نمايشگاه اگروفود يکي از مهمترين عرصه‌ها و رويدادهاي تبادل اطلاعات، دانش، فناوري و دستاوردهاي عرصه هاي توليد و تجارت در حوزه بخش کشاورزي و غذا از 7 تا 10 خرداد ماه امسال برگزار مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، مدير کل دفتر توسعه صادرات کالاي سازمان توسعه تجارت ايران با اعلام اين خبر گفت: صادرات بخش کشاورزي در سال 91 بر اساس عملکرد صادرات محصولات کشاورزي آمارهاي تجارت خارجي 4.2 ميليارد دلار داشته است که نسبت به سال 90، 14 درصد از نظر ارزشي رشد داشته است و بخش کشاورزي يکي از بخش‌هاي زير بنايي اقتصاد کشور مي‌باشد و با توجه به ظرفيت‌هاي که در حوزه‌هاي مختلف اين بخش وجود دارد از جمله محصولات باغي، زراعي، آبزيان، گل و گياه و گياهان دارويي و صنعتي فرصتهاي بسيار خوبي براي ارز آوري دارند.

محمود بازاري اضافه كرد: اهداف کمي پيش‌بيني شده صادرات بخش کشاورزي در سال 92 و بر اساس سند راهبرد ملي توسعه صادرات غير نفتي،  بايد 5.8 ميليارد دلار رشد داشته باشد.

وي تصريح کرد: مشکلات پيش روي صادرات محصولات کشاورزي، چشم انداز 92 را با ابهام مواجهه کرده است.

وي مشکلات حاضر را در نوسانات نرخ ارز، تعهدات برگشت ارز، مشکلات تامين مالي و سرمايه در گردش بنگاه‌هاي صادراتي، بالا بودن برخي تعرفه‌هاي ورود کالاهاي ايراني به کشورهاي هدف نسبت به رقبا، فرسوده بودن خطوط فرآوري و بسته بندي  برخي محصولات، وضع عوارض صادراتي، عدم هماهنگي سياستهاي توليدي با سياستهاي کلان صادراتي، مشکلات نقل و انتقال ارز، تامين مواد اوليه و گران شدن قيمت تمام شده محصولات صادراتي دانست و در ادامه اظهار داشت: اين موارد از جمله چالش‌هايي است که امسال در سر راه صادرات محصولات کشاورزي با آن رو به رو هستيم.

بازاري تصريح کرد:  صادرات صنايع غذايي از نظر ارزشي  1.6 ميليارد دلار نسبت به سال 90، رشد 1.5 درصد داشته است.

صادرات صنعت غذا علا‌رغم ظرفيتهاي بسيار مناسب در سال 91، به واسطه اعمال برخي محدوديتها و ممنوعيتهاي صادراتي به ظرفيت واقعي نرسيده است.

مدير کل دفتر توسعه صادرات کالا تصريح کرد: بخش محصولات کشاورزي دستاورد ارز، سرمايه گذاري، توليد، اشتغال، بهره ‌وري نيروي انساني و ارزش افزوده است که در صورت نگاه تحديد کننده مي‌تواند تحقق اهداف پيش بيني شده امسال را در اين بخش با چالش جديدي رو به رو کند ضمن اينکه هر گونه مزاحمت براي صادرات اين حوزه عملا به ايجاد چالش‌هاي جدي در حوزه توليد منجر خواهد شد.

وي خاطر نشان کرد: نمايشگاه اگروفود يکي از مهمترين عرصه‌ها و رويدادهاي تبادل اطلاعات، دانش، فناوري و دستاوردهاي عرصه هاي توليد و تجارت در حوزه بخش کشاورزي و غذا است که مي‌بايست با برنامه‌ريزي اصولي و بلند مدت در راستاي تحقق اهداف کلان پيش بيني شده در سند چشم انداز 1404 و اهداف برنامه پنجم توسعه سازماندهي و اجرا شود.

بازاري ادامه داد: به منظور بهره گيري از دستاوردهاي فعالان اقتصادي در اين حوزه هماهنگي‌هاي لازم به منظور برگزاري نشست‌هاي تخصصي در حوزه کالاهاي کشاورزي و صنايع غذايي توسط سازمان توسعه تجارت ايران انجام شده که پس از اجراي مراسم افتتاحيه بيستمين نمايشگاه بين المللي صنايع کشاورزي، مواد غذايي، ماشين‌آلات و صنايع وابسته( اگروفود) که از تارخ 7 لغايت 10 خرداد ماه سال جاري در محل دائمي نمايشگاههاي بين المللي تهران با پنج نشست تخصصي با حضور متخصصين، دانشگاهيان، کارشناسان و فعالان حوزه توليد و تجارت کشور در محل سازمان توسعه تجارت ايران( سالن تالار سبز)  برگزار خواهد شد.

وي در پايان موضوعات مورد بحث در اين نشستهاي تخصصي را با عناوين سمينار برند سازي و معرفي ظرفيت هاي صادراتي محصول زرشک، همايش ملي صادرات ماشين‌آلات و محصولات صنايع غذايي، معرفي خوشه فناوري گز، نقش بسته بندي و برند سازي در صنعت ماکاروني و خميرهاي غذايي و سمينار نقش مکانيزاسيون در توليد براي صادرات برشمرد./س
برچسب ها: کشاورزی ، کالا ، محصولات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار