش داد که با تحقیق روی این موضوع توانسته است به صورت علمی این موضوع را به ثبت برساند.

قلی زاده به برخی از سوابق پژوهشی خود از جمله کسب مقام دوم در سطح کشور و ارائه مقاله در همایش " مربی تربیتی ، تجربه وخلاقیت"اسفند ماه سال 90،ارائه مقاله به صورت پروستر در جشنوراه تاثیر قرآن بر معماری ،وزارت ارشاد در سال 91 و ارائه مقاله به صورت پروستر در همایش "تناسب خلاقیت و اسباب بازی" دانشگاه صنعتی شریف در سال 91 اشاره کرد.

این پژوهشگر افزود: بیشترین مشکلی که در جامعه وجود دارد این است که خلاقیت هنوز ناشناخته ومردم نسبت به آن احساس نیاز ندارد.

خلاقیت نیاز به حضور همزمان تعدادی از ویژگی‌ها از قبیل هوش، پشتکار، غیرمتعارف بودن و توانایی تفکر به سبکی خاص دارد، خلاقیت، خودکار و بدون زحمت و تلاش است و غالباً همچون تصورات ذهنی خودانگیخته به وجود می‌آید.

وی اظهار داشت: تقویت خلاقیت در افراد با ورود به رشته هایی مانند گرافیک و کاریکاتور به افراد خیلی کمک می کند که بهتراست افراد قبل از ورود به این رشته ها با طراحی و اصول طراحی کردن هم آشنا شوند .

شواهد براین دلالت دارند که هم وراثت و هم محیط، در بالندگی و رشد خلاقیت مؤثر است، خلاقیت را باید صفتی پنداشت که هر انسانی به درجاتی بدان موصوف است، آن چه ضروری است، برای زمینه تجلی این قوه در داخل جامعه و بین مردم بستری مناسب فراهم شود ، خلاقیت را نمی توان تابع منطق دوتایی و یا مقوله ای دوگانه به حساب آورد، به این معنا که بگوییم انسانها یا واجد آن هستند و یا فاقد آن و از سوی دیگر، اگرچه هر کسی سهمی از قوه خلاقیت دارد، برخی کسان هستند که به علت داشتن توانایی های ذاتی، این قوه را موفق تر از دیگران به کار می گیرند.

قلی زاده در پایان خواستار ایجاد کارگاهی برای آموزش به هنرجویان برای خلاقیت و پیگیری پژوهش های خود در زمینه خلاقیت شد چراکه این هنرمند معتقد است با پیچیدگی و تغییرات سریع این زمانه جامعه نیاز ضروری به فرزندان خلاق دارد./س

برچسب ها: خلاقیت ، ذهن ، سوال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.