مدیرکل گمرکات استان اردبیل از کاهش واردات از طریق گمرکات استان تا سقف 11 هزار تن در سال 91 خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / اصغر عباس‌زاده در  بازدید از تاسیسات و واحدهای توسعه گمرک اردبیل اظهار داشت: در سال 91 یک حرکت جهشی را در افزایش صادرات و در مقابل حرکت رکودی در واردات را شاهد بودیم.

وی میزان واردات قطعی به استان را حدود 11 هزار و 55 تن اعلام کرد و یادآور شد: ارزش این میزان واردات 66 میلیون و 200 هزار دلار بوده که اغلب مربوط به مواد اولیه و خودرو و ماشین‌آلات بوده است.

مدیرکل گمرکات استان اردبیل در خصوص بالا بودن ارزش واردات نسبت به صادرات خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه گمرکات استان اردبیل گمرک تخصصی در واردات خودرو است به همین خاطر حجم واردات ما و ارزش آن‌ها جهش قابل توجهی داشته است.

عباس‌زاده گفت: در همین زمینه واردات ما از لحاظ وزن حدود 70 درصد و از نظر ارزش 15 درصد کاهش داشته که پیش‌بینی می‌شود امسال نیز با توجه به نامگذاری سال به نام حماسه سیاسی و اقتصادی با تقویت تولید داخلی کاهش واردات را شاهد باشیم.

وی آمار قطعی صادرات استان را نیز رقمی حدود 27 هزار تن اعلام کرد و بیان داشت: این میزان کالا در طول سال 91 به کشورهای خارجی به ویژه آذربایجان و آسیای میانه صادر شده است.

مدیرکل گمرکات استان اردبیل از مصنوعات چوبی، پلاستیکی، محصولات کشاورزی به ویژه سیب‌زمینی، کائوچو و برخی ماشین‌آلات سبک و سنگین صنعتی به عنوان عمده صادرات استان یاد کرد و افزود: از نظر وزن 10 درصد و از نظر ارزش 4 درصد رشد صادراتی را در استان شاهد هستیم.

عباس‌زاده در‌آمد استان را از محل صادرات حدود 35 میلیون دلار اعلام کرد و ادامه داد: در این زمینه به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از در‌آمد گمرکات صرف کارهای زیر‌ساختی شده که البته در این زمینه مسئولان استانی نیز از محل اعتبارات ملی و تملک دارایی یاریگر ما بودند.

وی همچنین از تردد 3 هزار و 750 خودرو در گمرکات خبر داد و تصریح کرد: این ترددها نیز 4 درصد رشد نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد این فرایند به دلیل کاهش سفرهای خارجی ایرانیان رو به تعدیل گذاشته است./ب

برچسب ها: اردبیل ، کاهش ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.