عضو مرکز تحقيقات روانپزشکي و علوم رفتاري دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت :‌استرس ها نقش موثري در ابتلا به بيماري افسردگي ايفا مي کند .

 

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهددکتر محمد رضا فياضي بردبار با اشاره به اينکه بر اساس آمار هاي جهاني 7 تا 15 درصد از جمعيت دنيا به اختلال افسردگي مبتلا هستند که اين ميزان در خانم ها به دو برابر هم مي رسد اظهار داشت: بر اساس آمارهاي کشوري ، بيماري افسردگي بيشترين بار بيماريهاي زنان را  در تمام اختلالات پزشکي و نه فقط روان پزشکي بر جامعه تحميل مي کند .

دانشيار گروه روانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي مشهدخاطر نشان کرد :‌ افسردگي يک حالت هيجاني است که طيف گسترده اي را شامل مي شود و از يک احساس غمگيني ساده که شايد همه آنرا تجربه مي کنند تا اختلال افسردگي اساسي (major Depressine disorder) که شديدترين حالت آن است و يک نوع بيماري جدي روان پزشکي شامل مي شود .

**احساس غمگيني و بي معني بودن فعاليت هاي لذت بخش از علائم افسردگي

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه اين بيماران احساس غمگيني بسيار زيادي دارند که تقريبا در تمام روزها  و براي ساعت ها در طي روز وجود دارد تصريح کرد:‌گاهي افراد بيشتر از غمگيني از عدم احساس لذت رنج مي برند اين گونه بيماران مي گويند تمام فعاليتهاي لذت بخش برايشان بي معني شده است حتي از حضور در مجالس شادي و يا انجام بازي نيز لذت نمي برند .

دکتر محمد رضا فياضي بردبار اظهار داشت :‌خواب و اشتها در اين بيماري معمولا کاهش مي يابد ، افراد انرژي بسيار کمي دارند و به راحتي احساس خستگي مي کنند . خيلي کند مي شوند حتي صحبت کردن براي آن ها به آهستگي رخ ميدهد . گوشه نشين مي شوند و فعاليتهاي معمول و حتي ساده را نيز انجام نمي دهند.

**تغيير در سبک زندگي و کاهش عوامل استرس زا موثر در پيشگيري از افسردگي

عضو مرکز تحقيقات روانپزشکي و علوم رفتاري دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه استرس نقش موثري در بروز افسردگي دارد خاطر نشان کرد :‌ اتخاذ سبک مناسب زندگي ، پرهيز از موقعيت هاي حساس و پر استرس ، بها دادن به استراحت کافي ، تغذيه کافي و تفريح کافي از راهکارهاي پيشگيري از استرس به شمار مي رود .

دکتر فياضي بردبار با اشاره به اينکه آموختن مهارتهاي مهم زندگي براي تجهيز فرد در برابر  استرس هاي اجتناب ناپذير کمک کننده است خاطر نشان کرد :‌ در اين ميان ارتباطات بين فردي ،‌خصوصا با اعضا خانواده و وجود حمايت کافي مي تواند نقش مهمي در افراد درمعرض خط افسردگي داشته باشد.

نياز به درمانهاي تخصصي در بيماران افسردگي

عضو مرکز تحقيقات روانپزشکي و علوم رفتاري دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه درمان بيماران افسرده تخصصي است و بايد توسط روانپزشک ، پزشک يا روانشناس انجام شود و با استفاده از روشهاي دارو درماني و روان شناختي انجام مي شود .

دکتر محمد رضا فياضي بردبار  در خصوص درمان دارويي ضد افسردگي اظهار داشت :‌در حال حاضر داروهاي خيلي خوبي وجود دارد که عوارض قديمي داروهاي اعصاب را ندارد .وابستگي ايجاد نمي کند و فرد را دچار خواب آلودگي و گيجي نمي کند و افزايش اشتها ندارد.

دانشيار گروه روانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي مشهد  اظهار داشت :‌ بسياري از بيماران با ترس از اين عوارض به درمانگران مراجعه نمي کنند و خود را از درمان محروم مي کنند که مي تواند به  افزايش بيماري ، از کار افتادگي و گاهي خودکشي بيانجامد.

دکتر محمد رضا فياضي بردبار اظهار داشت :‌ نکته مهم ديگر در درمان اين بيماران زمان لازم براي احساس بهبودي است ،داروها زمان دو تا سه هفته اي مي خواهد تا فرد را از رنج افسردگي خلاص کنند . و انتظار پاسخ زودتر مي تواند بيماران را بي دليل نا اميد کند .

درمانهاي روان شناختي موثر در درمان افسردگي

عضو مرکز تحقيقات روانپزشکي و علوم رفتاري دانشگاه علوم پزشکي مشهد انجام درمانهاي روانشناختي و روان درماني از مهمترين بخشهاي درمان افسردگي به شمار مي رود اظهار داشت : در طي اين درمان که به صورت هفتگي نياز به مراجعه بيمار دارد سعي در شناسايي افکار مخصوص افسردگي و اصلاح در جايگزيني آنها با افکار مثبت واقع گرايانه مي شود  و بهتر است هر دو درمان همزمان به بيمار ارائه شود تا بهترين پاسخ کسب گردد/س

 

 

برچسب ها: نقش ، موثر ، استرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.