رییس هشتمین کنفرانس ملی نگهداری و تعمیرات گفت: با بکارگیری اصول صحیح نگهداری و تعمیرات، سالانه پنج میلیارد دلار در زمینه واردات ماشین‌آلات صنعتی صرفه جویی خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد ریاحی با بیان این مطلب افزود: هم اینک سالانه 10 میلیارد دلار در زمینه ماشین‌آلات صنعتی هزینه می‌شود که با به کارگیری اصول مهندسی نت می توان این رقم را به نصف (پنج میلیارد دلار) کاهش داد.

وی با اشاره به این‌که هم اینک عمر ماشین‌آلات راه سازی در کشور سه سال بوده و پس از آن این ماشین‌ها اسقاط شده و یا تعمیر اساسی می شود اظهار داشت: با بهره‌گیری از اصول مهندسی نگهداری و تعمیرات می توان عمر ماشین آلات راه سازی را حداقل به دو برابر میزان فعلی آن (شش سال) افزایش داد.

ریاحی تصریح کرد:‌ طی 10 تا 15 سال اخیر ایران در زمینه تولید پره‌های توربین‌های نیروگاهی با رویکرد نگهداری و تعمیرات به خودکفایی رسیده و با توجه به همین اصل، متخصصان کشور موفق شده‌اند عمر مفید این پره‌ها را که از ابتدا 20 هزار ساعت بود به بیش از 70 هزار ساعت افزایش دهند.

وی با اشاره به برپایی هشتمین کنفرانس ملی نگهداری و تعمیرات تصریح کرد: دراین کنفرانس، نقش نت در حوزه‌های حساس از قبیل پمپ‌ها، کمپرسورها، توربین‌ها و سایر ماشین‌آلات دواز در کنار شاخص‌های عملکرد در صنایع نفت، نیرو، مدن، حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی و سایر موارد تکنیکی – صنعتی مورد بحث و هم اندیشی متخصصان قرار خواهد گرفت.

ریاحی با ابراز تاسف از این که در صنایع ما مادام که قطعه یا دستگاهی خراب نشود نسبت به تعمیر آن اقدام نمی‌شود گفت: با برنامه‌های پیشگیرانه نت می توان هزینه‌های نگهداری و تعمیرات را به یک چهارم کاهش داد.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می دهد متاسفانه در مواردی شاهدیم، حتی واحدهای بزرگ صنعتی در کشور، ردیف بودجه‌ای برای نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه ندارند.

رییس انجمن نگهداری و تعمیرات ایران با اشاره به این‌که صاحبان صنایع می بایست به این امر باور داشته باشند که مقوله نگهداری و تعمیرات نه تنها برای صنایع آنان هزینه نبوده که سرمایه‌گذاری کرده است گفت:‌ امسال برای نخستین بار در کنفرانس بخشی به ارائه تجارب مدیران اختصاص داده شده تا هر یک با ارائه تجربه‌های خود در زمینه تاثیر به کارگیری نت در صنعت مورد فعالیت خود و انتقال آن به سایرین بتوانند با جلوگیری از تکرار خطا و عمل به شیوه‌های آزموده شده هزینه‌های خود را کاهش دهند.

لازم به ذکر است هشتمین کنفرانس ملی نگهداری و تعمیرات با محوریت نت در اقتصاد مقاومتی از سوی انجمن نت ایران با همکاری و همیاری مراکز دانشگاهی، علمی، پژوهشی و صنعتی 7 و 8  خرداد ماه در هتل المپیک تهران برگزار می شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار