کارشناس آمريکايي درباره تشديد فرقه گرايي در مصر هشدار داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني الجزيره انگليسي ؛ پال سدرا استاديار دانشگاه سيمون فرايسر واشنگتن در گفتگو با اين شبکه گفت:مسائل فرقه اي از ديرباز به نوعي در جامعه مصر مطرح بوده است. هر از چندي هم مناقشه هايي بين مسلمانان و قبطي هاي مصر بروز کرده است. در دو سال اخير نيز اين تنشها شدت پيدا کرده است. اين درحالي است که گفته مي شود قبطي ها و مسلمانان چندين قرن در کنار هم در مصر زندگي کرده اند. البته برخي مواقع ادعاهايي درباره اين همزيستي مطرح مي شود که فقط براي پيشبرد اهداف سياسي دولت کنوني است. واقعيت اين است که از دهه هزار و نهصد و هفتاد، فرقه گرايي در مصر شدت پيدا کرده و عوامل متعددي در اين زمينه تاثيرگذار بوده است.

در اوايل دهه 1970، انور سادات رئيس جمهور وقت مصر از اسلامگرايي به عنوان ابزاري براي تحکيم پايگاه قدرت خود استفاده کرد. اين درحالي است که جمال عبدالناصر رئيس جمهور قبل از سادات فردي سکولار بود و به صورت خاص و صرفا به اسلام علاقه نداشت و اين مسئله را راهبرد عملياتي خودش نکرده بود. اما سادات مي خواست از اسلام به عنوان زبان سياسي و ايدئولوژي حکومتي خودش استفاده کند.

به همين علت وي مروج اسلامي کردن جامعه مصر بود. در عين حال، در اين دوره شاهد قدرت گرفتن کليساي قبطي هاي مصر بوديم و اين کليساها ارائه خدمات اجتماعي خود را گسترش دادند. اسلامي شدن جامعه مصر با اقدامات سادات و رشد خدمات اجتماعي ارائه شده به قبطي ها، تنشهايي در جامعه مصر بروز کرد و جامعه مصر را از برخي جهات دو قطبي کرد و سبب تشديد فرقه گرايي در اين کشور شد.

سدرا در ادامه افزود: از دهه1970 تبعيضها عليه قبطي هاي مصر افزايش يافته است. در دو سال اخير نيز اين مسئله در رسانه هاي مصر شدت پيدا کرده که نگران کننده است. قبطي هاي مصر مي گويند در قانون اساسي جديد اين کشور حقوق آنها به خوبي رعايت نشده است. آنها مي گويند اقليتها از حقوق لازم در مصر جديد برخوردار نيستند.

                                         آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.  
برچسب ها: فرقه گرایی ، مصر ، هشدار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار