استاد حوزه و دانشگاه گفت: اساساً باطل که همیشه با ثبات نیست، اما حق ثبات دارد و باطل روی هم جمع نمی‌شود، تا تمام جهان را بگیرد.

حجت‌السلام و المسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در فاطمیه بزرگ تهران درباره موضوع اربعین و آخرالزمان گفت: بعضی‌ها یک جوری درباره آخرالزمان صحبت می‌کنند، که انگار تاریخ روند رو به رشد ندارد. در حالی تاریخ حیات بشر روند رو به رشد دارد. اساساً باطل که همیشه با ثبات نیست. حق به این دلیل حق است که ثبات دارد. باطل روی هم جمع نمی‌شود، تا تمام جهان را بگیرد. قرآن تشبیه کرده که باطل مانند کف روی آب است. هزاران کف روی هم جمع شود، اتفاق جدیدی نمی‌افتد. همه آنها حباب‌هایی هستند، که متلاشی می‌شوند. 

حجت‌السلام پناهیان ادامه داد: اما اصل آب می‌تواند جمع شود و یک وزنی ایجاد کند. حرکت آب می‌تواند آثاری داشته باشد. بار‌ها خداوند متعال حق و باطل را تشبیه کرده است. یکی از تشبیهات خدا برای حق شَجَرِه طَیِّبِه است، که با ثبات است. هرکس هم در دنیا با حق باشد، وضعش ثابت است. نمونه بارزش کلام و وجود نازنین حضرت اباعبدالله حسین (ع) است. دشمنان به هر شکل تلاش می‌کنند که نام و یاد ایشان را از بین ببرند، نمی‌توانند؛ مگر آنکه بعضی‌ها بگویند تصادفاً نام حضرت زنده مانده است و ممکن است یک زمانی این نام فراموش شود. 

این استاد حوزه با نقل جمله‌ای از علامه طباطبایی افزود: ایشان فرمود: حق نه مرگ دارد و نه اثرش متزلزل می‌گردد. هرچند صاحبان ادراک چند لحظه‌ای آن اثر را نبینند. ممکن است بعضی وقت‌ها اثر حق از نظر‌ها غایب گردد. علامه طباطبایی فرمود: باطل هم به کرسی نمی‌نشیند و اثرش باقی نمی‌ماند، هرچند امر و وبالش بر افرادی مشتبه باشد. بعد ایشان به آیاتی اشاره می‌کنند: یُحِقَّ ٱلۡحَقَّ وَیُبۡطِلَ ٱلۡبَٰطِلَ. یکی از مصادیق به کرسی نشاندن حق همین است که اثر حق را تثبیت کند و یکی از مصادیق ابطال باطل همین است که فسادش را برملا سازد.

به گفته وی، پیروان حضرت اباعبدالله حسین (ع) ۱۴۰۰ سال است که به تاسی از امام حسین (ع) و ائمه (ع) نماز خواندند، روزه گرفتند، حج رفتند، شهید شدند، جهاد کردند، مظلوم واقع شدند و دفاع از حق کردند. اینها سرمایه‌گذاری در تاریخ است. ما که در این زمانه هستیم، سرمایه‌داریم؛ چراکه ابا و اجدادی‌مان سرمایه‌گذاری کردند. اما باطل نیاز به سرمایه ندارد. مثلاً یزید برای جهنمی‌های امروز سرمایه نیست. جهنمی‌های امروز بی‌سرمایه هستند. اما اگر سرمایه ما به حدی برسد، طوفان به پا خواهیم کرد. اما اینکه چرا حق آن زمان پیروز نشد، چون حق به طور کامل بین مردم محقق نشده بود. این پیروزی برای مردم است، پس مردم باید شایستگی داشته باشند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار