توجه به برند و برندسازي در صنعت گز و استفاده از فرصت تجارت حلال براي کشورهاي مسلمان و غير مسلمان از مورادي است که بايد مدنظر صادرکنندگان اين صنعت قرار گيرد.

مجموع بازاري مديرکل دفتر توسعه صادرات کالا، در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: براساس گزارش فائو، گندم نخستين محصول توليدي کشاورزي ايران با توليد سالانه 14.3 ميليون تن، گوجه فرنگي با توليد 6.8 ميليون تن در رتبه دوم و شير گاو با توليد 6.4 ميليون تن در رتبه سوم قرار گرفته است.
همچنين، توليد سالانه نيشکر (چهارمين محصول کشاورزي ايران) بالغ بر 5.68 ميليون تن و سيب زميني با توليد سالانه 4.82 ميليون تن در رتبه پنجم از اين نظر قرار دارد، از سويي ايران در صدر توليدکنندگان پسته و زعفران در جهان معرفي شده است.
وي گفت: جايگاه دومين توليدکننده خرما و دومين توليدکننده زردآلوي جهان نيز به ايران اختصاص دارد، رتبه سوم توليد بادام، گيلاس، خيار و هندوانه نيز در جهان به ايران اختصاص داده شده است و در زمينه توليد چهار محصول سيب، به، گردو و صمغ طبيعي نيز در رتبه چهارم جهان قرار گرفته است.
بازاري در ادامه اظهار داشت: از دلايل موفقيت صادرات محصولات کشاورزي ايران، مي توان به سرمايه گذاري هاي گسترده، بالابردن ارزش افزوده محصولات، توجه به بسته بندي صحيح، استفاده از استراتژي مناسب قيمت گذاري، پيشگيري از حضور کالاي تقلبي در بازار، تدوين و تصويب بسته هاي حمايتي ويژه و حضور مستمر در نمايشگاه هاي بين المللي و هيئت هاي تجاري_ تخصصي اشاره کرد.
وي همچنين افزود: عمده توليد گز کشور در استان چهارمحال و بختياري (با توليد تقريبي 85 درصد ) و استان اصفهان صورت مي گيرد و سالانه بيش از 150 تن گز به ارزش تقريبي بيش از 800 هزار دلار به خارج از کشور عمدتا کشورهاي اروپايي و عربي صادر مي شود.
بازاري در خصوص راهکارهاي توسعه صادرات گز نيز به اين مطلب اذعان داشت؛ توسعه توليد محصول طبيعي و ارگانيک بدون استفاده از مواد شيميايي، رعايت استانداردهاي بين المللي، استفاده از تکنولوژي هاي نوين در توليد و بسته بندي، مديريت و توجه به نقش نهاده هاي توليد به منظور کاهش قيمت تمام شده، برنامه ريزي براي تبليغات و بازاريابي محصول، توجه به برند و برندسازي در صنعت گز و استفاده از فرصت تجارت حلال براي کشورهاي مسلمان و غير مسلمان از مواردي است که بايد مدنظر صادرکنندگان اين صنعت قرار گيرد.

برچسب ها: توسعه ، صادرات ، گز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار