جایگاه نامناسب فوتبال آذربایجان غربی در سطح کشور مسئولان را بر آن داشت که با استفاده از تجربیات اساتید مجرب، مشکلات تلنبار شده این رشته پرطرفدار ورزشی را واکاوری و دومین همایش اولویت های توسعه فوتبال را با حضور همه فعالان این عرصه برگزار کنند.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه 15 آذرماه ماه سال 91 اولین و شامگاه یکشنبه 8 اردیبهشت 92 دومین همایش بررسی اولویتهای توسعه فوتبال آذربایجان غربی برگزار شد، در دومین همایش که با حضور مجید جلالی و هوشنگ نصیرزاده از کارشناسان مجرب رشته پرطرفدار فوتبال و همه فعالان این ورزش در سطح استان برگزار شد، تقویت مدارس، راه اندازی آکادمی، استعدادیابی و تامین زیرساختها مورد تاکید قرار گرفت.

در این نشست مجید جلالی کارشناس فوتبال طرح توسعه فوتبال آذربایجان غربی و الزامات آن را تشریح کرد، هوشنگ نصیرزاده مدرس دانشگاه هم به قوانین اداره باشگاه ها از دیدگاه فیفا و مشکلاتی که در استانها همه گیر پرداخت و دبیر و رئیس هیئت فوتبال آذربایجان غربی نیز گزارش عملکرد و خبرهای خوبی برای فوتبال استان از جمله راه اندازی آکادمی فوتبال در محل خانه جوان، آماده افتتاح شدن ورزشگاه 15 هزار نفری و برنامه ریزی برای دریافت امتیاز یک تیم شاخص داد.

فوتبال استانها به دنبال کسب نتیجه

مجید جلالی کارشناس مجرب فوتبال کشور در خصوص لازمه های فوتبال فردا، مربیان فردا و تمرینات فردا با بیان اینکه داشتن تیمهای منتخب، توسعه فوتبال جوانان و توسعه علوم مربیگری موارد اجتناب ناپذیر برای تقویت فوتبال در آذربایجان غربی است، گفت: بدون توجه به این 3 عنصر اصل و کیفی پیشرفتی در توسعه و تقویت فوتبال استان تحقق نمی یابد.

وی باشگاه ها، آموزش و پرورش، شهرداری ها و داوطلبان آزاد با نظارت فدراسیون را برای توسعه فوتبال جوانان آذربایجان غربی را عوامل کلیدی دانست و اظهار داشت: راه اندازی فرهنگستان یا آکادمی مرکزی شامل زمینهای چمن طبیعی و مصنوعی، سالنهای سرپوشیده با توجه به سردسیر بودن منطقه، سالنهای بدنسازی و کلینیک های ورزشی نیز ضروری است.

جلالی با انتقاد از اینکه متاسفانه در برخی استانها دید حضور در لیگ برتر بر دیدگاه تقویت پایه ای فوتبال در ارجحیت قرار گرفته و باعث فروغ و سقوط تیمهای در لیگها مثل گهر درود می شود، ادامه داد: معضلی به نام شهرت دامنه فوتبال را گرفته که مانع از بازیکن سازی برای حضوری قدرتمند در لیگ ها و بحثهای آموزش مربیان، داوران و توسعه مدارس پایه و استعداد یابی می شود.

عملکرد مربیان فوتبال بهینه سازی شود

این کارشناس فوتبال با تاکید بر لزوم برگزاری دوره های اموزشی تخصصی و پیشرفته برای مربیان، با اشاره به اینکه فقط مربیان هستند که می توانند بازیکنان را تغییر و منجر به توسعه و پیشرفت فوتبال شوند، ادامه داد: مربیان باید بدانند که همیشه باید تغییر کنند و برای این تغییر کسب اطلاعات بروز و مطالعه و حضور پیوسته و پایدار در دوره های آموزشی ضروری است.

وی خواستار ایجاد شبکه ای گسترده برای استعداد یابی و آموزش نونهالان، نوجوانان و جوانان با راه اندازی آکادمی فوتبال در آذربایجان غربی شد و گفت: بر اساس بررسی های انجام شده 42 پایگاه روستایی و محلی و 14 پایگاه شهری و آکادمی مرکزی برای داشتن تیمهای پایه و حضور مقتدرانه با حاشیه ها و مشکلات کمتر و عقبه ای مستحکم در لیگ برتر در سطح استان باید راه اندازی شود.

برگزاری تورنمنت های بین المللی فوتبال پایه ای در آذربایجان غربی

جلالی با اشاره به موقعیت خاص جغرافیایی آذربایجان غربی و همجواری با چند کشور خارجی اعلام کرد: برگزاری تورنمنت های بین المللی فوتبال در مقاطع پایه ای و ثبت در تقویم فیفا با توجه به اهمیت ویژه این نهاد به فوتبال پایه توسط استان یکی از راهکارهای توسعه بوده که با دعوت از چند کشور و استانهای همجوار می توان تورنمنت برگزار کرد.

وی در پایان خطاب به مربیان و مسئولان تیمهای ورزشی تاکید کرد: در تیمهای پایه اولویت با توسعه فردی و بازیکن سازی و به عبارت بهتر پیشرفت و توسعه مهارتهای فردی است نه داشتن تیم برنده ای که در آینده خبری از آن در عرصه فوتبال کشور نیست.

باشگاه های فوتبال باید ثبت شود

هوشنگ نصیرزاده نیز در این همایش یکروزه با تاکید بر اینکه مدیر خوب باید ایده های خوب را جذب و نسبت به ثبت قانونی باشگاهها مقاومت نشان ندهد، ادامه داد: باشگاههای ورزشی فوتبال باید قانونا ثبت شده و برای خود اساسنامه ای تنظیم کنند.

وی با بیان اینکه دانش قدرت اصلی افراد در مواجه با مشکلات و مسائل است، اظهار داشت: مدیران باشگاهها الزاما نباید با لباس ورزشی عکس داشته باشند بلکه توانایی ثبت پلان تجاری، تسلط کافی به بودجه بندی برای مدیران باشگاهها بر اساس قوانین فیفا ضروری است که متاسفانه هیچ کدام از مدیران باشگاههای ایران این توانایی را ندارند.

این مدرس دانشگاه و کارشناس فوتبال در پاسخ به انتقاد برخی مبنی بر اینکه مدیران باشگاهها هیچ اطلاعات تخصصی از فوتبال ندارند، گفت: فیفا هیچ الزامی برای حضور مدیران متخصص فوتبال در راس مدیریتی باشگاه ها قائل نشده بلکه مدیران باشگاهها باید حیات باشگاه را تضمین کنند و دانش و مهارت کافی در این زمینه داشته باشند.

نصیرزاده با بیان اینکه در اکثر کشورهای موفق در عرصه فوتبال جهان باشگاهها توسط افراد سیاستمدار و اقتصادی مدیریت می شود، ادامه داد: حضور مداوم در باشگاه ها، ارتباطات قوی، بازاریابی برای فروش محصولات باشگاه، بلیط و ... از وظایف اصلی میران باشگاهها بوده که در ایران کمتر توجهی به این موضوع می شود تا جایی که محصولات ورزشی باشگاه های خارجی در فروشگاه های ایران وجود دارد ولی خبری از محصولات باشگاههای ایرانی نیست.

کمیته فنی جایگاهی در فوتبال ایران ندارد

وی ضمن انتقاد از اینکه متاسفانه کمیته فنی بر عکس دنیا جایگاهی در فوتبال ایران ندارد، ادامه داد: برخی کمبودها و ضعفهای میر عامل توسط کمیته فنی باید مرتفع شود، این در حالی است که به جای کمیته فنی سرپرست تیمن تعیین می شود که چنین سمتی در فوتبال جهان وجود ندارد.

این مدرس دانشگاه و کارشناس فوتبال با اشاره به منفک بودن وظایف سرمربی و روانشناسان تیم ها، گفت: رویارویی سرمربی و روان شناس در مقابل یکدیگر در برخی تیمها غیر قابل درک بوده و هیچ کدام نمی توانند جای دیگری را در تیم پر کنند.

اسپانسر قوی فوتبال در آذربایجان غربی نداریم

رئیس هیئت فوتبال آذربایجان غربی نیز در پایان این همایش یکروزه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر ادغام هیئت فوتبال استان و ارومیه برای کاهش موازیکاریها و هماهنگی بیشتر، ادامه داد: ادغام هیئتها مشکل قانونی دارد و فعالیت هیئت ارومیه و استان تا کنون در جوار همدیگر مشکلی ایجاد نکرده، دغدغه اصلی ما کم کردن فاصله های است که اگر تناقض ها زیاد باشد مداخله می کنیم.

جواد محمودی با اشاره به گذشت حدود 10 ماه از ریاست وی بر هیئت فوتبال آذربایجان غربی، اظهار داشت: طی سال گذشته با کارهای عقب افتاده هیئت مواجه شدیم بطوریکه بعد از گذشت 6 ماه از سال تقویم ورزشی هیئت تدوین شد که با همکاری همه فعالان عرصه فوتبال همه برنامه های عملیاتی و حتی در بخش فوتبال بانوان به موفقیت های زیادی دست یافتیم.

وی با بیان اینکه در دوره های پایه و استعداد یابی مشکلی نداریم و بیشتر مسائل فوتبال استان در رده های بالاتر نمود پیدا کرده است، ادامه داد: برای تقویت فوتبال پایه استعدادیابی در شمال، مرکز و جنوب استان امسال برنامه ریزی شده که امیدواریم با تبدیل خانه جوان ارومیه به آکادمی فوتبال شاهد سرعت در توسعه فوتبال باشیم.

رئیس هیئت فوتبال آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه در پایه فوتبال تنگ نظریها قابل قبول نیست، اعلام کرد: باید قبول کنیم که فوتبال ما حرفه ای نیست تا همه وظایف را به باشگاهها محول کنیم، متاسفانه اعتبارات تخصیص یافته نیز جوابگوی نیاز ها و فعالیتهای انجام شده نیست، مدیریت فوتبال صنعتی سنگین و گران است بطوریکه امسال این هیئت به جای 350 میلیون تومان به 700 تا 800 میلیون تومان برای اجرای برنامه ها اعتبار نیاز دارد.

محمودی با ابراز تاسف از نبود صنایع سنگین با پشتوانه اعتباری قوی در آذربایجان غربی، با بیان اینکه در این راستا استان از نظر اسپانسر ضعیف است، عنوان کرد: با توجه به وضعیت موجود داشته های کم را باید متمرکز کنیم تا روزی که فوتبال آذربایجان غربی را برای صنایع باور پذیر کنیم و استعدادها و حمایتهای مالی را جذب کنیم.

الزام پتروشیمی مهاباد و منطقه آزاد تجاری ماکو به تیم داری

وی با بیان اینکه تا آن روز تصرف فوتبال حرفه ای را باید کنار بگذاریم، ادامه داد: هر چند تقویت فوتبال پایه اولویت اصلی است و امکان حضور استان در لیگ برتر هم وجود ندارد ولی داشتن یک تیم شاخص حداقل در دسته یک فوتبال کشور نیاز اصلی است تا نونهالان، نوجوانان و جوانان آینده و جایگاه خود را در فوتبال استان ببینند و انگیزه ای برای آنها باشد.

رئیس هیئت فوتبال آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه برای پایداری حضور در رده های بالای فوتبال کشور نیازمند حضور و حمایت صنایع هستیم، ادامه داد: اگر روند عادی فوتبال از پایه در استان طی شود حداقل به 2 دهه زمان نیاز است که ما دنبال راههای میانبر از طریق الگو سازی هستیم و یک تیم شاخص در استان بزودی تشکیل می شود.

محمودی با بیان اینکه از جذب حمایتهای بخش خصوصی برای حمایت از فوتبال استان دلسرد شدیم، اظهار داشت: بر اساس توافقات انجام شده با وزرای صنعتی، معدن و تجارت و وزیر ورزش و جوانان بر تفویض رایگان امتیاز یک تیم دسته یکی به آذربایجان غربی مورد موافقت قرار گرفته، که امیدواریم در چهارمین دور سفر هیئت دولت به استان توافق نهایی انجام و امتیاز این تیم به استان داده شود.

اشتباه در طراحی ورزشگاه 15 هزار نفری ارومیه

وی از الزام منطقه آزاد تجاری ماکو و پتروشیمی مهاباد که امسال افتتاح می شود به تیم داری در رشته ورزشی فوتبال خبر داد و گفت: ورزشگاه 15 هزار نفری ارومیه نیز با 80 درصد پیشرفت فیزیکی تا یک ماه آینده آماده افتتاح می شود، هم اکنون زمین چمن، صندلیها، دکل پروژکتورها نصب شده و برخی عملیات محوطه سازی باقی مانده است.

رئیس هیئت فوتبال آذربایجان غربی با اشاره به اشتباه انجام شده در طراحی ورزشگاه 15 هزار نفری ارومیه، یادآور شد: متاسفانه تنها یک خروجی برای این ورزشگاه تعبیه شده بود که خروجی دوم ورزشگاه طراحی و بر اساس قراردادی با شهرداری ارومیه در حال اجرا بوده که در این ورزشگاه مشکل بزرگ دیگری با نام نبود پارکینگ کافی برای حداقل 15 هزار نفر نمود یافته است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.