![هشدار درباره مصرف برخی شویندهها](https://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1403/11/27/20350136_415.jpeg)
باشگاه خبرنگاران جوان؛ طیبه اکبرآبادی - حدود ۴ دهه از احداث جاده ترانزیتی بیرجند – قاین میگذرد ،جادهای که در این سالها روزهای پر مخاطره و خونین بسیاری را به خود دیده است. از شبهای سیاه پرخون تا سپیده دمانی که مسافران آن در میان شعلههای آتش سوختهاند و کاری از دست کسی برنیامده است.
ارتقا و دوباندهسازی این شریان حیاتی که به جاده دلهره و مرگ نام گرفته از سال ۸۹ شروع شده است، در هر نقطهای که دوبانده سازی مسیر و ایمنسازی آن انجام شد تصادفات به حد زیادی کاهش یافت، اما کار در نقاطی که به دلیل کمبود اعتبار قفل توقف برآن خورد یا به کندی پیش رفت شاهد تصادفات زیادی بودیم.
در این سالها تلاشهای بسیاری برای امن کردن این شریان حیاتی به عنوان مهمترین مطالبه مردم استان صورت پذیرفته است هر چند که روند این پروژه بسیار طولانی شده است، اما خبرها حکایت از پایان یافتن این دلهرهها و نگرانیها برای سفر در این مسیر را دارد.
احسان محمدی یکی از رانندگان خودروهای سنگین در مورد جاده بیرجند – قائن میگوید: با توجه به دو باندهسازی بیشتر این مسیر، اکنون جاده مرگ نسبت به سالهای قبل وضعیت خوبی دارد و کم کم رنگ آرامش را به خود میگیرد.
وی با بیان اینکه دوبانده شدن این مسیریک ظرفیت عالی برای پیشرفت خراسان جنوبی میتواند باشد، میگوید اگر مسئولان این استان بتوانند هرچه سریعتر عملیات اجرایی دوبانده شدن مسیر بیرجند – قاین را به اتمام برسانند قطعا بحث صادرات و سرمایه گذاری در این استان رونق مییابد.
بیشتر بخوانید
این راننده بیان میکرد: عملیات اجرایی دوبانده کردن محور بیرجند – قاین پروژه خوب و بزرگی است، اما نباید ۱۴ سال طول میکشید و باید زودتر از اینها به اتمام میرسید تا افراد کمتری جان خود را در این جاده مرگ از دست میدادند.
وعدهای که باز هم به پایان نرسید
محمد رضا براهیمی نژاد سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم گفت: پروژه بیرجند - قاین به طول ۱۰۲ کیلومتر قسمتی از محور چابهار - مشهد به طول هزار و ۷۷۱ کیلومتر است.
وی در باره آخرین وضعیت جاده بیرجند – قائن گفت: ابتدای امسال ۱۲ کیلومتر از پروژه دوباندهسازی بیرجند به قاین باقی مانده بود که ۴ کیلومتر در تابستان زیربار ترافیک رفت.
سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به اینکه تلاش بسیار زیادی شد تا پرونده محور بیرجند – قاین در پایان امسال بسته شود، اما شرایط آب و هوایی سد راه این پروژه شد و کار به کندی پیش رفت.
وی با بیان اینکه از ۱۰۲ کیلومتر محور بیرجند قاین طی این سالها ۹۴ کیلومتر آن به اتمام رسیده و زیر بار عبور رفته است گفت: عملیات ساخت ۸ کیلومتر با قی مانده نیز به اتمام رسیده و بزودی عملیات آسفالت آن آغاز میشود.
براهیمی نژاد با اشاره به اینکه بطور حتم در هفته دولت در سال ۱۴۰۴ پرونده این محور بسته خواهد شد اظهار کرد: تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان برای اجرای عملیات محور بیرجند قاین هزینه شده است و برای اتمام کار ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
کاهش ۴۷ درصدی تصادفات منجر به مرگ
سرهنگ کاظمی رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تا کنون تعداد ۸ فقره تصادف فوتی با ۹ نفر متوفی و ۸۷ فقره تصادف جرحی با ۱۴۳ نفر مصدوم در محور بیرجند-قاین حادث شده است.
وی افزود: نسبت به میانگین ۵ ساله اخیر تصادفات فوتی ۲۷ درصد و تعداد متوفیان به میزان ۴۷ درصد کاهش داشته است.
سرهنگ کاظمی اظهار کرد: با وجود افزایش حجم تردد در محور بیرجند- قائن آمد و شد در این محور نسبت به سنوات قبل به میزان قابل ملاحظهای تسهیل و روان شده که کاهش آمار تصادفات در این محور بیانگر این موضوع است.
هموار شدن مسیر توسعه با ارتقاء زیر ساختهای جادهای
خراسان جنوبی، استانی با عمری حدود ۲۰ سال دچار عقب ماندگیهای تاریخی به ویژه در بخش زیرساختهاست لذا احداث باندهای دوم و بزرگراه از مهمترین زیرساختهایی است که همواره مورد توجه بوده و تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.
از سوی دیگر خراسان جنوبی از استانهای کمتر برخوردار در حوزه زیرساختهای حمل و نقل بهویژه راههای دوبانده محسوب میشود و با وجود قرار داشتن در ۲ کریدور اصلی کشور و مرز مشترک با افغانستان، پرداختن به موضوع راهها از اهمیت بسیاری برخوردار است.
هر چند که طی ۲ سال اخیر شاهد تحول در بخش راهسازی بودهایم و به گفته مسئولان هزار کیلومتر باند دوم در استان تکمیل شده است و گزارشها از تلفات کمتر در محورهای دوبانده حکایت دارد، اما تکمیل برخی محورهای حادثه ساز استان خیلی طولانی شده است محورهایی که طبق وعده مسئولان باید سالهای قبل تکمیل میشدند، اما با اعتبارات قطره چکانی سالها باید منتظر ماند.