با افزایش استفاده از اینترنت برای انجام امور رفاهی و خرید مایحتاج، باز هم مردم برای خرید ترجیح می‌دهند ساک خریدشان را بردارند، راهی خیابان‌های پر ترافیک شوند و پس از چند ساعت چرخیدن در بازارهای شلوغ کالای مورد نظرشان را انتخاب و خریداری کنند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، خرید آنلاین کالاها و خدمات از باارزش‌ترین خدماتی است که بر روی اینترنت ارائه می‌شود. این امر علاوه بر صرفه‌جویی در وقت کاربران،‏ مزایایی چون افزایش امنیت در جابجایی پول،‏ کاهش هزینه‌های بازاریابی،‏ صرفه‌جویی اقتصادی و افزایش فرصت‌های شغلی و کارآفرینی را به همراه دارد اما در عین حال این نوع خرید معایبی نیز دارد، تفاوت در نوع جنس انتخاب شده با جنس تحویل گرفته شده و سوء‌استفاده‌های کلاهبرداران فضای مجازی، مشتریان خرید اینترنتی را با تهدیدها و آسیب‌هایی مواجه ساخته است.

خانم الهام. س در مورد خرید اینترنتی می‌گوید : بیشتر خانم‌های شاغل و کارمند مشتری این نوع خرید هستند.

وی تصریح می‌کند: من نیز در ابتدا خیلی راغب بودم که از این نوع خرید بهره ببرم اما متاسفانه چند موردی را که سفارش دادم با جنسی که تبلیغش را دیده بودم از زمین تا آسمان تفاوت داشت.

وی ادامه می‌دهد: بطور مثال برای تولد همسرم فرصت خرید نداشتم و عطر و وادکلنی را از طریق اینترنت با هزینه‌ای زیاد انتخاب کردم اما وقتی که آن را تحویل گرفتم متوجه شدم کیفیت آن حتی از عطرهای بسیار معمولی در بازار به مراتب پایین‌تر است، از این رو تمایلم برای خریدهای اینترنتی کاهش یافت.

مهدیه کاظمی نیز که دانشجو و در عین حال شاغل است در این راستا می‌گوید: پوشاک و لوازم آرایش محبوب‌ترین کالاهای خریداری شده‌ اینترنتی هستند، چند بار در اینترنت به سفارش کالای مد نظرم پرداختم اما آنچه را که تحویل گرفتم چیزی نبود که سفارش دادم و وقتی هم که با مدیر فروشگاه تماس داشتم وی گفت که اشتباهی صورت گرفته و جنس مد نظرتان به زودی برای شما پست خواهد شد اما در عمل چنین اتفاقی رخ نداد.

وی ادامه می‌دهد: بعضا وقتی که به بازار می روم و قیمت اجناس را جستجو می‌کنم می‌بینم اجناس قابل عرضه در فروشگاه‌های اینترنتی چندین برابر قیمت بازار به فروش می‌رسند.

محمد رنجبر، هم کالایی را که دریافت کرده مواردی که در اینترنتن سفارش داده، نبوده و از این‌که هیچ نظارتی روی فروشگاه‌های اینترنتی وجود ندارد گله‌مند است.

خانم سبحانی نیز می‌گوید: چندین بار قرص‌ها و کمربند و لوسیون لاغری را از طریق اینترنت سفارش دادم اما هیچکدام از آنها تاثیری را که در تبلیغ آنان درج شده نداشتند و می‌توانم بگویم پولم را هدر دادم.

وی اظهار می‌کند: وسیله آرایشی دیگری را نیز از همین طریق سفارش دادم و قیمتی معادل 21 هزار تومان برای پرداخت کردم اما در بازار قیمت آن 5 هزار تومان بود.

وی در خصوص فروشگاه‌هایی که ابتدا درخواست واریز پول به حساب فروشگاه را می‌کنند بعد کالا را با پست به خریدار تحویل می‌دهند، می‌گوید: من یک کمربند لاغری از طریق اینترنت خریداری کردم ولی ابتدا 25 هزار تومان پول به حساب فروشگاه واریز کردم بعدا کالا از طریق پست به دستم رسید.آنچه از فروشنده داشتم فقط یک شماره تلفن بود.وقتی سفارش خرید را می‌دهیم و پول را به حساب آن مرکز خرید واریز می‌کنیم هیچ اطمینانی در خصوص دریافت کالا نداریم و تا کالا به دستمان برسد تحت فشار روانی به سر می‌بریم.

رئیس پلیس فضای تبادل اطلاعات و ارتباطات فرماندهی انتظامی استان نیز در خصوص خریدهای اینترنتی می‌گوید: واقعیت این است که اینترنت فضایی باز و بدون مرز است که مردم عزیز باید همیشه احتمال خطر و آسیب را مد نظر قرار دهند. بنابراین هنگام مراجعه به فروشگاه‌های اینترنتی هم به آن‌ها با دیده تردید نگاه کنند زیرا ممکن است گرفتار کلاهبرداری شوند. بنابراین لازم است دقت نمایید که وب‌سایت مورد مراجعه دارای اصالت و اعتبار است یا خیر.

کامبیز اسماعیلی ادامه می‌دهد: اولین پیش فرض برای حقیقی و سالم بودن خدمات یک فروشگاه الکترونیک‏ این است که کالاهای مجاز ارائه می‌کند بنابراین فروشگاه‌هایی که کالاهای غیرمجاز به فروش می‌رسانند با احتمال بسیار بالا به قصد کلاهبرداری به وجود آمده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: بدلیل عدم تعریف مدل‌های مناسب و قانونی کسب و کار در خصوص وب‌سایت‌های مزایده آنلاین با یک تنوع گسترده و مخلوطی از فعالیت‌های قانونی و غیرقانونی در قالب این وب‌سایت‌ها مواجه هستیم. ابتدا ایجاد کنندگان این گونه وب‌سایت‌ها باید نسبت به بررسی حقوقی و قانونی و ایجاد ساز و کار مناسب منطبق بر قانون اقدام نمایند و مجوزهای لازم مانند نماد اعتماد الکترونیکی را دریافت کنند. ضمنا اطلاع‌رسانی لازم را در خصوص نحوه فعالیت و فرایند کاری ارائه نمایند تا ضمن کسب اعتماد عمومی فارغ از درگیری‌های بعدی و جرم انگاری احتمالی فعالیت‌هایشان به کسب و کار سازنده و موفق، در راستای تقویت اقتصاد کشور و اشتغال‌زایی بپردازند.

اسماعیلی می‌گوید: مردم عزیز می‌توانند از طریق وب‌سایت پلیس فتا به نشانی www.CyberPolice.irاقدام به ارائه گزارش تخلفات و جرائم احتمالی فروشگاه‌ها نموده و پلیس فتا اقدام لازم را در این زمینه انجام خواهد داد. البته در برخی موارد رسیدگی به تخلف نیازمند طرح شکایت در دادسرا است که تقاضای ما از هموطنان عزیز این اسست که حتما برای پیشگیری از قربانی شدن دیگران و جهت پاکسازی فضای سایبر از جرائم و کلاهبرداری‌ها حتی در مواردی که مبلغ کلاهبرداری یا تخلف بسیار اندک است نیز نسبت به گزارش جرم و یا طرح شکایت خود اقدام نمایند تا مسئولیت اجتماعی خود در این زمینه را انجام داده باشند.

رئیس پلیس فضای تبادل اطلاعات و ارتباطات فرماندهی انتظامی استان هشدار می دهد: هرگز فریب تبلیغات پرزرق و برق و قیمت‌های غیرواقعی برخی فروشگاه‌ها را در فضای مجازی نخورید، قبل از خرید اینترنتی در مورد فروشگاهی که می‌خواهید از آن کالای بخرید، تحقیق کنید. فروشگاه‌های معتبر عموما آدرس پستی، تلفن و مشخصات خود را به طور دقیق در وب سایتشان درج می‌کنند، دقت کنید که فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید یک فروشگاه فعال است یا یک وب سایت رها شده. اگر از طریق تبلیغات با فروشگاه آشنا شده‌اید تقریبا می‌توان اطمینان داشت که فروشگاه مورد نظر فعال است، اما اگر به طور اتفاقی وارد فروشگاه شده‌اید باید بیشتر بررسی نمایید.

وی ادامه می‌دهد: یکی از نشانه‌های به روز بودن فروشگاه این است که بخش اخبارشان به روز باشد و اطلاعات تکمیلی در مورد کالا به همراه قیمت و شرایط و هزینه‌های ارسال درج شده باشد، معمولا فروشگاه‌هایی که یک شعبه‌ی فیزیکی دارند بسیار مطمئن‌تر از فروشگاه‌هایی هستند که فقط به صورت مجازی پایه‌گذاری شده‌اند، آمارها نیز نشان می‌دهد که اعتماد افراد به فروشگاه‌هایی است که شعبه‌ی فیزیکی دارند، وقتی از یک فروشگاه مجازی معتبر خرید می‌کنید معمولا انتخاب‌های متعددی برای نحوه خرید و دریافت کالا برای شما وجود خواهد داشت، از جمله پرداخت وجه به صورت آنلاین، خرید به صورت پستی، واریز به حساب و... همیشه سعی کنید روشی برای خرید خود انتخاب کنید که کمترین ریسک پذیری را داشته باشد.

 هر چند شلوغی فروشگاه‌ها، لزوم صرف وقت برای خرید، نیاز به حرکت و جابجایی فیزیکی، نیاز به حمل وجه نقد و امکان سرقت پول، از جمله معایبی است که در خرید سنتی باعث شده مشتریان به دنبال راه‌های جایگزین باشند اما با ز هم افراد، شیوه خرید سنتی را پذیرفته‌اند و با آن کنار آمده‌اند. به هر حال لذت گشت و گذار در فروشگاه‌ها هنگام انتخاب کالا، لمس فیزیکی اجناس، معاشرت و آشنایی با افراد مختلف از جمله مهمترین دلایلی است که انسان از خرید لذت می‌برد.

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: کرمان ، اینترنتی ، خرید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.