نوري المالکي نخست وزير عراق از مقابله دولت وملت اين کشور با طائفه گرايي وخشونت سن گفت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،به نقل از الميادين: نوري المالکي نخست وزير عراق در سخنالني اظهار داشت دولت وملت عراق در برابر هرگونه طائفه گرايي وخشونت طلبي استادگي خواهند کرد.

 نوري مالکي نخست وزير عراق همچنين اعلام کرد قصد دارد راهبرد امنيتي در اين کشور را تغيير دهد.

نوري المالکي در نشست خبري به همراه شماري از اعضاي کابينه خود در بغداد افزود: بي ثباتي سياسي در اين کشور، زمينه ساز از سرگيري فعاليت گروههاي تروريستي شد. بازسازي کشور به ثبات نياز دارد. ملت عراق ثابت کرده است که مخالف خشونت هاي طايفه اي و فتنه انگيزي است. بعضي شخصيت هاي سياسي با اتخاذ مواضع طايفه اي در به وجود آمدن شرايط کنوني مقصر هستند. 

المالکي گفت: ما از همه سياستمداران مي خواهيم که از برقراري ثبات و امنيت حمايت کنند و به اختلافات دامن نزنند. ما براي مقابله با گروههاي مسلح، طرح امنيتي داريم و شماري از مسئولان امنيتي هم تغيير مي کنند. براي از بين بردن فتنه در کشور به همکاري همه نياز داريم. 

وي خاطر نشان کرد: همه مسئولان در پرونده قرارداد تجهيزات جعلي کشف مواد منفجره مجازات مي شوند. سه کميته براي بررسي اين تجهيزات تشکيل شود و مشخص شد اين تجهيزات بيست تا پنجاه و چهار درصد از مواد منفجره را تشخيص مي دهد.  بخشي از اين تجهيزات اصل بود و شماري از آنها جعلي بود. استفاده از سگ هاي پليسي شيوه بهتري براي کشف مواد منفجره است. 

نخست وزير عراق گفت: ما بسياري از خواسته هاي تظاهرکنندگان را که قابل اجرا بود، عملي کرديم. ما با کساني که به دنبال خشونت هستند، تعامل و گفتگو نمي کنيم. ما با خواسته ها در مورد ايجاد اقليم، به بن بست رسيديم. تشکيل اقليم بايد به صورت رسمي و در چارچوب قانون باشد. کساني که خواهان ايجاد اقليم هستند، علما را تهديد مي کنند تا به خواسته هاي خود برسند. ما راههاي غيرقانوني را براي تشکيل اقليم نمي پذيريم. ما از تشکيل اقليم در چارچوب قانون اساسي استقبال مي کنيم. 

نوري المالکي افزود: آنچه امروز در عراق رخ مي دهد، تلاش براي عملي کردن توطئه طرفهاي خارجي است و مجريان اين توطئه هم از اين طرفها پول دريافت کرده اند. کساني که از پشت تريبون ها، سخنان طايفه اي را بيان مي کنند نماينده همه ملت عراق نيستند. من به ملت عراق اطمينان مي دهم که آنها نخواهند توانست جنگ طايفه اي را به کشور بازگردانند. ما توانايي مقابله با فتنه را نداريم. المالکي از سران سران قبايل خواست تا به دنبال همزيستي در جامعه بر اساس برادري و صلح باشند. 

وي با انتقاد شديد از رئيس مجلس عراق، خاطر نشان کرد: دولت متعلق به همه عراقيهاست و براي مهار کردن بحران تلاش مي کند.مجلس شريک اساسي در همه ناامني هايي است که امروز در کشور شاهد آنها هستيم. من از نمايندگان مجلس مي خواهم در نشست هاي فوق العاده آن شرکت نکنند و برگزاري اين نشست ها را محکوم کنند. برگزاري اين نشست هاي فوق العاده باعث تنش بيشتر در کشور مي شود. 
برچسب ها: مالکی ، نوری ، عراق ، دولت ، طائفه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار