مسؤول انجمن دوستداران ميراث فرهنگي رامهرمز گفت:‌ قلعه اميرمجاهد نياز به بازسازي دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، منصور معتمدي اظهار كرد:‌ مرمت قلعه اميرمجاهد (قلعه بهبهاني) حدود 2 سال پيش توسط اداره ميراث فرهنگي آغاز شد و حدود 40 درصد كار پيش رفت اما متأسفانه روند آن متوقف شد.

 

وي توضيح داد: 2 سال پيش كارهايي از قبيل محكم‌كاري فونداسيون، آواربرداري و مرمت بعضي نماها صورت گرفت اما متاسفانه كارهاي مرمت ادامه پيدا نكرد و در نتيجه مرمت اين قلعه به صورت ناقص رها شد. همين امر موجب شده تا قسمت‌هايي كه مرمت شدند دوباره آسيب ببينند.

 

معتمدي، با اشاره به اين كه اين قلعه در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است، اظهار كرد: با توجه به اين كه اين قلعه در استان بي‌نظير است و از جمله زيباترين ساختمان‌هاي تاريخي استان است اگر بازسازي شود گردشگران زيادي را به خود جلب خواهد كرد چراكه اين بنا در مركز رامهرمز واقع است و اطراف آن باغ‌هاي زيادي وجود دارد.

 

گفتني است قلعه "امیر مجاهد" یا "خانه بهبهانی" يكی از بناهای تاريخی رامهرمز است. این قلعه در زمان استقرار و سلطه خوانین بختیاری (کلانتر هرمزی) در منطقه رامهرمز در اواخر قاجار ساخته شده است و به شماره ۳۷۷۱ در سال 80 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

اين بنا زمانی به عنوان سربازخانه در دوره رضاخان مورد استفاده قرار گرفته است كه به همين دليل قلعه اميرمجاهد ناميده مي‌شود. امير مجاهد در شهريور ۱۳۲۰ خورشيدی توسط طاهر بهبهانی جهت سکونت خريداری شد و به همین دلیل به خانه بهبهانی شهرت دارد .

 

خانه بهبهانی يا قلعه امير مجاهد در انتهای باغی ساخته شده كه از انواع درختان از قبيل نخل ، پرتقال و گل و گياه پوشيده شده است. از ويژگی‌های خانه بهبهانی نوع معماری آن است كه مربوط به عهد قجري است./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Seychelles
ناشناس
۲۳:۳۸ ۲۵ تير ۱۳۹۵
سلام لطفا آدرس دقیقشو توی رامهرمز بگين کجاست کدوم خیابونه