يک حقوقدان گفت: بسیاری از بنگاه‌ها و مالکان با قولنامه اقدام به خرید و فروش می‌کنند، کسي که سند و يا همان بنچاق به نام اوست، مالک محسوب مي‌شود.

"بهرام بهرامي" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در پاسخ سوالي مبني بر اينکه اگر هرکدام از قولنامه و بنچاق يک ملک به نام دو نفر متمايز باشد، چه کسي مالک است، گفت: بسیاری از بنگاه‌ها و مالکان با قولنامه اقدام به خرید و فروش می‌کنند، کسي که سند و يا همان بنچاق به نام اوست، مالک محسوب مي‌شود.

اين حقوقدان و استاد دانشگاه با اشاره به هبه بودن ملک از سوي يکي از دو نفر، تصريح کرد: هبه یکی از عقود معین است که به موجب آن یک نفر مالی را مجانا به دیگری چه از اقوام و بستگان یا بیگانه ای می بخشد و به مالکیت او در می آورد.

وي افزود: واهب برای انجام این عمل حقوقی باید دارای اهلیت بوده و عاقل ، بالغ باشد و با قصد و اراده مال به دیگری ببخشد و از طرفی نمی تواند از مال دیگری ببخشد و خودش باید مالک آن باشد.

بهرامي اذعان داشت: علاوه بر وجود این شرایط طرف مقابل یعنی کسی که مال به او بخشیده می شود علاوه بر قبول هبه باید مال مورد هبه را به تصرف و قبض درآورد و چنانچه صغیر یا مجنون باشد، ولی یا سرپرست قانونی اش به جای او آن را قبض کند.

اين حقوقدان با بيان اينکه شرايط هبه نيز بايد درباره معامله مشخص شود، ادامه داد: اگر يکي از دو نفر وجهي را پرداخت کرده باشد بايد رسيدگي شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: حقوقدان ، بهرامی ، مالکیت ، سند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار