مديركل دفتر صنايع معدني، وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شرايط كنوني و جايگاه صنعت سيمان كشور گفت: تفاهمنامه همكاري با انجمن سيمان، به منظور تحقق استراتژي تنظيم بازار داخلي سيمان در فصول مختلف سال و اجرايي شدن اهداف صادراتي سيمان كشور به امضا رسيده است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از «شاتا»،«محمد فاطميان» با اشاره به مفاد قانون برنامه و قوانين موجود در حوزه بهبود مستمر فضاي كسب و كار گفت: مجموع اين قوانين تاكيد بر ورود بخش خصوصي مي‌كند تا جايي كه انجمن‌ها و تشكل‌ها بتوانند مسئوليت بخش هاي صادراتي ذينفعان توليد كنده را در كشور برعهده گرفته و نظام نامه ها را تدوين كنند. 

امضاي تفاهمنامه سه جانبه همكاري با انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان نيز در همين راستا نقطه عطفي مي‌باشد. 

به گفته وي، بخشي از اختيارات مرتبط با صنعت سيمان از جمله تنظيم بازار داخل، صادرات و تعيين قيمت پايه صادرات به انجمن سيمان تفويض شد تا گامي موثر براي واگذاري تصدي گريهاي دولت به بخش خصوصي برداشته شود. 
وي در ادامه به بخشي از آثار اجراي اين تفاهمنامه اشاره كرد و گفت: تنظيم بازار داخل و حفظ و توسعه بازارهاي صادراتي يكي از اهدافي است كه با امضاي اين تفاهم نامه به دنبال آن بوده‌ايم.از همين رو، افزايش فرصتهاي صادراتي را مي توان به عنوان يكي از آثار اين تفاهم در نظر گرفت. 

وي ادامه داد: در زمان اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها با همكاري مديران صنعت سيمان مديريت مناسبي بر توليد و بازار سيمان داشتيم. اين اتفاق باعث شد همانطور كه در فاز اول اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها تعامل مناسبي با اين انجمن داشتيم، همكاري دوباره‌اي با اين تشكل‌ داشته باشيم. 

اين مقام مسئول با بيان اينكه استراتژي رفتار تنظيم بازار داخلي و استراتژي تنظيم بازارهاي صادراتي در فصول مختلف سال متفاوت هستند، تصريح كرد: به اعتقاد ما، مديرت بازار بايد از سوي بخشي صورت بگيرد كه بيشترين ارتباط را با توليد كنندگان دارد. اين مجموعه بايد بتواند علاوه بر تامين نياز كشور به سيمان،‌ كل فرايند صادرات كشور به بازارهاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي را مديريت كند. 

«فاطميان» در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه در حال حاضر امكان تنوع توليد تا 27نوع سيمان در حال حاضر در كشور فراهم شده، گفت: توليد كنندگان سيمان در سالهاي اخير با وجود تمام مشكلات، نه تنها بنگاه‌هاي خودشان را سرپا نگه داشتند،‌بلكه موفق شده‌اند با اجراي طرح‌هاي توسعه و ايجادي ظرفيت‌هاي خود را از 35ميليون تن در ابتداي دولت نهم، به حدود 80 ميليون تن در سال جاري برسانند. به نظر مي‌رسد با ادامه روند كنوني توليدكنندگان سيمان فراتر از اهداف برنامه پنجم توسعه عمل خواهند كرد و به ظرفيت توليد حدود 125 ميليون دست پيدا مي‌كنند. 

وي تصريح كرد:. ما از حدود 400هزار تن صادرات سيمان در سال 89 به حدود 8ميليون تن در سال 90 و در سال 91 به بيش از 13.6ميليون تن رسيديم. براي تداوم اين روند بديهي است كه بايد برنامه هايمان را با تعامل با توليد كنندگان و فعالان اين صنعت سازماندهي كنيم و بازارهاي بدست آمده در كشورهاي هدف را حفظ و توسعه دهيم كه اين موضوع منوط به يك اجراي موفق با مدل شفاف، توانمند و با ساختار مناسب است./عب
برچسب ها: سیمان ، صنعت ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار