در کارگاه آموزشی فرآیند پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس انرژی اعلام شد: معاملات برق سه نیروگاه جدید ارومیه سبلان و قم در بورس انرژی انجام می شود.،پیش از این کالای برق نیروگاه خوی و پرند در بورس انرژی انجام می شد.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از  روابط عمومی و امور بین الملل شرکت بورس، حسین حسنقلی پور، در این کارگاه آموزشی، مدیر پذیرش و بازاریابی شرکت توضیحاتی درباره ساختار پذیرش کالا در بورس انرژی و تابلوهای تعریف شده برای این بورس به عنوان آخرین بورس کشور، ارایه کرد.


مدرس اظهار داشت: طبق اساسنامه شرکت بورس انرژی، این شرکت کالاهای مبتنی بر انرژی برق، گاز، نفت و سایر حامل های انرژی را پذیرش می کند.

وی ادامه داد: سه بازار برای بورس انرژی در نظر گرفته شده است. هر کدام از این بازارها تابلوهای متفاوتی دارد.

حسنقلی پور خاطر نشان ساخت: بنا به نیاز و درخواست ها، برای هر کدام از بازارهای فیزکی، مشتقه یا فرعی، می توان رینگ داخلی یا صادراتی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در تابلوی برق، برق فیزیکی معامله می شود. نفت و گاز شامل نفت سبک و سنگین و انواع گاز و همچنین سایر حامل های انرژیدر تابلوهای پیش بینی شده، قابل عرضه است. در واقع طبق اساسنامه، تمام طبقه بندی حامل های انرژی را در شرکت بورس انرژی می توانیم تحت پوشش قرار دهیم.

مدرس این کارگاه آموزشی با اشاره به اینکه درتابلوی حامل های انرژی تا کنون ذغال سنگ و قطران عرضه شده، خاطر نشان ساخت: یکسری مشتقات نفتی نیز به این تابلو وارد شده تا در آینده نزدیک به رینگ معاملات واردشود.

وی تابلوی سلف موازی استاندارد و قرداد آتی معامله را اجزای بازار مشتقه اعلام کرد و افزود: در حال حاضر تنها سلف موازی استاندارد در تابلوی شرکت بورس انرژی معامله می شود. تا کنون سلف موازی استاندارد برق پذیرش و معامله شده اماپذیرش سلف موازی استاندارد نفت،هنوز عملیاتی نشده است.

حسنقلی پور بیان داشت: بازار فرعی برای کالاهایی که در بازار فیزیکی قابل معامله نیست، طراحی شده است. در واقع این ردیف کالایی را می توان در قالب بازار فرعی معامله کرد.

وی در ادامه به تشریح نحوه ورود و پذیرش کالا به شرکت بورس انرژی برای عرضه پرداخت.

در پایان مدیر پذیرش و بازاریابی شرکتبورس انرژی، به پرسش های حاضران پاسخ داد.

برچسب ها: برق ، نیروگاه ، بورس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار