سعید جلیلی موافقت کرد در تاریخ 25 اردیبهشت 1392 (15 می 2013) با کاترین اشتون ملاقات کند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه مطالعات استراتژیک برنامه هسته‌ای ایران (ایران هسته‌ای)، در حالی که اشتون پس از مذاکرات آلماتی 2 اعلام کرده بود ظرف چند روز با وزرای خارجه گروه 1+5 مشورت کرده و پاسخ لازم را به ایران ارائه خواهد کرد، با گذشت حدود یک ماه از مذاکرات ایران هنوز پاسخی به پیشنهادهایش دریافت نکرده است.

ایران انتظار دارد این پاسخ را در نشست دو جانبه 15 اردیبهشت که در استانبول برگزار می‌شود، دریافت کند.

دور قبلی نشست ایران و گروه 1+5 روزهای 17 و 18 فروردین در آلماتی برگزار شد.

ایران در این دوراز مذاکرات پیشنهادی به گروه 1+5 ارائه می کرد که در آن تلاش شده بود پیشنهاد گروه 1+5 در مذاکرات آلماتی 1، چارچوب بندی و متوازن شود.

کاترین اشتون در پاسخ به پیشنهاد طرف ایرانی اعلام کرد که بررسی این پیشنهاد فراتر از سطح مذاکره کنندگان 1+5 است و باید در این باره با وزرای خارجه گروه 1+5 مشورت کند.

به نظر می‌رسد این مشورت در حاشیه اجلاس جی 8 انجام شده باشد و اکنون اشتون آماده است که ایران را در جریان دیدگاه‌های جدید گروه 1+5 بگذارد.

دیپلمات‌ها در تهران می‌گویند؛ به اینکه این گروه بتواند برخوردی جدی با پیشنهاد ایران کرده و پیشنهاد خود را متوازن کند، چندان خوش بین نیستند.

اگرچه اعضای گروه 1+5 در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند که منتظر نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران هستند ولی توافق روی یک نشست دوجانبه در استانبول حکایت از آن دارد که غرب معتقد است در انتخابات ایران اتفاق خارق العاده ای رخ نخواهد داد.

علاوه براین، برخی کارشناسان می‌گویند؛ گروه 1+5 نگران است که اگر میان نشست‌های دیپلماتیک با ایران فاصله زیادی ایجاد شود، روند مستمر مذاکرات لطمه ببیند.

انتهای پیام/
برچسب ها: ایران ، مذاکرات ، اشتون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار