تحقیقات نشان داده که تغذیه سالم و رعایت از یک رژیم غذایی مناسب به خصوص رعایت اعتدال در میزان نمک مصرفی می تواند نقش موثری در کاهش آمار ابتلا به فشار خون داشته باشد .

در حال حاضر میانگین نمک مصرفی مردم ایران 10 تا 12 گرم در روز است که با استاندارد جهانی یعنی میانگین مصرف 5 گرم در روز فاصله زیادی دارد بنابراین با یک تغییر بسیار کوچک در میزان مصرف نمک می توانیم خود را از ابتلا به این بیماری بدون علامت بیمه کنیم.

دکتر بزرگمهر متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با تاکید براین که یکی از دلایل علل شیوع فشار خون، چاقی است گفت: شرایط شهر نشینی امروزی باعث کمبود وقت مردم به خصوص زنان جامعه شده است که این مساله باعث تشویق افراد به مصرف غذاهای آماده و کنسروی شده است.

وی گفت: همچنین شرایط زندگی باعث یک نوع تنبلی روانی و کم حوصلگی در افراد شده که همین موضوع نیز باعث اشتیاق مردم به مصرف غذاهای آماده و کنسروی شده است.

دکتر بزرگمهر اظهار داشت: باید توجه داشت که یکی از مضرات غذاهای آماده و کنسروی نمک زیاد موجود در آن ها است که مصرف نمک خود عمل مو ثری در بروز پرفشاری خون است.

ضرورت رعایت اصول تغذیه در پیشگیری از پرفشاری خون

نائب رئیس انجمن ارتقاء سلامت و بهبود تغذیه گفت: نقش تغذیه در پیشگیری و درمان پرفشاری خون بارها و بارها در تحقیقات ثابت شده است و مهم ترین عاملی که در تغذیه باید مورد توجه قرار گیرد، کاهش وزن است.

منصور ریسمانچیان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران پرفشاری خون را یک قاتل خاموش و بیماری کشنده بدون علامت دانست و افزود: متاسفانه بدون علامت بودن پرفشاری خون، باعث می شود که خیلی از افراد از اهمیت کنترل و درمان پرفشاری خون غفلت کنند.

وی با اشاره به مشکلات ناشی از پرفشاری خون افزود: مشکلی که افزایش فشار خون به وجود می آورد بر روی ارگان های انتهایی نظیر مغز، چشم، قلب و عروق و کلیه ها است و در اثر فشار خون بالا تمام این قسمت ها دچار آسیب های جبران ناپذیری می شود.

نائب رئیس انجمن ارتقاء سلامت و بهبود تغذیه با بیان این که کاهش وزن از طریق کاهش کالری ورودی به بدن و افزایش تحرک قابل انجام است، ادامه داد: شاخص توده بدنی یا BMI باید بین عدد 20 و 25 قرار گیرد که این شاخص از طریق تقسیم وزن بر حسب کیلوگرم بر مجذور قد بر حسب متر به توان دو بدست  می آید که اگر عدد بدست آمده بالای 25 باشد فرد دارای اضافه وزن و چاقی است که همچنین موضوع منجر به پرفشاری خون در فرد خواهد شد.

ریسمانچیان ادامه داد: ثابت شده کاهش وزن بین 5 تا 10 درصد از وزن بدن بین 5 تا 20  میلی متر جیوه؛ فشارخون را کاهش می دهد .

وی رعایت اصول تغذیه ای برای پیشگیری از فشار خون را نکته دوم در تغذیه عنوان کرد و گفت: Dietary Approach to StopMypertentino  این برنامه غذایی شامل میوه جات، سبزی جات و مصرف لبنیات کم چرب و رژیم کم چرب از لحاظ چربی های اشباع و کل چربی های مصرفی روزانه است.

** نکات تغذیه ای برای پیشگیری از پرفشاری خون

وی با بیان این که افراد با پرفشاری خون می بایست مصرف نمک در طول روز را به کمتر از 6 گرم کاهش دهند افزود: همچنین مصرف الکل سبب افزایش فشار خون می شود.

نائب رئیس انجمن ارتقاء سلامت و بهبود تغذیه با اشاره به اهمیت فعالیت بدنی در کاهش فشار خون ادامه داد: افزایش فعالیت بدنی به صورت پیاده روی در اکثر روزهای هفته در کنار رعایت نکات تغذیه ای باعث کاهش فشار خون و درمان پرفشاری خون می شود.

ریسمانچیان اظهار داشت: مصرف پتاسیم، کلسیم و منیزیم در حد متعادل به تعدیل فشار خون کمک می کند که با رژیم غذایی سرشار از میوه جات، سبزیجات و لبنیات کم چرب این مقدار از املاح به دست می آید.

** بیماران با دستور پزشک دارو مصرف کنند

نائب رئیس انجمن ارتقاء سلامت و بهبود تغذیه در پایان  به بیماران توصیه کرد: تا وقتی که داروها توسط پزشک کم یا قطع نشده است، بیمار به هیچ عنوان نباید میزان مصرف دارو را کاهش یا قطع کند./ح





برچسب ها: فشارخون ، نمک ، تغذیه ، ورزش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.