انتخاب شهرداران مدارس از بین دانش‌آموزان منتخب تجربه موفق برای مشارکت دادن عموم مردم در توسعه همه جانبه شهری است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، صدیف بدری صبح امروز در جلسه هماهنگی تفاهم‌نامه شهرداری اردبیل با آموزش و پرورش در اردبیل اظهار داشت: آنچه که در این زمینه به عنوان یک توفیق اساسی مورد توجه قرار گرفته است آگاه‌سازی نسل نوجوان و جوان نسبت به مسائل نظافت عمومی، جمع‌آوری زباله‌ها در سطح شهر، آگاه‌سازی آنها به خطرات ناشی از برخی عادات بد در زندگی شهر‌نشینی و بالاتر از همه رعایت حق و حقوق شهروندی است.

وی اهمیت و نقش آموزش کودکان و نوجوانان در زمینه فرهنگ شهرنشینی و آشناسازی دانش‌آموزان با حق و حقوق متقابل مردم و شهرداری نسبت به همدیگر، فواید حفظ و حراست از فضای سبز شهری و نگهداری از تأسیسات و امکانات شهری را ضروری اعلام کرد.

شهردار اردبیل گفت: مدرسه‌ها بهترین و بکرترین فضا برای آموزش فرهنگ شهرنشینی می‌باشد که اگر امروز هم به نتیجه نرسد حتماً در آینده نتیجه خواهد داد.

بدری تصریح کرد: همزمان با عقد تفاهم‌نامه همکاری با آموزش و پرورش با هدف آغاز کار مشترک با این سازمان در مقوله آموزش مسائل شهری و شهروندی به دانش‌آموزان که با همکاری و تلاش‌های جدی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری صورت گرفت در 12 مدرسه شهر اردبیل شهردار مدرسه انتخاب شد.

این مسئول نتایج بدست آمده از تجربیات موفق نیروی انتظامی در زمینه اهمیت دادن به آموزش کودکان و نوجوانان و نقش این آموزش‌ها در کاهش میزان وقوع تصادفات و تخلفات رانندگی در جامعه را خاطرنشان کرد و یادآور شد: ما نیز با الگو‌گیری از چنین تجربیاتی می‌توانیم دانش‌آموزان را از ضرورت و تاثیر وجود فضای سبز و درخت در محیط شهری مطلع کنیم چرا که اگر امروز در مواقعی در حوزه مسائل نظافت و ساماندهی شهری شاهد بی‌تفاوتی یا حتی تخریب هستیم، به دلیل اهمیت ندادن به چنین ارتباطات و آموزش‌هایی است.

شهردار اردبیل بیان داشت: در صحبت‌هایی که با حضور در مدارس به همراه مدیران مناطق با شهرداران انتخاب شده برای مدارس خواهیم داشت حیطه وظایف و مسئولیت‌های این شهرداران با بررسی بیشتر مشخص خواهد شد.

بدری افزود: اولویت کاری ما باید در مدارس دبیرستانی بوده و هدف اصلی این آموزش‌ها نیز در رابطه با حفظ و نگهداری از فضای سبز شهری، معرفی و شناساندن اقدامات و فعالیت‌های شهرداری و مسئولیت‌های متقابل شهروندان و شهرداری باشد.

وی با تأکید بر ضرورت استفاده بیشتر از فرصت باقی مانده از سال تحصیلی برای بکارگیری برنامه‌های تفاهم‌نامه عنوان کرد: می‌توانیم با برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت دانش‌آموزان در فصل تابستان، از فرصت تعطیلات سه ماهه نیز در جهت رسیدن به اهداف تفاهم‌نامه و آموزش مسائل شهری به دانش‌آموزان استفاده کنیم.

 معاونان و مدیران عامل سازمان‌ها و مدیران مناطق شهرداری اردبیل نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از عملکرد خود در زمینه پیشبرد اهداف تفاهم‌نامه همکاری با سازمان آموزش و پرورش استان بیان کردند: محلات شهر، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز علمی، هنری، ورزشی و فرهنگی بسترهایی هستند که شهرداری برای انجام فعالیت جدی در راستای ارتقای فرهنگ شهرنشینی، حقوق شهروندی و شهروند‌مداری ناگزیر از ورود به این بسترهاست.

حاضران در جلسه هماهنگی تفاهم‌نامه همکاری با آموزش و پرورش توجه به آموزش در مدارس را سرمایه‌گذاری بلند مدتی توصیف کردند که عایدات آن در بلند مدت به مثابه منابع درآمدی پایدار برای شهرداری اردبیل خواهد بود و افزودند: در همین خصوص همزمان با عقد قرارداد تفاهم نامه پیشنهاداتی ارائه دادیم و طبق تعهداتی که طرفین قرارداد تفاهم نامه داشتند، به عنوان مثال سعی کردیم به جای ایجاد فضای سبز در مدارس، همفکری دانش‌آموزان و شهرداران مدارس در طراحی فضای سبز مدارس را مطرح کنیم یا همکاری شهرداران مدارس را در نصب سطل‌های زباله و بازیافت مدارس و توزیع منابع و اقلام فرهنگی و آموزشی در بین دانش‌آموزان را جلب کنیم یا در بحث گردشگری عمدتاً گردشگری درون‌شهری را مطرح کردیم.

در این جلسه تاکید شد: دیدگاه همکاری باید بین همه همکاران نهادینه شود و دیدگاه آموزش و پرورش نیز در ارتباط با تفاهم‌نامه همکاری با توجیهات لازم بررسی شده و در این خصوص باید طوری برنامه‌ریزی شود تا حتی کارمندان زیرمجموعه نیز در جریان باشند که اقدامات انجام گرفته در قالب این تفاهم‌نامه در راستای توجه به حقوق شهروندی خواهد بود.

معاونان و مدیران عامل مناطق و سازمان‌های شهرداری اردبیل با اشاره به مخاطبان اصلی طرح تفاهم‌نامه همکاری شهرداری با آموزش و پرورش که دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی را شامل می‌شود، اظهار داشتند: می‌توانیم با توجه به شور و اشتیاق بیشتر دانش‌آموزان مقطع دبستان، علاوه بر توجه به مقاطع دبیرستانی در اجرای برنامه‌های تفاهم‌نامه دانش‌آموزان مقاطع دبستانی را نیز در نظر داشته باشیم و پس از برگزاری تورهای اردبیل‌گردی برای دانش‌آموزان در قالب این تفاهم نامه، نتایج و تحلیل آنها را در قالب مقاله یا نقاشی جویا شویم./ج1

برچسب ها: توسعه ، آموزش ، شهرنشینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.