در علم پزشکی هميشه پيشگيری به جهت کم هزينه بودن و اينکه عوارض مبتلا و درمان را نخواهد داشت توصيه می شود

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ،  رئيس اداره غذامعاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی زنجان ،در مورد فاکتور های خطر فشارخون و تغذيه ناسالم  گفت: در مورد مسئله فشارخون بالا عوامل مختلفی از جمله عوامل ارثی ،محيطی مانند سن ،جنس و عوامل فيزيولوژيکی مانند بيماريها از جمله کليه و ديابت و عوامل تغذيه ای دخيل هستند اين عوامل علاوه براينکه در درمان موثرند در امر پيشگيری نيز نقش موثری دارند.

نهاوندی افزود: کنترل مسايل تغذيه ای در برنامه غذايی نقش موثری در سلامت دائمی افراد دارد و فراورده های غذايی و برنامه غذايی روزانه بايد طوری تنظيم شود که مقدار نمک ،چربی و کالری آن تنظيم شده باشد.

وي با اشاره به اينكه فراورده هايی که فرد روزانه دريافت ميکند فراورده های گوشتی،غلات و لبنيات هستند ادامه داد: سوسيس ،کالباس و کنسروهای گوشتي و محصولاتی که نمک بالائی دارند ارزش تغذيه ای ندارند وداراي  مواد زائد و مضری از جمله فسفات ،نيترات و مقدار بالای نمک هستند  که برای افراد دارای فشارخون بالا مضر مي باشد.

رئيس اداره غذا ی دانشگاه  با تاكيد بر اينكه افرادی که فشار خون طبيعی نيز دارند بايد در حد اعتدال اين مواد را  مصرف کنند ، تصريح كرد:فراوردهای کنسروی از جمله زيتون شور،کنسروهای سبزيجات و نخود فرنگی و سبزيجات کنسروی ،انواع سس ها که دارای نمک بالائی هستند از ديگر مواد غذايي هستند كه افراد مبتلا به پرفشاری خون بايد از آن اجتناب كنند.

نهاوندي ميزان نمک مصرفی روزانه فرد را با تقسيم بندی حدود دوسوم قاشق چايخوری دانست و  اظهار كرد:محصولاتی که 5ميليگرم و پايين تر نمک دارند محصولات بی نمک ،محصولاتی که دارای 35ميليگرم و پايين تر هستند دارای نمک بسيار پايين و محصولات دارای نمک 480گرم محصولات پرنمک هستند .

وي خاطر نشان كرد: توجه به اين نکته ضروری است که افراد دارای فشارخون بالا مواد ترکيبی دارای 5ميليگرم سديم انتخاب کنند و به جاي مواد قندی مانند کيک ،شيرينی جات ،شربتها و آب ميوه های صنعتی که باعث افزايش فشارخون و منجر به قند خون می شوند و ميزان انسولين را بالا ميبرند از مواد قندي طبيعی مانند خرما ،کشمش ،آب ميوه طبيعی استفاده کنند ./ب


 

برچسب ها: فاکتور ، فشار ، خون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.