در حوزه پژوهشی علاوه بر اجرای 12 پروژه کلان چند پروژه تحقیقاتی دیگر به شورای عتف ارسال شده است که در صورت تایید در این دانشگاه اجرایی می شود.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر: دکتر علیرضا رهایی در هفتمین گردهمایی اعضای هیات علمی دانشگاه تعداد دانش آموختگان این دانشگاه را بیش از 35 هزار نفر ذکر کرد و افزود: در حال حاضر این دانشگاه 5 هزار و 500 دانشجوی دوره کارشناسی در بيش از 35 رشته، 6 هزار و 200 دانشجوی کارشناسی ارشد در بيش از 112 رشته و هزار و 200 دانشجو در دوره دکتری در 43 رشته مشغول به تحصیل هستند.
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه در این دانشگاه 29 پژوهشكده و مركز تحقيقاتی ایجاد شده است، اظهار داشت: علاوه بر این 26 واحد فناور و 14 قطب علمی برای اجرای برنامه های پژوهشی دانشگاه راه اندازی شد.
 
وی به برنامه های توسعه آموزشی دانشگاه اشاره کرد و یادآور شد: در سال تحصیلی 92-91در مقطع کارشناسی ارشد    رشته های مهندسی حمل و نقل، مهندسی شیمی- جداسازی و طراحی فرآیند، مهندسی شیمی، سیستم های سلامت و مهندسی اطلاعات پزشکی راه اندازی شده است.
 
وی از ایجاد رشته جدید در این مقطع خبر داد و یادآور شد: در سال جاری پیشنهاد راه اندازی رشته مهندسی پروژه ارائه شد که امیدواریم در مهرماه سال جاری در این رشته  دانشجو پذیرش کنیم.
 
رهایی، توسعه دوره‌های دکتری را از برنامه های این دانشگاه نام برد و ادامه داد: رشته‌های علوم کامپیوتر و شیمی کاربردی در دوره دکتری دانشجو پذیرش می‌شود و در رشته‌های فیزیک پلاسما و مهندسی بافت در سال تحصیلی جدید نیز دانشجو پذیرش خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه تعداد 103 دوره‌ تحصيلات تكميلی در سال  1384 به 155 دوره در سال 1391 ارتقاء يافته است، اضافه کرد: دوره‌های كارشناسی ارشد مجازی در دانشگاه در سال  1382 در 4رشته دانشجو پذیر شد و این تعداد در سال 1389 به 29 رشته و در حال حاضر آمادگی پذيرش در کليه رشته‌ها را دارد.
 
همکاریهای بین المللی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با سایر دانشگاهها
 
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، به بیان همکاری‌های بین المللی این دانشگاه با سایر دانشگاه ها پرداخت و خاطر نشان کرد: دانشگاه کلن در آلمان، دانشگاه Malaya کشور مالزی، دانشگاه واترلو شعبه امارات، دانشگاه تکنولوژيکی و دانشگاه دولتی خجند در تاجيکستان،  پلی تکنيک کابل و بلخ در افغانستان از جمله دانشگاه های در دست اقدام برای همکاری مشترک است که در دستور کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر قرار دارد.
 
وی در عین حال از همکاری این دانشگاه با دانشگاه های اشتينباس آلمان و بيرمنگهام  انگلستان خبر داد و یادآور شد: هدف از ایجاد این همکاریها استفاده مطلوب از فرصت مطالعاتی اساتيد، استفاده بهينه از دوره‌های 6 تا 9 ماهه دانشجويان دکتری در خارج کشور، تقويت وب سايت انگليسی دانشگاه و تقويت و معرفی سايت اساتيد به زبان انگيسی است.
 
اقدامات دانشگاه امیرکبیر در سال 91
 
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر امضای تفاهم نامه با دانشگاه های نصره، کوفه، کربلا و بابیلون عراف و مذاکره با دانشگاههای کانادا، آلمان، مالزی، تاجیکستان و افغانستان رااز جمله اقدامات این دانشگاه در سال 91 ذکر کرد و اظهار داشت: علاوه بر این اقدام به پذیرش دانشجو در پردیس بین المللی در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری شد.
 
برنامه دانشگاه در حوزه توسعه پژوهشی
 
رهایی با اشاره به برنامه های پژوهشی این دانشگاه خاطر نشان کرد: در راستای تقویت ارتباط دانشگاه با بخش صنعت در مجلس شورای اسلامی اقدام به ایجاد کمیته "ارتباط با صنعت" شد.
وی با بیان اینکه این کمیته با حضور نمایندگانی از دانشگاه های کشور و نمایندگان مجلس و نمایندگان بخش صنعتی تشکیل شده است، اضافه کرد: در این کار گروه راه حل هایی در زمینه مشکلات بیمه و مالیات در حوزه پژوهشی ارائه شد.
 
اعطای پروانه کارشناسی استاندارد برای اعضای هیات علمی
 
رهایی از امضای تفاهم نامه ای میان سازمان ملى استاندارد ايران و دانشگاه امیرکبیر خبر داد و در این باره توضیح داد: بر این اساس دوره كارشناسی استاندارد ملی برای 70 استاد برگزار شد.
وی اضافه کرد: بر این اساس مجوز و پروانه كارشناسى سازمان ملى استاندارد ايران براى اساتيد اين دانشگاه با رتبه استادى اعطا شد كه مطابق آن این اساتید می‌توانند در تدوين و نظارت در حوزه استانداردهاى ملى به عنوان كارشناس با سازمان استاندارد همکاری کنند.
 
راه اندازی 10 آزمایشگاه تخصصی
 
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره ایجاد آزمایشگاه مرکزی در این دانشگاه گفت: در این راستا اقدام به ارتقای 7 آزمايشگاه مستقر در آزمايشگاه مرکزی شد ضمن آنکه در 3 آزمايشگاه تخصصی جديد نیز در آزمايشگاه مرکزی به بهره برداری رسید.
 
وی تعداد آزمایشگاه های تخصصی این دانشگاه را 10 آزمایشگاه ذکر کرد و گفت: آزمايشگاه اشعه ايکس، ميکروسکوپ الکترونی، آزمايشگاه اندازه گيری اپتيکی، آزمايشگاه پيل سوختی و سلول‌های خورشيدی، اندازه گيری خواص فيزيکی، رباتيک، سامانه جامع هوشمند، ارتعاشات و ممز از جمله آزمایشگاه های تخصصی است که خدمات  آزمایشگاهی به داخل و خارج دانشگاه ارائه می شود.
 
وضعیت دانشگاه امیرکبیر در اجرای طرح های کلان
 
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه از 37 طرح کلان ملی 12 پروژه کلان در دانشگاه امیرکبیر اجرایی می شود، ادامه داد: این طرحها شامل
توسعه فناوریهای کليدی هواپيمای 100 تا 150 نفره
توسعه فناوریهای پايه شبکه ملی اطلاعات
مطالعه و طراحی سامانه حمل و نقل هوشمند درون شهری و برون شهری
طراحي و ساخت سيکلوترون کوچک
طراحي و ساخت سفينه حامل موجود زنده
مديريت يکپارچه توليد از ميدان گازی پارس جنوبی با تکيه بر انتقال و توسعه فناوری در حوزه های صنايع بالادستي
طراحی کفی ملی برای خودروهای سواری
تولید سامانه های نرم افزاری پایه امنیتی
طرح ذخیره سازی زیر زمینی نفت
شبکه هوشمند برق ایران و پیاده سازی طرح نمونهتوسعه دانش فنی فرآیند تبدیل هیدروژنی نفت خام سنگین به فراورده های سبک
معماری و راه اندازی مرکز ملی دفاع سایبری می شود.
 
وی تاکید کرد: علاوه بر این 12 طرح تحقیقاتی چند پروژه تحقیقاتی دیگر به شورای عتف ارسال شده است که در صورت تایید در این دانشگاه اجرایی می شود.
 
رهایی با اشاره به مشکلات موجود در اجرای طرحهای کلان یادآور شد: وجود بروکراسی در برخی از ارگان های اجرایی و عدم توجه به شرح وظایف و اختیارات دانشگاه ها از جمله چالش های موجود در مسیر اجرای طرحهای کلان است.
 
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ابراز امیدواری کرد که در سال جاری مجلس ردیف بودجه مناسبی برای اجرای طرحهای کلان در نظر بگیرد./ز2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار