پايگاه اينترنتي ورلد سوسياليست در گزارشي نوشت: آمريکا و قدرت هاي بزرگ اروپايي در حال شدت بخشيدن به طرح هاي خود براي مداخله نظامي مستقيم در سوريه هستند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اينترنتي ورلد سوسياليست، هدف از اقدامات آمريکا از جمله يک رشته سفرهاي ديپلماتيک اين هفته، سرنگوني دولت کنوني سوريه و روي کار آوردن دولتي است که تحت کنترل واشنگتن فعاليت کند.

هفته گذشته، مقامات نظامي بلندپايه آمريکا اعلام کردند 200 نيرو در اردن، همسايه جنوبي سوريه مستقر خواهند کرد.

مقامات تاکيد کرده اند اين در واقع استقرار اوليه نيروها با هدف ايجاد مقري نزديک مرز سوريه به منظور هموار کردن زمينه براي اعزام بيست هزار نيرو يا تعدادي بيشتر در ماه هاي آينده است.

اين اقدام تجاوزکارانه نظامي اين هفته با يک رشته تهديدها و وعده ها براي افزايش کمک ها به نيروهاي مخالف سوري همراه شد.

جان کري وزير امور خارجه آمريکا روز سه شنبه در نشست شوراي ناتو در بروکسل در واکنش به اتهامات ثابت نشده اسرائيل در خصوص استفاده سوريه از تسليحات شيميايي، اعلام کرد لازم است که شرايط به دقت و به طور جمعي بررسي شود.

هفته گذشته، انگليس و فرانسه نيز با ارسال نامه اي براي بان کي مون، اتهاماتي در خصوص استفاده از تسليحات شيميايي در سوريه، مطرح کردند.

اين در حالي است که سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه مي گويد آمريکا و قدرت هاي اروپايي با تحقيق در خصوص ادعاها درباره استفاده از تسليحات شيميايي در سوريه مخالفت کرده اند.

لاوروف اعلام کرد: به جاي اعزام گروهي از کارشناسان به مکاني مشخص نزديک حلب همانطور که وعده داده شده بود، آنها از مقامات سوريه درخواست کرده اند امکان دسترسي به همه تاسيسات را در خاک سوريه فراهم کند. 

وي افزود: اين تلاشي براي سياسي کردن مسئله و تلاشي براي مطرح کردن درخواست هايي از سوريه مشابه درخواست هاي مدتها پيش از عراق است.

اوايل هفته در نشست يازده عضو اصلي گروه «دوستان سوريه» در استانبول، کري اعلام کرد آمريکا کمک هاي خود را به شورشيان سوري دو برابر خواهد کرد و اين مبلغ را به 250 ميليون دلار خواهد رساند.

براساس گزارش رويترز، يک مقام آمريکايي روز جمعه اعلام کرد اين کمک ها مي تواند براي نخستين بار شامل تجهيزات پشتيباني ميدان جنگ همچون جليقه ضد گلوله و دوربين هاي ديد در شب باشد.

اين خبرگزاري افزود: مقامات آمريکايي در گذشته اعلام کرده اند ممکن است اين تجهيزات شامل خودروهاي زرهي و دستگاه هاي مخابراتي پيشرفته باشد ولي کري جزئيات بيشتري اعلام نکرد.

کري که کشورش به بحران سوريه دامن زده و فاجعه اي در عراق به وجود آورده است، با بدبيني لجام گسيخته اعلام کرد گسترش مداخله لازم است.

روز دوشنبه، اتحاديه اروپا نيز اعلام کرد کمک ها به مخالفان سوري را افزايش مي دهد و همچنين به واردکنندگان اروپايي اجازه مي دهد از مخالفان مورد حمايت غرب، نفت خريداري کنند.

آمريکا از زمان آغاز تلاش هاي خود براي دامن زدن به جنگ داخلي در سوريه، به نيروهاي بنيادگرا به ويژه جبهه النصره که به تازگي وفاداري خود را به القاعده رسما اعلام کرد، به شدت تکيه کرده است.

عربستان سعودي و قطر، سلاح در اختيار اين نيروها قرار داده اند و آمريکا در عمليات مخفيانه اي به منظور اعزام نيروها از ليبي و ديگر کشورها به سوريه مشارکت داشته است.

اوباما خود روز گذشته با حمد بن خليفه آل ثاني امير قطر که يکي از تامين کنندگان مهم تسليحات مخالفان سوريه است، ديدار کرد و با وي از جمله در خصوص آينده کمک هاي تسليحاتي گفتگو کرد.

چاک هيگل وزير دفاع آمريکا در گير و دار سفري به سراسر خاورميانه است که شامل ديدار از اسرائيل، اردن، عربستان سعودي، مصر و امارات عربي متحده مي شود.

هيگل در حال نهايي کردن جزئيات توافق تسليحاتي ده ميليارد دلاري آمريکا با اسرائيل، عربستان و امارات است.

براساس گزارش روزنامه نيويورک تايمز، اين بسته شامل هواپيماهاي جنگنده اف-16 براي امارات، موشک هاي هدايت شونده هوا به سطح براي هم امارات هم عربستان و هواپيماهاي اوسپري است که مي توانند براي انتقال نيروها و گشت زني در مرزها و آبهاي همجوار مورد استفاده قرار گيرند.

هيگل پس از ديدار با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل، براي گفتگو با فرمانده ارتش اردن عازم امان شد.

تشديد گسترده خشونت هاي نظامي در خاورميانه به سردمداري آمريکا مي تواند کل منطقه را درگير جنگي منطقه اي کند که ممکن است به کشته شدن ميليون ها نفر منجر شود.

دولت اوباما که فقط چند ماه از دومين دوره مسئوليتش مي گذرد، در حال قدم گذاشتن در مسيري با پيامدهاي فاجعه بار براي مردم خاورميانه، آمريکا و کل جهان است.


برچسب ها: سوریه ، دخالت ، آمریکا ، اروپا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار