تبریز/

سرمازدگی تهدیدی بزرگ برای کشاورزان آذربایجان شرقی

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربایجان شرقی گفت : مخاطرات و سرمازدگی محصولات کشاورزی همواره تهدیدی بزرگ برای کشاورزان استان بوده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، محمدیان با بیان اینکه همه ساله با کاهش دما در فصل بهار، سرمازدگی بزرگترین تهدیدی است که محصولات کشاورزی و بخصوص درختان میوه راتحت تاثیر قرار میدهد افزود: براساس برآوردهای اولیه توسط معاونت برنامه ریزی ومعاونت بهبودتولیدات گیاهی سازمان، بیش از623میلیاردو880 میلیون تومان خسارت ازناحیه سرمازدگی، بارش تگرگ وسیل به بخش کشاورزی استان واردآمده است.

وی با بیان اینکه کاهش شدید دما در روزهای پایانی فروردین ماه و روزهای چهارم و پنجم اردیبهشت ماه خسارت 30 الی 100درصدی به محصولات باغی استان وارد ساخته است افزود: در جریان زلزله اخیر در منطقه ارسباران 198 میلیارد تومان به بخش کشاورزی وارد شده بود که با آمارهای موجود ، 3 برابرخسارت زلزله ارسباران از ناحیه سرمازدگی به محصولات کشاورزی استان وارد آمده است.

محمدیان، بارش تگرگ را یکی دیگر از بزرگترین مشکلات باغداران و زارعین آذربایجان شرقی عنوان نموده و با اشاره به خسارت 6 میلیاردو 480 میلیون ریالی از این ناحیه افزود: تگرگ زدگی درختان موجب ریختن گل‌های درختان از سر شاخه‌های آن شده و کاهش محصولات کشاورزی به میزان 72 تن را به دنبال داشته است.

وی بیمه محصولات باغی و زراعی را بهترین شیوه جهت کاهش خسارات ناشی از سرمازدگی عنوان نموده و افزود: افرادی که باغات و مزارع خود را بیمه کرده بودند با سرمازدگی وتگرگ زدگی اخیر خساراتشان تدریجاً پرداخت می شود.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي استان، عدم پرداخت قیمت واقعی غرامت خسارت بیمه شدگان را از دلایل اصلی پایین بودن بیمه محصولات عنوان نموده و افزود: پرداخت میزان غرامت ، با هزینه واقعی تولید یکی نیست.

وی بابیان اینکه سرمای بهاره امسال درسال‌های اخیربی‌سابقه بوده وبه محصول انگوراستان خسارت 90 درصدی وارد ساخته است افزود: روش روسیمی وداربستی کردن درختان مو یکی ازراههای کاهش آسیب‌های ناشی ازسرمازدگی درفصل بهار می باشد و با این روش درختان از سطح زمین فاصله گرفته و آسیب کمتری در هنگام سرما و بارش شدید تگرگ یا باران می‌بینند .

محمدیان با بیان اینکه بهترین کمک سازمان در حال حاضر کار کردن بر روی تکنولوژی برای کاهش این آسیب‌ها و آشنا کردن کشاورزان با آن روش‌هاست افزود: اخیراً دستگاه های ضد تگرگ و ضد سرما در شهرهای مختلفی همچون اهر ، شبستر ومراغه نصب شده است وانتظار می رود کشاورزان و بهره برداران خود مشارکت نموده و در خریداری و نصب این سیستم ها جهت کاهش اثرات سرمازدگی و تگرگ پیشقدم شوند. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.