رابطه سه بعدی «انسان + انسان= خدا» توسط استاد مشاور و روانشناس در دانشگاه فردوسی مشهد مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،نشست رابطه سه بعدی «انسان + انسان= خدا» و ارتباط ازدواج و وصال با سخنرانی مجتبی حورايی، استاد مشاور و روانشناس، عصر ديروز، 3 ارديبهشت‌ماه در دانشكده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

حورايی با بيان اينكه ارتباط انسان با انسان موجب رسيدن به خدا می‌شود، عنوان كرد: در همه امور به خصوص ازدواج بايد به خدا توكل شود زيرا راهنمايی بهتر از خداوند برای انسان وجود ندارد.

وی با اشاره به اينكه شناخت هر دو طرف از يكديگر قبل از ازدواج مهم است، ادامه داد: جوانان بايد توجه داشته باشند كه شناخت از يكديگر با دوستی قبل از ازدواج حاصل نمی‌شود و اين دوستی‌ها جز آثار سوء ثمره ديگری برای انسان ندارد.

حورايی 25 اثر سوء دوستی قبل از ازدواج كه شامل 20 دليل عقلی و 5 دليل عقيدتی می‌شود را بيان كرد و گفت: جاذبه اولين اثر سوء قبل از ازدواج است كه مانع شناخت می‌شود، لذا بايد توجه داشت جاذبه‌ای كه خداوند بين دو جنس مخالف قرار داده مورد استفاده كارهای حرام قرار نگيرد.

وی با تأكيد بر اينكه عقل نور است و هر چه نور قوی‌تر باشد، وسعت ديد بيشتر خواهد شد، ادامه داد: در روانشناسی چهار مورد ديد عقل را كم می‌كند كه شامل عواطف، هيجانات، غرايز و احساسات می‌شود.

حورايی دومين اثر سوء قبل ازدواج را رفتار‌های تصنعی دانست و افزود: انسان در دوستی قبل از ازدواج سعی بر خوب جلوه كردن دارد.

وي خاطرنشان كرد: سومين اثر منفی قبل از ازدواج ايجاد زمينه نفوذ وسوسه شيطان است كه انسان را به گناه آلوده می‌كند، به همين منظور در داستان حضرت يوسف(ص) و زليخا كه در قرآن آمده است، حضرت يوسف(ع) از رابطه مخفی اجتناب كرد.

وی با بيان اينكه لطمه‌های شغلی و تحصيلی چهارمين اثر منفی رابطه قبل از ازدواج است، گفت: رابطه داشتن نا‌مناسب با جنس مخالف موجب از بين رفتن تمركز انسان می‌شود، همچنين پنجمين اثر منفی چنين رابطه‌هايي لطمه‌های مالی و زمانی است كه جوانان فرصت‌های زيادی را از دست می‌دهند.

حورايی ضايع شدن استعدادها و سرمايه‌های معنوی را ششمين اثر سوء رابطه قبل از ازدواج دانست و عنوان كرد: جوانی زمان بروز استعدادها است و مهم‌ترين سرمايه معنوی انسان پاكی است كه با داشتن رابطه نامناسب از بين می‌رود.

وی با اشاره به هفتمين پيامد منفی قبل از ازدواج گفت: نتيجه دوستی قبل از ازدواج وعده‌های دروغين برای حفظ رابطه نامناسب است لذا هشتمين اثر منفی ظهور خواهد كرد كه نشانه‌ای برای نداشتن عقيده صحيح و سالم است.

حورايی نهمين اثر سوء رابطه قبل از ازدواج را نشانه‌ای برای امين نبودن عنوان كرد و افزود: از دست دادن فرصت‌ها و موقعيت‌های مناسب در زندگی دهمين اثری است كه از دوستی قبل از ازدواج به جا می‌ماند.

وی قرار گرفتن در موقعيت تهمت و كم شدن ميل به ازدواج را نيز از اثرات منفی دوستی قبل از ازدواج دانست و افزود: رابطه نامناسب موجب از بين رفتن ميل به ازدواج‌، انتخاب همسر و تشكيل خانواده خواهد شد و در صورتی كه دوستی منجر به ازدواج دختر و پسر نشود چهاردهمين اثر منفی كه لطمه شديد عاطفی است بروز خواهد كرد و پس از آن افسرگی، اعتياد و خودكشی نيز كه پانزدهمين نشانه منفی رابطه‌های قبل از ازدواج است، نمايان می‌شود.

وی بدبينی به جنس مخالف و ايجاد حس نفرت و انتقام را ناشی از رابطه قبل از ازدواج دانست و گفت: مقايسه‌های غلط و دلسردی در زندگی و همچنين ورشكستگی عاطفی و عذاب وجدان در فرد از مهم‌ترين تأثيرات منفی دوستی‌هايی است كه منجر به ازدواج نمی‌شود.

حورایي با بيان اينكه دوستی‌هايی كه منجر به ازدواج می‌شود نيز همراه با اثرات منفی در زندگی است، تصريح كرد: كم شدن عزت و احترام نزد خانواده همسر بيست و يكمين اثر منفی است كه رابطه قبل از ازدواج در زندگی انسان می‌گذارد.

وی با اشاره به اينكه در صورت بروز مشكل در زندگی جوانانی كه با دوستی ازدواج كرده‌اند والدين به سرزنش می‌پردازند نه حمايت، عنوان كرد: سوءظن، بدبينی و كم شدن شكوه ازدواج نيز از پيامدهای منفی دوستی قبل از ازدواج است.

حورايی بيست و پنجمين اثر سوء دوستی قبل از ازدواج را فرجام ناگوار در زندگی جوانان دانست و ابراز كرد: امام حسين(ع) فرموده‌اند: «هركه بخواهد با گناه به خواسته‌ای برسد، سريع‌تر به چيزی می‌رسد كه از او می‌ترسيد».

وی خاطرنشان كرد: پنج نكته برای قطع رابطه نامناسب با جنس مخالف وجود دارد كه شامل قطع جدی و كامل، پرهيز از احتمال ديدن، فكر نكردن اختياری و بر هم زدن جريان فكر، خارج كردن هر وسيله‌ای از زندگی كه يادآور طرف مقابل است و مرور زمان، می‌شود.

حورايی در همين رابطه عنوان كرد: پيامبر اكرم(ص) فرموده‌اند: «هركس به خاطر خدا از حرامی چشم‌پوشی كند، خداوند در همين دنيا(قبل از آخرت) بهتر از آن را روزيش می‌كند».

وی ابراز كرد: بهترين روش برای انتخاب همسر و ازدواج، تحقيق از دوستان، آشنايان و بستگان است و توكل كردن به خدا زندگی آرام و نشاط روحی را در پی خواهد داشت./س

 

برچسب ها: بررسی ، رابطه ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.