استان کردستان بدلیل برخورداری از مناطق مرتفع و آب وهوای کوهستانی و بارش های بهاری محل مناسبی برای رشد گیاهان بهاری است.

 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سنندج، بسیاری از گیاهان بومی استان کردستان علاوه بر اینکه نقش مهمی در متنوع کردن وعده های غذایی کردستانی ها ایفا می کنند، دارای خواص دارویی بسیارمفیدی نیز هستند.
از دیرباز این گیاهان جزیی از فرهنگ مردم کردستان شده است و نقش مهمی در سفره غذایی مردم این دیار دارند، به نحوی که در فصل رویش آنها، بخش مهمی از غذاها و وعده های غذایی بسیاری از خانواده های کردستانی می شوند.
کردستانی ها این گیاهان را بصورت خام نیز مورد استفاده قرار می دهند و مورد استقبال بسیاری از مردم است. تهیه این گیاهان که در کوهستان می رویند بسیار پر زحمت است اما این امر موجب کاهش استقبال مردم از آنها نشده است.
مسافرانی که در فصل بهار به کردستان آمده اند شاهد عرضه این گیاهان در کنار جاده های کردستان هم بوده اند که جوانان کردستانی در روستاهای همجوار جاده، این گیاهان را به فروش رسانده اند.
ریواس از جمله گیاهانی است که فصل رویش آن در فاصله زمانی اواخر فروردین تا اواخر اردیبهشت است. این گیاه بر خلاف بسیاری دیگر از گیاهانی که در کردستان می روید و تنها در این استان یافت می شود، در برخی دیگر از استان های کشور نیز وجود دارد.
ریواس در طبیعت با برگ هایی پهن و ساقه ای در حدود 15تا 20سانتی متردرمناطق شیب داررشد می کند. ساقه ترش مزه آن دارای خواص زیادی است.
محمود میزازاده متخصص امور تغذیه و ازجوانان بومی کردستان درباره ریواس می گوید: ریواس بسیار مغذی ودارای خواص سلنیوم و روی و اسید سیتریک و ویتامین ث است.
وی افزود: وجود مقدار زیاد سدیم و اگزالات در ریواس خوردن آن را برای افرادی که فشارخون یا سنگ کلیه دارند نامناسب می کند.
به گفته این متخصص تغذیه، ریواس می تواند در رقیق کردن خون و تعادل اسید و باز در آن بسیار مفید باشد.
استقبال و علاقه کردستانی ها به گیاهان بومی این دیار، موجب شده است که سالانه در فصول رشد این گیاهان، بسیاری از مغازه های سطح شهر به عرضه این گیاهان بپردازند و بسیاری از دست فروشان نیز اقدام به فروش آنها کنند.
گیاهان بومی استان کردستان نه تنها دشت و کوه های استان را در فصل بهار به رنگی دیگر در می آورد بلکه این سبزی را به عرصه خیابان های کردستان هم می کشاند./ب
برچسب ها: گیاهان ، بومی ، سفره ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.