مدیر عامل شرکت بورس انرژی از همه دست اندرکاران بازار انرژی برای مشارکت در صندوق انرژی دعوت کرد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل شرکت بورس انرژی، شاپور محمدی در نشستی خبری که در محل غرفه این شرکت در هفتمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه برگزار شد، اظهار داشت: در حالی طراحی ساز و کار صندوق انرژی هستیم. این صندوق زمینه مشارکت مستقیم مردم در بازار انرژی را فراهم می کند.

وی گفت:تامین کنندگان انرژی می توانند در حوزه صندوق انرژی برنامه هایی داشته باشند.

این مقام مسئول،از تلاش شرکت بورس انرژی برای ایجاد خرده فروشی برق در این بورس خبرداد.

محمدی خاطر نشان ساخت: کسانی که مصرف کننده یا تولیدکننده عمده برق نیستند یا اینکه در گروه شرکت های توزیع و برق منطقه ای قرار نمی گیرند اما منابعی در اختیار دارند که برق را به شکل مستقیم از بورس خریداری کنند،می توانند در گروه خرده فروشی معامله کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به نرخ سود بانکی متغیر در ایران و تفاوت زیاد ارزش زمانی پول، خرده فروشی برق این فرصت را فراهم می کند که صاحبان سرمایه از این تفاوت نرخ ها استفاده کنند.

مدیر عامل شرکت بورس انرژی افزود: این روند به افزایش حجم معاملات و نقدشوندگی در بورس انرژی نیز کمک خواهد کرد.

وی با تشریح برنامه های شرکت بورس انرژی، گفت: در اسفند ماه معاملات بورس انرژی رسما آغاز شد. در ابتدای شروع فعالیت سه کالای برق، ذغال سنگ و قطران در این بورس معامله شد.

محمدی با اشاره به تعطیلی معاملات برق در بورس انرژی به دلیل آغاز تعطیلات نوروزی، بیان داشت: در حال حاضر تامین نقدینگی با حجم بیشتری توسط وزارت نیرو انجام شده و معاملات برق با حجم بالاتری در ماه های آینده پیگیری می شود. تلاش می کنیم حجم نقدینگی تزریق شده بوسیله وزارت نیرو را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه معاملات برق بوسیله شرکت های توزیع و نیروگاهی انجام می شود، تصریح کرد: در حال حاضر عمده معاملات برق در بخش دولتی انجام می شود. اما برنامه هایی برای توسعه حجم معاملات داریم.

مدیر عامل شرکت بورس انرژی افزود: برنامه ریزی و بسترسازی برای معامله مستقیم برق در بورس انرژی در حال انجام است تا مصرف کنندگان عمده و خریداران برق صنعتی، خریدهای خود را به شکل مستقیم و از طریق بورس پیگیری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: قیمت عرضه شده در بورس انرژی با مصوبات دولت همخوانی خواهد داشت.

محمدی از تلاش بورس انرژی برای ایجاد امکان معاملات بلوک انرژی برای خرید یکجای برق توسط متقاضیان خبرداد.

وی اضافه کرد: با ایجاد بلوک انرژی، خریدارانی که در زیر مجموعه فروشندگان برق قرار می گیرند نیز می توانند در معاملات شرکت کنند. برای اجرای این طرح نیاز به هماهنگی با وزارت نیرو داریم. پیگیری های لازم در این زمینه انجام شده است.

این مقام مسئول با اشاره به تلاش بورس انرژی برای ورود معاملات مرتبط با صادرات برق به این بورس، اذعان داشت: جلساتی در این رابطه با وزارت نیرو برگزار شده است. با توجه به اینکه صادرات برق سوبسید ندارد، ورود این کالا به بورس انرژی از نظر کشف قیمت وضعیت مناسبتری خواهد داشت.

وی اظهار امیدواری کرد: به سرعت بحث صادرات برق در شرکت بورس انرژی عملیاتی شود.

محمدی گفت: با توجه به اینکه توزیع و مدیریت برق همسایگان شمالی، با ایران بوده و بورس برق در کشورهای همسایه نداریم، بورس انرژی می تواند نقش موثری در صادرات برق کشور داشته باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: معاملات انواع ذغال سنگ و قطران را در دستور کار داریم. ایران به عنوان کشوری که ثروت اصلی آن انرژی است، هرچقدر کارایی بازار در این حوزه را افزایش داده و انرژی های متعدد را در بورس انرژی عرضه کند، به کشف صحیح قیمت و توزیع عادلانه ثروت کمک خواهد شد.

این مقام مسئول تاکید کرد: قرار است معاملات تمامی فرآورده های نفتی که ماهیت انرژی دارند، در بورس انرژی انجام شود. بنابراین مذاکراتی با بورس کالا انجام شده تا بخشی از کالاهای ارایه شده در این بورس که ماهیت انرژی دارند اما تبادلات آنها در بورس کالا رونق نداشته، به بورس انرژی انتقال یابد.

وی اضافه کرد: نحوه انتقال این کالاها و نام آنها بوسیله سازمان بورس و اوراق بهادار به زودی اعلام می شود.

مدیر عامل شرکت بورس با تاکید بر اینکه انتقال بخشی از کالاهای عرضه شده در بورس کالا زیانی برای این بورس به همراه نخواهد داشت، گفت: حجم معاملات این گروه کالایی در بورس کالا بسیار اندک بوده است. بورس انرژی و کالا در توافق کامل با یکدیگر همکاری خواهند کرد و سازمان بورس و اوراق بهادار نیز منافع سهامداران هر دو بورس را مورد نظر قراشر می دهد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره نام کالاهایی که از بورس کالا به بورس انرژی انتقال می یابند، بیان کرد: نفتا، انواع ذغال سنگ، آیزوریسایکل و نفت کوره از بورس کالا به بورس انرژی منتقل می شود اما حجم این معاملات اصلا قابل مقایسه با فعالیت های بورس کالا نیست.

محمدی با اشاره به پیچیدگی های ورود فرآورده های نفتی به بورس انرژی ،اظهار امیدواری کرد: هرچه سریعتر با وزارت نفت برای ورود محصولات نفتی به بورس انرژی، به توافق لازم برسند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره خرید ساختمان مجزا برای بورس انرژی، خاطر نشان ساخت: در حال حاضر در طبقات 19، 10 و 7 سازمان بورس و اوراق بهادار مستقر هستیم. برنامه هایی برای خرید ساختمان داریم.

مدیر عامل شرکت بورس انرژی درباره اینکه آیا برای این بورس تالار انرژی تشکیل خواهد شد، گفت: نباید برای انجام معاملات در شرایطی که دنیا و ایران به سمت الکترونیکی شدن امور در حال حرکت هستند، سراغ ساختارهای سنتی برویم.

وی در پاسخ به این سئوال که ظاهرا متولیان صنعت نفت خیلی علاقمند به حضور در بورس انرژی نیستند و چقدر به ورود فرآورده های نفتی به بورس انرژی امیدوار هستید، اظهار داشت: ضمن اینکه از عملکرد مسئولان وزارت نفت دفاع می کنم زیرا به طور حتم حساسیت هایی در زمینه ورود فرآورده های نفتی به بورس وجود دارد، باید بگویم تلاش ما برای ورود فرآورده های نفتی به بورس مهمتر از ورود این کالاها به چرخه معاملات است.

محمدی ادامه داد: به طور حتم برای ورود به بورس انرژی، وزارت نفت نیاز به زیرساخت هایی دارد. برای ایجاد این زیرساخت ها تلاش هایی در بورس انرژی و وزارت نفت در حال شکل گیری است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره حجم نقدینگی تزریق شده به بورس انرژی برای معاملات برق، گفت: ماهانه 10 میلیارد تومان و در سال 120 میلیارد تومان به بورس انرژی توسط وزارت نیرو تزریق می شود. این رقم در مقایسه با حجم معاملات برق کشور چندان مطلوب نیست. اما برای شروع معاملات بورس و کشف قیمت، رقم مطلوبی است.

مدیر عامل شرکت بورس انرژی در پاسخ به اینکه آیا اقداماتی برای استقلال مالی شرکت های توزیع برق به عنوان خریداران برق این شرکت انجام شده یا خیر، بیان کرد: هم دولت و هم شرکت های توزیع مایل به ایجاد شرایط استقلال مالی برای این شرکت ها هستند. اقداماتی در این راستا انجام شده است.

وی همچنین از انجام تلاش هایی برای ورود معاملات برق حاصل از انرژی های نو و کربن به ساختار بورس انرژی خبرداد.

برچسب ها: بورس ، انرژی ، فعالان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار