سير مورد کشت در شهرستان طارم شامل سير محلي طارم، سير صورتی، سير قرمز، سير سفيد و رقم آذر است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان شهرستان طارم در استان زنجان ظرفیت ها و قابليت هاي بالقوه ای در عرصه های مختلف کشاورزی، گردشگری و اقلیمی دارد. تنوع محصولات کشاورزی این منطقه از استان با برنامه ریزی مدون و اصولی صادراتی می تواند زمینه توسعه زیر ساخت های طارم را رقم بزند. در شرایطی که این روزها زیتون این منطقه در سطح کشور و دنیا شناخته شده، سیر دیگر محصول پربار این منطقه می تواند در بازارهای رقابتی جهان جایگاه ممتازی داشته باشد

سير مورد کشت در شهرستان طارم شامل سير محلي طارم، سير صورتی، سير قرمز، سير سفيد و رقم آذر است. سيرعلاوه برمصرف خوراکي به صورت تازه- سير ترشي يا چاشني در صنايع غذايي جهت توليد فرآورده هاي غذايي نقش مهمي دارد و همچنين استفاده فراواني به عنوان يک گياه دارويي موثر در بيماريها يي چون فشار خون و بيماريهاي قلبي- کاهش کلسترول خون- خواص ضد انگلي و ضد ميکروبي و درمان دستگاه گوارش دارد. تعداد 2400 نفر بهره بردار در سطح شهرستان اقدام به کشت اين محصول نموده اند.

بازار محصول سير طارم، استانهاي تهران، گيلان، قزوين، مازندران و کردستان است و علاوه بر آن به برخی کشورهای عربی و آسیایی نیز این محصول صادر می شود . با توجه به کيفيت بالاي محصول قسمتي از آن در اين شهرستان ها توسط بازرگانان ساير استانها از جمله همدان،تهران و مازندران به کشورهاي خارجي صادر مي شود.

ارتقا کیفیت این محصول منوط به استفاده از بذر خوب و کودهای آلی و بیولوژیکی و بالا بردن سطح آموزش کشاورزان و سیرکاران منطقه است. سطح زیر کشت سیر در این شهرستان، 2 هزار هکتار است که پارسال تولید این محصول نزدیک به 74 هزار تن بوده است.

توسعه محصول سیر در کشور درگرو جلوگیری از واردات پودر سیر به کشوراست زیرا شهرستان طارم به تنهایی می تواند محصول سیر کشور را تامین می کند.

در پروسه تولید محصول سیر عوامل زیادی دخیل هستند که صادرات، بسته بندی، انبارداری، نحوه نگهداری، حمل و نقل، رعایت استاندارد، بهداشت تولید، بازاریابی، سلامت غذایی، اشتغالزایی از مهمترین آنها به شمار می آیند، ولی تمامی این عوامل در صورتی اثر بخش هستند که محصول دارای بسته بندی مناسبی باشد.

بسته بندی پودرسیرابتدایی ترین نیاز قبل ازعرضه به بازارجهانی این محصول است چرا که تولید کنندگان برای شناساندن خود و محصول‌هایشان در بازار جهانی به بسته بندی مناسب وشکیل نیاز مبرم دارند./س

برچسب ها: سیر ، طارم ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.