سرنوشت فیلم "گذشته" اصغر فرهادی و سایر فیلم های سینمای ایران به دلیل وجود رقبای جدی غیر قابل پیش بینی است.

منوچهر اکبرلو، منتقد در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص جشنواره کن و حضور ایران گفت: حضور فیلم های سینمای ایران در کن به معنای عرضه آثار فیلم سازان است به عبارت دیگر سازمان سینمایی فعالیت ویژه ای برای تولید یا حضور و یا معرفی فیلم ها برای جشنواره کن انجام می دهد.

وی ادامه داد: حضور فیلم سازانی چون کیارستمی این تصور را ایجاد می کند که همواره میل حضور فیلم هایی از ایران در این جشنواره ها وجود داشته است اما کسب جایزه حاصل خلاقیت فردی فیلم ساز محسوب می شود.

اکبرلو در خصوص آنکه اخذ جایزه در کن به معنای رونق سینمایی کشور نیست، افزود: کسب جایزه به صورت مقطعی و یا فردی رخ می دهد و بارها شاهد بوده ایم که فیلم های برگزیده در کن محصول کشورهایی است که سینما در آن جریان نداشته است.

وی در خصوص حاشیه هایی پیرامون فیلم های ایرانی در جشنواره های مختلف عنوان کرد: فیلم هایی از سینمای ایران که در جشنواره هایی این چنینی حضور می یابند زیر زمینی هستند به همین دلیل از دیالوگ ها و صحنه های فیلم مفاهیم نمادین استخراج می شود که متناسب با خواسته های خود آن را مورد حمله قرار می دهند.  همیشه این باور بوده است که اروپاییان با نیت مثبت فیلم های ما را نگاه نمی کنند و دنبال آثاری هستند که متضاد از جامعه و نظام باشد و در بسیاری از موارد توهم چنین باوری وجود دارد.

وی در خصوص دلیل تماشاگر اندک در برای تماشای فیلم های ایران در کشورهای مختلف اظهار داشت: فیلم های ما از لحاظ مضمون کمبودی ندارند و تنها پرداخت مضامین است که کمتر از سطح ساختار اکبرلو قرار می گیرد.

اکبرلو ادامه داد: ساختارهای شخصی همانند آنچه در آثار کیارستمی دیده می شود تنها مخاطب خاص را جلب می کند البته معدود فیلم سازانی هم همچون اصغر فرهادی در آثار خود علاوه بر مخاطب خاص مخاطبان عام را نیز به خود جلب کرده است.

وی با اشاره به غیر قابل پیش بینی بودن شانس سینمای ایران در کن خاطرنشان کرد: با توجه به حضور رقبای جدی در کن شانس موفقیت سینمای ایران قابل پیش بینی نیست و با وجود برآورد و نظرات مثبت نسبت به فیلم فرهادی به دلیل شناخت نداشتن به نوع نگاه داوران نمی توان نظر قطعی را اعلام کرد.

اکبرلو خاطرنشان کرد: جشنواره هایی همچون کن قابل مقایسه با جشنواره های دولتی ما نیست که به راحتی بتوان آن را پیش بینی کرد که امسال از چه فیل سازی حمایت می کنند بدون آنکه کیفیت فیلم ها مورد تایید قرار بگیرد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.