رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: افزایش 9 درصدی صادرات چمدانی از گمرکات استان اردبیل نشانگر افزایش ترددها و تقویت صادرات این حوزه است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / ارژنگ عزیزی در جلسه کارگروه صادرات غیرنفتی استان اردبیل اظهار داشت: در یک سال گذشته به ارزش 5.8 میلیون دلار صادرات چمدانی از گمرکات استان اردبیل انجام شده که مربوط به گمرک بیله‌سوار بوده است.

وی با یادآوری اینکه از این گمرک در سال گذشته به ارزش 958 میلیون دلار کالا صادر شده است، تصریح کرد: میزان صادرات استان از نظر وزن نیز در حدود 391 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل یک روند افزایشی 30 تا 36 درصدی را هم از لحاظ ارزش و هم از لحاظ وزن در صادرات استان شاهد بودیم.

عزیزی از کاهش 10 درصدی ارزش واردات کالاها از گمرکات استان خبر داد و خاطرنشان کرد: نسبت به سال گذشته میزان واردات ما به کمتر از 72.5 میلیون دلار رسید.

وی اضافه کرد: بخش اعظمی از این واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات صنعتی و تولیدی استان بوده و کمتر از 20 درصد نهاده‌های کشاورزی نظیر کنجاله و پنبه دانه بوده است.

وی با یادآوری اینکه در صادرات چمدانی گمرک استان اردبیل به میزان 5.8 میلیون دلار درآمد داشته است، بیان کرد: این حکایت از رشد 9 درصدی صادرات چمدانی به ویژه از گمرکات بیله‌سوار دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیلدر ادامه به مثبت بودن تراز تجاری استان به مبلغ 27.5 میلیون دلار اشاره کرد و ادامه داد: براساس گزارش سالانه بیشترین محصولات صادراتی ما که از ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده است، مربوط به کشاورزی با 47 درصد و صنعت با 45 درصد است.

عزیزی گفت: ‌بخش معدن و فلزات نیز 4.5 درصد و مواد شیمیایی 3.5 درصد ارزش صادرات ما را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه سخنان خود با یادآوری اینکه عمده صادرات ما مربوط به کالاهای کشاورزی به ویژه سیب‌زمینی بوده است، افزود: مصنوعات پلاستیکی، شیرینی و شکلات، مواد نوشیدنی و مصالح ساختمانی در اولویت بعدی است.

عزیزی، کشورهای هدف صادرات را نیز آذربایجان، حوزه قفقاز و آسیای میانه اعلام کرد و بیان داشت: امسال از اولویت تجارت خارجی ما برپایی نمایشگاه در کشورهای هدف صادرات، ‌اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری در راستای توسعه صادرات غیرنفتی استان اردبیل است/س 

برچسب ها: اردبیل ، رشد ، صادرات ، چمدانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.