ارتقاء سطح بهره وري در کشور سبب افزايش سرمايه گذاري خارجي شده و درآمدهاي نفتي را کاهش مي دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ،‌فاطمه آقاميري کارشناس اقتصادي، با اشاره به نقش پررنگ بهره وري در رشد اقتصادي کشورهاي توسعه يافته، گفت: در دهه هاي اخير، کشورهاي صنعتي حدود 50 درصد رشد توليد خود را از طريق بهره وري به دست آورده اند.

وي ادامه داد: در کشورهاي در حال توسعه نظير مالزي نيز بهره وري سهم قابل توجهي در تامين رشد اقتصادي داشته و اين در حالي است که سهم بهره وري در رشد اقتصادي ايران در مقايسه با ديگر کشورها پايين بوده و نقش قابل ملاحظه اي در اقتصاد کشور نداشته است.

آقاميري به عوامل موثر در رشد اقتصادي يک کشور اشاره کرد و گفت: اتخاذ سياست هاي درست اقتصادي، نظير بهبود فضاي کسب و کار، کنترل نوسانات قيمتي، حذف قوانين تجاري محدود کننده در ثبات ارزي در بالارفتن اين شاخص بسيار مفيد و موثر است.

اين کارشناس اقتصادي، وابستگي بيش از حد کشور به پول نفت را از اصلي ترين دلايل کاهش سطح بهره وري دانست و گفت: اقتصاد کشور ما طي دهه هاي گذشته وابستگي به درآمدهاي حاصل از نفت داشته است که بايد تلاش کرد تا با کاهش وابستگي کشور به نفت و گاز و از طرفي ديگر برنامه ريزي اصولي براي بهره وري از سرمايه هاي موجود ضعف بهره وري را جبران کنيم.

آقاميري در پايان گفت: در رشد بهره وري اتخاذ سياست هاي درست و با ثبات اقتصادي، سبب افزايش روند سرمايه گذاري داخلي و خارجي مي شود که به جا است در برنامه ريزي اقتصادي به آن توجه ويژه شود./عب
برچسب ها: نفت ، نیرو ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار