قديمي ترين نسخ خطي نهج البلاغه هاي جهان در يک مرکز ايراني در هند بازسازي و همانندسازي شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،  مرکز ميکروفيلم نور در رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در دهلي نو تاکنون 25 نسخه از قديمي ترين نسخ خطي نهج البلاغه هاي جهان را بازسازي و همانند سازي کرده است.
مهدي خواجه پيري مدير مرکز ميکروفيلم نور گفت: اين نهج البلاغه ها که مربوط به قرون پنجم تا هفتم هجري قمري است قديمي ترين و معتبرترين نسخ موجود از نهج البلاغه به شمار مي آيد که بر اثر مرور زمان آسيب ديده است و ما در اين مرکز براي حفظ و ماندگاري بالا اين آثار را بازسازي و همانند سازي کرده ايم.
وي افزود: اين آثار از کتابخانه هاي سراسر دنيا از جمله ايران / هند / ترکيه / عراق و يمن گردآوري و بازسازي شده اند.
مهدي خواجه پيري درخصوص نحوه بازسازي و همانند سازي اين آثار گفت: در همانند سازي و بازسازي اين آثار پس از اسيد زدايي ورق ها اين نسخه ها مرمت و بازسازي مي شوند. سپس در بخش همانند سازي با آزمايش کاغذ اين کتابها ، کاغذهاي دست ساز با حفظ همه خصوصيات نسخه اصل از جمله جنس کاغذ ، جلد و مرکب دست ساز ، همانند نسخه اصل در دويست جلد همانند سازي و به کتابخانه هاي معتبر دنيا ارسال مي شود.
وي افزود: اين نسخه هاي همانند سازي شده به علت استفاده از مواد طبيعي و با دوام ، با مقاومت در مقابل رطوبت و اسيدي شدن ، بيش از 300 سال ماندگاري دارند.
در همانند سازي اين نسخ ، از قديمي ترين شيوه هاي صحافي و شيرازه بندي کتاب و دستگاههايي مربوط به صنعت چاپ در حدود صد سال پيش استفاده مي شود.
مدير مرکز ميکروفيلم نور همچنين از ادامه گردآوري و همانندسازي ديگر نسخ قديمي نهج البلاغه جهان در اين مرکز خبرداد و گفت: تا پايان امسال تعداد نسخ بازسازي و همانند سازي نهج البلاغه هاي قديمي جهان در اين مرکز به 30 نسخه خواهد رسيد.
ريزنويس ترين و قديمي ترين نهج البلاغه هاي جهان از جمله آثاري هستند که در اين مرکز بازسازي و همانند سازي شده اند.
مرکز ميکروفيلم نور که در زمينه حفظ ميراث اسلامي در هند فعاليت دارد تاکنون 55 هزار نسخه خطي را از کتابخانه هاي مختلف هند به صورت ميکروفيلم و سي دي تهيه و نگهداري کرده است.
اين مرکز همچنين 20 هزار نسخه چاپ سنگي مربوط به هند را به صورت ديجيتالي عکس برداري و نگهداري کرده است.
مرمت و بازسازي بزرگترين قرآن دنيا و همانندسازي نسخ خطي قديمي قرآن کريم از ديگر اقدامات اين مرکز به شمار مي آيد.
در روش همانند سازي در اين مرکز نسخه هاي خطي قديمي با حفظ همه خصوصيات از جمله نوع کاغذ، جلد و مرکب دست ساز مانند نسخه اصل بازسازي و همانند سازي مي شود تا ضمن قابليت تکثير ماندگاري بالايي نيز پيدا کند./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار