تالارهای باغ موزه دفاع مقدس به گونه ای مستند سازی شده که حس حضور در بحبوحه جنگ را تداعی می کند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران، موزه ها روایتگر مستند واقعیت های گذشته تاریخ و تمدن ملتها است.
در ایران نیز موزه های متعددی این تاریخ باشکوه و با عظمت گذشته ایران را جزء به جز برای دوستداران تاریخ و پژوهشگران و بازدیدکنندگان بازگو می کند که هر یک به نسبت قدمت و مفاهیمی که دربرگرفته اند جایگاه خاص خود را دارند.
اما در میان تپه های عباس آباد تهران میعاد گاهی ساخته شده به نام موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت تا بهانه ای شود برای روایت تاریخ دفاع ملتی آزاده در ادوار مختلف گذشته سرزمین ما ایران.
از آلات و ادوات حزب در دوران های باستان تا اسناد و فرامین و نشانه های جنگی در دوران های مختلف، از تصویر و تندیس بزرگان تاریخ دلاوری شهیدان نام آور ایران تا آثار هنری مختلفی همچون آثار تجسمی، سینما، نمایش و موسیقی که در حاشیه جنگ یا درباره آن تولید و عرضه شده اند به چشم می خورد همچنین تجسم عینی برخی فضاها و نمونه های میادین جنگ در ابعاد واقعی یا نمادین با جنگ افزارهای واقعی شبیه سازی شده تا با انتقال آگاهی حس حضور را در کالبد فضای مادی مجموعه تعالی ببخشد.
موزه از هشت تالار پیوسته تشکیل شده و بازدید کننده پس از ورود به تالار آستانه که شرح مختصری از رخدادها و ریشه های عقیدتی قیام ملت مسلمان ایران را نمایش می دهد به تالار حیرت و حقانیت هدایت می شود که اسناد و آثار موجود، حمله تجاوزگرانه عراق به ایران در هنگامه شادمانی و رهایی ملت از زیر سلطه رژیم شاهنشاهی را نشان میدهد که در همان نگاه اول بهت و حیرت همگان را برمی انگیزد.
در قسمتی از این تالار، شهر جنگ زده خرمشهر به گونه ای مستند سازی شده که با قدم زدن در راهروهای آن حس حضور در لحظه بمباران شهر برای بازدید کننده تداعی می شود.
ديدن صحنه هايي از لنگه کفش کودکانه بچه های کوچه تا کت رنگ و رو رفته آویزان بر طاق دیوار ویرانه های جنگ که سالهاست انتظار صاحب خود را می کشد.
از شیشه نوشابنه های چیده شده جلوی درب بقالی تا عکس قاب شده نان آور خانواده و عروسک نحیفی که در زیر چرخ تانکهای متجاوزان له شده است، قلب هر بیننده ای را به درد می آورد.
بعید است گردشگر و بازدیدکننده ای وارد این سالن شده و حزن و اندوه آن دوران او را نگیرد.
"سلما زید صبرا" گردشگر فرانسوی تونسی تبار به همراه همسر و فرزندانش در بازدید از موزه سخت تحت تاثیر قرار گرفته و با بغضی گرفته می گوید مظلومیتی که در اینجا به تصویر کشیده شده با واقعیت آن چندان تفاوتی ندارد انگار همین چند لحظه پیش اینجا بمباران شده است.
با اینکه تالارهای دفاع، آرامش و مقابله، شهادت، پیروزی، سرانجام و مقاومت نیز به ترتیب در ادامه حس و حال میدان جنگ و مقاومت و  دلاوری مردم ایران را به نمایش گذاشته اما به گفته راویان موزه تالار حیرت و حقانیت بیشتر گردشگران و بازدیدکنندگان را مجذوب خود می کند.

* فرماندهان چه گفتند:

فرماندهان و امیرانی که روزگاری در دفاع از انقلاب و جان و مال مردم در خط مقدم جبهه بوده و حال در راه اندازی موزه دفاع مقدس پیشقدم بوده اند وجود آن را جهت انتقال فرهنگ عاشورایی جنگ به نسل آینده بسیار ضروری می دانند.
سردار یحیی رحیم صفوی، مشاور ارشد مقام معظم رهبری در مورد لزوم موزه دفاع مقدس می گوید: برای اینکه صدها سال دیگر معلوم شود که ملت ایران به رهبری امام خمینی (ره) چه کار خارق العاده ای را در جهان انجام داده اند و چگونه با نثار جان خود و فرزندانشان از ارزشها و عزت ایرانی دفاع کرده اند وجود چنین مکانی برای نشان دادن این فرهنگ لازم بود.
امیر سرتیپ ناصرآراسته ، رئیس هیات معارف جنگ شهید صیاد شیرازی با اشاره به اینکه این موزه باید خیلی وقت پیش راه اندازی می شد تصریح کرد: برای بیان حقایق دفاع مقدس مجموعه ای همانند باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت بسیار ضروری بود.
سردار جواد فضلی جانباز و فرمانده دوران سخت  دفاع مقدس نقش موزه در انتقال مفاهیم و روایت جنگ به نسل های آینده را بسیار مهم دانسته و میگوید موزه آن حداقل هایی که می شود برای نسل های امروز و آینده و ‌آن حماسه بزرگ و آن عظمت کاری که امام و مردم به اثبات رساندند را با آثار و نمادهایی که در آن گردآوری شده به طور ملموس به آیندگان انتقال خواهد داد./ي2
گزارش از علیرضا شوکتی.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.