شیوع فشار خون در دنیا و ایجاد بار مالی ناشی از تبعات آن بر دوش نظام سلامت کشورها باعث شده که سازمان جهانی بهداشت شعار هفته سلامت امسال را "فشار خون را جدی بگیرید" تا یک آگاه سازی در مردم ایجاد شود که در این راستا آموزش و سبک زندگی سالم مهم ترین فاکتور در کاهش آمار ابتلا به این عارضه خاموش دارد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ فشارخون هیچ علامتی نداشته و وقتی شناسایی می شود که عوارض آن بروز کرده باشد، تنها راه شناسایی آن اندازه گیری با دستگاه فشارخون است.

دکتر رضا کیانی متخصص قلب و عروق در گفتگو 90 درصد علل بروز فشار خون ارثی بوده و 10 درصد علل دیگری مانند هورمونی دارد.

وی گفت: بدن انسان به گونه ای به وجود آمده است که نمک زیاد را تحمل نمی کند، وقتی نمک زیادی دریافت کنیم کلیه ها طوری عادت می کنند که اگر فشار بالا برود می تواند آن میزان نمک را دفع کند.

این متخصص قلب و عروق اظهار کرد: غذاهای مدرن نمک زیادی دارند به همین دلیل در پخت غذا باید از نمک بسیار کمی استفاده  کرد.

وی خاطر نشان کرد: فشار خون هیچ علامتی ندارد و از آن به عنوان قاتل خاموش یاد می شود، وقتی شناسایی می شود که عوارض آن بروز کرده باشد.

افراد سالم هم باید پیشگیری کنند

فشار خون بیماری کشنده خاموش است که به طور موذیانه  و آرام به وجود می آید و اثرات مخربی بر جای می گذارد

سعید مجتهد زاده فوق تخصص قلب کودکان و استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت:  فشار خون بیماری کشنده خاموش است که به طور موذیانه و آرام به وجود می آید و اثرات مخربی بر جای می گذارد.

وی با بیان این که آموزش یکی از مهم ترین روش ها در پیشگیری و کنترل فشار خون می باشد گفت: به دلیل ماشینی شدن زندگی و کمبود زمان مردم کمتر اقدام به یادگیری خود جوش از طریق کتاب و یا اینترنت می کنند به همین دلیل آموزش از طریق مدارس و همچنین رسانه های سهل الوصول مانند رادیو و تلویزیون و مجلات امری ضروری محسوب می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: روش دیگر پیشگیری از این بیماری خطرناک این است که همه افراد حتی کسانی که مبتلا به پرفشاری خون نیستند همه 6 ماه یک بار فشار خون را چک کنند.

وی با بیان این که فشار خون اختصاص به قشر خاصی ندارد افزود: فشار خون کودکان تا سن سه سالگی باید یک بار توسط پزشک اطفال چک شود و بعد از آن هم تا سن بلوغ سالی یک بار و بعد از بلوغ هم سالی 2 بار می تواند در کنترل و پرفشاری خون نقش موثری داشته باشد.

این فوق تخصص قلب کودکان گفت: این بیماری در اوایل به صورت موذیانه و خاموش پیش می رود، درد ناحیه پشت سر، درد چشم، و یا حالت ناآرامی و اضطراب در بعضی افراد از علائم اولیه این بیماری است که در صورت ادامه باعث افزایش فشار خون و آسيب قلب خواهد شد.

وی در ادامه افزود: یکی از خطرات ناشی از پرفشاری خون در گرفتگی رگ های بزرگ قلب، کلیه، چشم، مغز و در حقیقت تمامی اندام های مهم و حساس بدن حمله می کند و عامل مخربی برای زندگی سالم محسوب می گردد.

این متخصص قلب با بیان این که سبک زندگی از موثرترین اصول برای پیشگیری و کنترل این بیماری است افزود: نوع اول فشار خون جنبه ژنتیکی و زمینه ای دارد که در این مورد نمی توان کار خاصی انجام داد اما در نوع دوم که جنبه Life Style یا روش زندگی که مهم تر از جنبه ژنتیکی است می تواند در افزایش و کاهش فشار خون تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی در ادامه افزود: همه این فشار خون ها به دلیل فشارخون اولیه است و در فشار خون ثانویه که بیشتر از همان دوران کودکی نشان داده می شود و بیشتر به دلایل قلبی، کلیوی، عروقی و عیوب ساختمانی و ژنتیکی بدن است که البته قابل درمان است اما فشار خونی که بیشتر در اجتماع و افراد بزرگسال است فشار خون اولیه است که یک زمینه ژنتیکی شخص یا عوامل محیطی روی آن تاثیر گذار باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: نداشتن تغذیه سالم و مقوی، عدم رعایت اعتدال در مصرف غذا و مواد افزاینده فشار خون مانند فست فوت ها، کنسروها و غذاهای آماده که حاوی نمک زیاد هستند که با جمع کردن آب در بدن و افزایش مایع زیاد در رگ ها و افزایش حجم خون باعث گرفتگی رگ ها می شود نداشتن وزن متعادل و چاقی کشیدن سیگار به علت داشتن نیکوتین باعث تنگ شدن شریان های عروق می شود از دلایل افزایش فشار خون محسوب می شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: استرس و اضطراب ها از عوامل مهم افزایش فشار خون هستند که در اثر استرس ماده ای به نام Adernalin در خون ترشح می شود که باعث تنگ شدن عروق می شود بنابراین هر استرس و اضطرابی یک griss یا حمله فشار خون در افراد که اگر مرتب تکرار شود خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهند و این خاصیت پرفشاری خون در این افراد باقی می ماند علی الخصوص برای افرادی که زمینه ژنتیکی دارند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار