بسياري از تحليلگران معتقدند ناتواني دولت ليبي براي متوقف کردن ناآرامي ها در اين کشور ممکن است منجر به تجزيه يا خودمختاري شرق ليبي شود و به احتمال زياد هر گروهي که در بنغازي به پيروزي برسد قدرت را در ليبي به چنگ خواهد آورد.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه يو اس اس تودي؛ تحليلگران بر اين باورند  شهر بنغازي  کانون انقلاب براي سرنگوني معمر قذافي، ديکتاتور سابق ليبي،  تبديل به ميدان نبرد ميان شبه نظاميان شده است و پيروز اين ميدان به احتمال زياد کنترل ليبي را به دست خواهد گرفت.

بنغازي در هجده ماه گذشته هدف گلوله باران و بمب گذاريهاي بي پايان و آدم ربايي قرار گرفته است به گونه اي که  فرمانده امنيتي اين شهر در ماه نوامبر کشته شد.پايگاه هاي خارجي نيز در اين شهر هدف قرار مي گيرند به شکلي که  در حمله به کنسولگري آمريکا در يازدهم سپتامبر چهار آمريکايي کشته شدند و براي ترور کاردار ايتاليا نيز توطئه شده بود.عبير ايمنينا، استاد علوم سياسي دانشگاه بنغازي گفت: طرابلس قدرت سياسي دارد و مصراته قدرت نظامي. اما کساني که بنغازي را تحت کنترل خود درآورند، ليبي را تحت کنترل خواهند گرفت.

بسياري نگران هستند اسلام خواهان به قدرت برسند و تندروهاي مسلمان را مسئول اين هرج و مرج مي دانند. پليس مي گويد گروه انصار الشريعه  در پشت پرده شماري از اين حملات   از جمله حمله يازدهم سپتامبر به کنسولگري آمريکا در بنغازي قرار دارد .انصارالشريعه  يک گروه سلفي است که طرفدار قانون سخت اسلامي است. اين گروه با وهابيت که فرقه اسامه بن لادن بود ارتباط دارد.عبدالحفيظ عوامي، يک افسر پليس گفت: اسلام خواهان مي خواهند مانند مصر و تونس به کشور حکومت کنند.

تحليلگران مي گويند با وجودي که گروه هاي اسلام خواه در خارج از کشور به اين شبه نظاميان پول مي دهند و آنها را تحت آموزش قرار مي دهند اما آنها از تروريست هاي تندرو نيستند .ايمنينا گفت: انصار الشريعه  مانند بسياري از شبه نظاميان در ليبي از جوانان بيکاري تشکيل شده است که به قدرت و سلاح دست يافته اند. آنها از خارج از کشور حمايت مالي مي شوند و احتمالا القاعده در پشت پرده اين حمايت مالي قرار دارد.

اما سياستمداران نزديک به اين گروه چنين اتهاماتي را رد مي کنند.اسلام خواهان نيز حاميان قذافي را عامل اين ناآرامي ها مي دانند. مقامات اين کشور نيز مي گويند جنايتکاراني که آزاد شده اند هم مسئول اين هرج و مرج ها هستند. قذافي در تلاش براي سرکوب شورش هاي بنغازي سه هزار مجرم را آزاد کرد در حاليکه  به گزارش پليس بنغازي، دو سال بعد بيش از دو سوم آنها هنوز در خيابان ها بودند.برخي مي گويند ناتواني در توقف اين ناآرامي ها ممکن است منجر به تجزيه کشور شود. ناتواني دولت در برقراري امنيت در بنغازي موجب خودمختاري اين شهر يا حتي استقلال در شرق ليبي شود.


                                     آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.  
برچسب ها: درگیری ، لیبی ، تجزیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار